000002113 001__ 2113
000002113 005__ 20150813135640.0
000002113 041__ $$aslovensky
000002113 100__ $$0AUTHOR|(SYS)laylandmaureenl$$aLayland, Maureen L.
000002113 245__ $$aUvedenie niektorých myšlienok Humberto Maturany
000002113 520__ $$aV posledných rokoch práca Humberto Maturany, výskumného biológa a neurofyziológa z univerzity v Santiagu de Chile, prešla do popredia rozhovorov vedených medzi mnohými známymi rodinnými terapeutmi. Tento článok zoznamuje čitateľa s niektorými z jeho pôvodných myšlienok a poukazuje na ich prepojenie s rodinnou terapiou pomocou väzieb medzi ňou a niektorými teoretickými východiskami Milánskej školy.
000002113 65017 $$astudentské překlady
000002113 6517_ $$asam
000002113 653__ $$0SUBJECT|(SYS)maturanovskaneurobiologie$$amaturanovská neurobiologie
000002113 653__ $$0SUBJECT|(SYS)biologickyzakladsocialnichved$$abiologický základ sociálních věd
000002113 8564_ $$s139732$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2113/files/Maureen L. Leyland.pdf
000002113 980__ $$aTRANSLATION

000002107 001__ 2107
000002107 005__ 20170311131145.0
000002107 041__ $$ačesky
000002107 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002107 245__ $$aProč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus
000002107 520__ $$aI přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002107 65017 $$astudentské překlady
000002107 700__ $$0AUTHOR|(SYS)hutanovalucia$$aHuťanová, Lucía$$epřeklad
000002107 700__ $$0AUTHOR|(SYS)lastovicovahana$$aLaštovicová, Hana$$epřeklad
000002107 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1851$$xWhy People Dislike Radical Constructivism
000002107 8564_ $$s53339$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2107/files/glaser.pdf
000002107 980__ $$aTRANSLATION

000002105 001__ 2105
000002105 005__ 20170304212726.0
000002105 041__ $$ačesky
000002105 100__ $$0AUTHOR|(SYS)foersterheinzvon$$aFoerster, Heinz von
000002105 245__ $$aO konstruování reality
000002105 520__ $$aUrčitě si pamatujete prostého občana Jourdina z Moliérovy hry Měšťák šlechticem, který se, jako zbohatlík, pohybuje v sofistikovaných kruzích francouzské aristokracie a dychtí po učení. Při jedné příležitosti, kdy jeho přátelé mluvili o poezii a próze, Joudrine zjistil, že kdykoliv mluví, mluví v próze. „Mluvím prózou! Vždycky jsem mluvil prózou! Mluvím prózou po celý svůj život!“
000002105 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002105 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002105 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002105 65017 $$astudentské překlady
000002105 700__ $$0AUTHOR|(SYS)maresovaradka$$aMarešová, Radka$$epřeklad
000002105 700__ $$0AUTHOR|(SYS)krausovadenisa$$aKrausová, Denisa$$epřeklad
000002105 773__ $$pThis is an abbreviated version of a lecture given at the opening of the fourth International Conference on Environmental Design Research on April 15, 1973, at the Virginia Polytechnic Institute in Blacksburg, Virginia.$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2104$$xOn Constructing a Reality
000002105 8564_ $$s1539009$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2105/files/foerster.pdf
000002105 980__ $$aTRANSLATION

000002040 001__ 2040
000002040 005__ 20150615095451.0
000002040 041__ $$ačesky
000002040 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002040 245__ $$aPoznámky ke konceptu změny
000002040 520__ $$aVe Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.
000002040 65017 $$astudentské překlady
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)zmena$$azměna
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002040 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002040 8564_ $$s71661$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2040/files/kapitola 16.pdf
000002040 980__ $$aTRANSLATION

000002039 001__ 2039
000002039 005__ 20150615095817.0
000002039 041__ $$ačesky
000002039 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002039 245__ $$aRozloučení s objektivitou
000002039 520__ $$aPro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční pohledy a víra nahrazeny novými otevřenými perspektivami daleko více než dříve, a proto si zasloužil prominentní místo mezi průkopníky, kteří zahájili nové způsoby myšlení.
000002039 65017 $$astudentské překlady
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)objektivita$$aobjektivita
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002039 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 13. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002039 8564_ $$s79696$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2039/files/kapitola 13.pdf
000002039 980__ $$aTRANSLATION

000002038 001__ 2038
000002038 005__ 20150608162125.0
000002038 041__ $$ačesky
000002038 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002038 245__ $$aO konceptu interpretace
000002038 520__ $$aInterpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002038 65017 $$astudentské překlady
000002038 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002038 8564_ $$s75594$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2038/files/kapitola 6.pdf
000002038 980__ $$aTRANSLATION

000002037 001__ 2037
000002037 005__ 20150608161835.0
000002037 041__ $$ačesky
000002037 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002037 245__ $$aJAK konstruujeme význam?
000002037 520__ $$aKdyž se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002037 65017 $$astudentské překlady
000002037 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002037 8564_ $$s247776$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2037/files/kapitola 5.pdf
000002037 980__ $$aTRANSLATION

000002036 001__ 2036
000002036 005__ 20150608161550.0
000002036 041__ $$ačesky
000002036 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002036 245__ $$aFakta a Self z konstruktivistického pohledu
000002036 520__ $$aPo dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002036 65017 $$astudentské překlady
000002036 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002036 8564_ $$s95401$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2036/files/kapitola 3.pdf
000002036 980__ $$aTRANSLATION

000002035 001__ 2035
000002035 005__ 20150608161239.0
000002035 041__ $$ačesky
000002035 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002035 245__ $$aZnaky, komunikace a jazyk
000002035 520__ $$aNa těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.
000002035 65017 $$astudentské překlady
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)jazyk$$ajazyk
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002035 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 4. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002035 8564_ $$s79995$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2035/files/kapitola 4.pdf
000002035 980__ $$aTRANSLATION

000002034 001__ 2034
000002034 005__ 20150715112931.0
000002034 041__ $$ačesky
000002034 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002034 245__ $$aUčení jako konstruktivní aktivita
000002034 520__ $$aObecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.
000002034 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002034 653__ $$apoznání
000002034 653__ $$aklasika
000002034 65017 $$astudentské překlady
000002034 700__ $$0AUTHOR|(SYS)stepanovaberta$$aŠtěpánová, Berta$$epřeklad
000002034 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002034 8564_ $$s66792$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2034/files/kapitola 1.pdf
000002034 980__ $$aTRANSLATION