Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

by Glasersfeld, Ernst von ; Huťanová, Lucía ; Laštovicová, Hana | 15 čvc 2015, 11:03 | poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


O konstruování reality

Určitě si pamatujete prostého občana Jourdina z Moliérovy hry Měšťák šlechticem, který se, jako zbohatlík, pohybuje v sofistikovaných kruzích francouzské aristokracie a dychtí po učení. Při jedné příležitosti, kdy jeho přátelé mluvili o poezii a próze, Joudrine zjistil, že kdykoliv mluví, mluví v próze. „Mluvím prózou! Vždycky jsem mluvil prózou! Mluvím prózou po ...

by Foerster, Heinz von ; Marešová, Radka ; Krausová, Denisa | 15 čvc 2015, 10:43 | poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Poznámky ke konceptu změny

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 čvn 2015, 16:24 | změna   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Rozloučení s objektivitou

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 čvn 2015, 16:21 | objektivita   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


O konceptu interpretace

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 čvn 2015, 16:18 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


JAK konstruujeme význam?

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 čvn 2015, 16:16 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Fakta a Self z konstruktivistického pohledu

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 čvn 2015, 16:12 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Znaky, komunikace a jazyk

Na těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 čvn 2015, 15:58 | kybernetika   jazyk   klasika   radikální konstruktivismus  


Učení jako konstruktivní aktivita

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Štěpánová, Berta | 7 čvn 2015, 8:11 | kybernetika   poznání   klasika  


Systemický přístup k traumatu

Všichni máme nějaké představy ohledně traumatu, nicméně Mezinárodní klasifikace post- traumatické stresové poruchy (PTSD) definuje traumatickou událost jako něco mimo rámec běžného lidského prožívání (American Psychiatric Association, 1987). Protože trauma má obě kvality prožitku – část běžné zkušenosti/prožívání a část unikátní události, to pomáhá k jeho dekonstrukci a my víme ...

by Woodcock, Jeremy ; Musilová, Tereza | 20 kvě 2015, 21:33