Dopouštíte se podvodu a sami jste jeho oběti

Pracovníci ÚP jsou cvičeni v řešení individuálních problémů, jejich nalézání a řešení. proto také takové problémy nalézají a řeší u svých klientů. Jenomže ti nemají primárně individuální problémy – oni prostě a obyčejně chtějí práci. A protože Úřad práce inzeruje, že práci zprostředkovává, jdou si o práci říct. Namísto nabídky ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 7:20


Další přemýšlení nad kontrolou - staráním se

Ke kontrole máme jako konstruktivisti stále ještě nevyjasněný vztah. To, že jsme ji zahrnuli mezi profesionální způsoby práce z ní nesňalo punc ně­čeho nežádoucího. To že jsme profesionální způsob práce přejmenovali na starání se, ještě nedokončilo vyrovnání našeho pohledu na spolupráci a starání se jako dvě rovnocenné, stejně hodnotné, a ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 6:48


Být psychotereput

Dámy a pánové, doufám, že se Vás nedotknu předpokladem, že i Vy se doma občas střetnete, stejně jako já. Možná také Vás někdy napadlo uplatnit přitom nějaký terapeutický postup. Zvláště, když se tak učebnicově hodil na probíhající situaci. Já ano. Nevím, jak Vy, ale já dopadl bídně. Prostě to nefunguje. ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 6:44


Bezpečí a jistota

Rád bych se s vámi zastavil u specifického momentu terapie. Je to chvíle, kdy jsem jako terapeut v rozhovoru s klientem „na řadě“. Co já to v tu chvíli vlastně dělám? Zdá se, že ze všeho nejvíc se zabývám tím, co se děje ve mně. To znamená procházím svými nápady, ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 6:30


Subject: tři stavy mysli

V rozhovoru je terapeut znovu a znovu na řadě. Moment stejně úžasný jako úděsný. Bod obratu, v němž končí rozumění minulému a otevírají se budoucí možnosti.
Poprvé předneseno na Konferenci rodinné terapie v Košicích 1996..


Sociální kontrola profesionálně

V sociální práci se zhruba 20 let učíme rozlišovat mezi pomocí a kontrolou. Říkáme přitom, že kontrola je stejně profesionální způsob práce jako pomoc. Přesto však kontrola – pokud jde o míru pozornosti, kterou jsme jí věnovali – zůstala tak trochu „Popelkou“. Něčím, co neděláme příliš rádi, protože to není ...

by Šimková, Lenka ; Úlehla, Ivan | 15 Jan 2019, 18:11


Kdo je zákazníkem sociálních služeb?

Ukazuje důležitost rozlišování pojmů ‘zákazník‘ a ‘klient/pacient‘. Je typické, že v oblastech služeb ‘social welfare‘ a ‘mental health care‘, jsou problémy vymezovány a kladeny do souvislostí, aniž by bylo jasné, kdo definuje situaci jako problém a určité jednání jako pomoc. Pokud jsou řešení problémů a pomoc cosi nevyhnutelného a nesporného, může ...

by Salamon, Ernst ; Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 12:03


Systémy pomoci a vznik problému

Tato kniha je příkladem toho, jak se jako sociologové můžeme snášet s psychology, sociálními pracovníky, psychiatry a dalšími, kdo pracují jako profesionálové ve službách lidem, s nimiž, jak se občas říká, soupeříme. Naše přiblížení je možné díky tomu, že každý z nás ve své době a svým způsobem rozvíjí navzájem se doplňující ...

by Miller, Gale ; Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 11:10


10 let výcviku Umění terapie

Všechno, co o systemice opravdu potřebuju znát, jsem se sice nenaučil ve školce, ale v mnohém je to tak prosté, jako by to ze školky bylo. Během posledních asi 25 let se mi tenhle styl uvažování a práce s klienty stal vlastní. V naivních začátcích a prvotním nadšení jsme začali ...

| SOFT

by Úlehla, Ivan ; Macek, Zdeněk | 8 Feb 2015, 9:15 | klasika   výcvik