Články

Zen and systemic therapy: Similarities, distinctions, possible contributions of Zen theory and Zen practice to systemic therapy / Groeger, Herbert -- Trenkler, Luigi

In: Brief Strategy and |Systemic Therapy European Review. - č. 2, - 2005

The basic motivation of the article is that the authors experience their going into Zen as enlarging for their work as systemic psychotherapists. On this base they ask how Zen in the context of systemic psychotherapy - on a theoretical and on a practical level - can be seen and practiced respectively can be used.

Hesla: budhismus ; konstruktivismus ; koány ; srovnávací studie ; zen

Viz též: Zen and systemic therapy; PŘEKLAD

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / citováno studenty KN51

Psycho- somatika: nerozlišitelný celek, instruktivní interakce, nebo strukturálně sdružená koevoluce? / Lieb, Hans

Originální název: Psycho-Somatik: Ununterscheidbare Einheit, instruktive Interaktion oder strukturell gekoppelte Koevolution?

In: Zeitschrift für systemische Therapie. - Roč. 10, č. 4, s. 256-267. - 1992

Podle běžných modelů psychoterapie znamená psychosomatika jednotu těla a duše, těla a ducha. Tato proklamace jednoty však již předpokládá diferenci. Článek uvádí tři epistemologické základní modely, na něž se dají pokusy zredukovat, zachycující fenomenologicky nesporné vzájemné působení tělesných a duchovních událostí a podrobuje každý model kritickému hodnocení: 1. Model nerozlišitelné psychosomatické jednoty. 2. Model instruktivní interakce mezi psyché a somatem. 3. Model dvou operacionálně uzavřených strukturálně sdružených celků.

Hesla: psychosomatika

Viz též: Psycho-Somatik: Ununterscheidbare Einheit, instruktive Interaktion oder strukturell gekoppelte Koevolution?

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články KN63

Práce se zakázkami v psychoterapii a poradenství: systemický přístup / Zatloukal, Leoš

In: Sociální práce. - č. 3, s. 82-93. - 2003

Příspěvek se věnuje zakázkám, tedy dohodám o spolupráci, a to v kontextu poradenské a psychoterapeutické práce s klienty. V první části je věnována pozornost dojednávání zakázky s klientem. Jsou zde prezentovány postupy a techniky vycházející z tzv. „krátkých terapií“, usnadňující dojednání zakázky s klienty. Východiskem v této části je zejména teoretický model práce na zakázce (Ludewig, 1994).

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články KN64

"Zázračná otázka" a její využití v krátké terapii / Zatloukal, Leoš

In: Psychoterapie. - Roč. 3, s. 179-191. - 2009

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / citováno studenty KN65

Maturana Across the Disciplines / Riegler, Alexander -- Brunnell, Pille

In: 287-292. - Roč. 6, č. 3, - 2011

For more than 40 years the work and ideas of Humberto Maturana has permeated the academic world and applied disciplines. What began as an answer to the question “What is life?” has become an encompassing explanatory network that includes living, cognition, languaging, and emotioning. In October 2010 we decided to collect contri - butions to find indications of the fruitful - ness of Maturana’s work across disciplines.

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / citováno studenty KN85

The common project / Korman, Harry

Asking the common-project question is far from simple. You may experience the question as making a promise to the client that the conversation will be helpful and that things will be different, which are promises no wise therapist would ever give. The biggest difficulty though is: What do I do after I asked the question? How do I listen to – and what do I do with the client’s answer. The foundation for the common-project-question is a firm belief – or knowledge – that clients know what they want even if they don’t yet know that they know. Once that belief is firmly an- chored in the therapist the common-project-question becomes obvious and necessary. Until then – there is only hard work and self-discipline.

Viz též: The common project; PŘEKLAD

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / studijní materiály/autorské práce

O náhodě a spontaneitě / Neubauer, Zdeněk

In: Vesmír. - Roč. 74, č. 11, - 1995

Událost nelze vysvětlit. Ani náhodou. I kdyby náhoda byla vysvětlením. Náhodu rovněž nelze vysvětlit. Je však důležitým prvkem vyprávění. Krásně to ilustruje Zrzavého příběh s klávesnicí (Vesmír 74, 147, 1995/3). Náhoda má tak hodně společného se zázrakem. Zázrak je rovněž něco, čeho důvod či původ leží ,za zrakem‘, tj. mimo dohled, za obzorem kauzálních souvislostí, do nichž náhoda vstoupila. Však s ní také biologové nakládají stejným způsobem jako teologové se zázrakem. Pojem náhody je stejně neujasněný – a neujasnitelný – jako pojem události. V učeném podání se náhodě říká kontingence – doslova: společný dotek, vnějškový styk (od con-tango). Kontingentní je vše to, čeho neexistence, opak či jinakost jsou myslitelné. Ve vědě obnovili pojem ,kontingence‘ klasikové molekulární biologie, F. Jacob a J. Monod; přirozeně, že v souvislosti s evolucí.

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / studijní materiály/autorské práce

Třetí kultura: Vztah anglosaského světa k humanitnímu a přírodovědnému vzdělání / Neubauer, Zdeněk

In: Vesmír. - Roč. 76, č. 4, - 1997

C. P. Snow r. 1959 uveřejnil knihu „The two cultures“ (Dvě kultury). Jedna z kultur je všechno to, co se běžně pod pojem kultura zahrnuje: výtvarné umění, krásná literatura, hudba, divadlo, film, a částečně i filozofie a společenské vědy – tedy „hommes de lettres“, kultura vzdělance v klasickém pojetí. Ta druhá je oblast „sciences“ – jak jsou v anglosaských zemích označovány přírodní vědy. V té době bylo zřejmé, že význam vědy zasahuje do běžného života natolik, že nutně vytváří jakousi samostatnou kulturní sféru. Bylo také zřejmé, že je mezi oběma kulturními oblastmi mezera. Snow předpokládal, že další vývoj umožní, aby mezera byla překonána, a literární vzdělanci spolu s vědci vytvoří cosi, co bude představovat třetí kulturu. Tuto koncepci však ostře kritizoval F. R. Leavis, který namítal, že věda nemůže existovat bez širšího světa kulturní činnosti.

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / studijní materiály/autorské práce

Postmoderní myšlení jako možné východisko pro integraci různých terapetických přístupů / Zatloukal, Leoš

In: Psychoterapie. - Roč. 1, s. 183-203. - 2007

Příspěvek představuje základní cesty integrace různých psychoterapeutistických přístupů a prezentuje postmoderní myšlení - zejména (radikální) konstruktivismus a sociální konstruktivismus - jako vhodnou bázi pro integraci různých terapeutických přístupů Seznamuje nás se základními východisky postmoderního pojetí epitemologie a kazuistiky a předkládá určitá vodítka pro praxi terapeutů integrujících různé terapeutické přístupy v tomto filozofickém rámci. V článku jsou ukázány některé styčné body mezi postmoderním myšlením a stávajícícmi terapeutickými přístupy. teoretické úvahy jsou doplněny příkladem z praxe.

Hesla: epistemologie ; integrace ; postmoderní myšlení

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / překlady

O nesnázích systemické narace / Kriz, Jürgen

In: Systém rodiny. - č. 11, s. 105-111. - 1998

V psychoterapeutické profesi si lidé všeobecně stěžují, že mezi vědou a praxí existuje velká propast. Tato stížnost je stejně stará a často opakovaná jako nesporně vhodná. V hlubinně psychologickém analytickém přístupu stejně jako v na učení zaměřeném behaviorálním přístupu byly nicméně postaveny alespoň potřebné mosty: oba přístupy vyvinuly v rámci specifické metodologie taková řešení, aby mohly být dostatečně propojeny teoretické koncepty a praktické konání a aby se otevřely - rovněž vnitřně paradigmatickému - výzkumu. Oproti tomu se pro systemické přístupy jeví tato propast stále ještě nepřemostitelně hluboká (podobně jako ostatně pro humanistické přístupy, které lze v jádru také označit jako docela systemické – což explicitně platí např. pro na klienta orientovaný přístup Carla Rogerse nebo gestalterapii). Propast mezi vzkvétající a dobře etablovanou systemickou praxí na jedné straně a rovněž dobře etablovanými systemickými teoretickými koncepty na straně druhé bude překlenuta spíše barvami hýřící duhou než nosnými mosty.

Hesla: narativní přístup

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články