Subject: mluvení

K nejrůznějším způsobům, jak se interagovat s prostředím, lidstvo přidalo vynález mluvení. Humberto Maturana pro ně používá novotvar jazykování (languaging). Zdůrazňuje tak, že to je činnost. Stejná jako kterákoli jiná..


Subject: minulost

Minulost je fascinující mýtus, který nemá nic společného s budoucností. Klienti podléhající této fascinaci vidí v minulosti ospravedlnění svého trápení. Terapeut „ví víc“. Ví, že klient popisuje výběr smysluplných vysvětlení své minulosti, a ví, že tento výběr není užitečný, kdyby byl, už by to zabralo..


Subject: metoda a technika

Má-li metoda odpovídat filosofii, musí vycházet z toho, co terapeut může a nemůže. Protože může než zacházet se sebou, je metodou způsob jak zachází se svými nápady a možnostmi, nazývaný reflektování..


Subject: maturanovská neurobiologie

Humberto Maturana a spol. přestal popisovat život jeho projevy (dýchání, pohyb, rozmnožování atd.), a začal jej popisovat procesy, které život udržují. Mnohé jeho závěry mají zásadní dopad pro chápání člověčenství. Zde je velmi zúžený přehled..


Subject: lépe formulované cíle

Klienti přicházejí většinou s tím, co je špatně, ale je užitečnější společně zformulovat cíl společné práce, než probírat stížnosti. Nejde o to, aby terapeut odškrtával jednotlivé body následujícího seznamu, ale aby jim rozuměl a uměl je tvořivě využívat..


Subject: láska je láska

Hříčka k vysvětlení proč, při nemožnosti se sblížit, dokážeme zažívat lásky. Struktury a a b se koordinacemi sbližují a zmenšuje se prostor možných rozlišení, až dochází k úplnému zanedbání rozdílů. Tento moment je doprovázen pocity jako láska, identita, porozu¬mění, sblížení, ale i prozření, osvícení a podobně..


Subject: kybernetika

Kde se tu, prokrista, bere? Kybernetika a obecná teorie systémů, které v 50. letech splynuly v multidisciplinární Systémovou vědu, zásadně ovlivnily způsob vědeckého uvažování, potažmo psychoterapii..


Subject: kvadranty pomoci K. Ludewiga

Pozorovatel může použít toto schéma, aby precizněji rozlišil - odlišil jednotlivé roviny součinnosti pracovníka a klienta


Subject: konstruktivistické školy

SF, narativní terapie, sytemická terapie, GI


Subject: končení terapie

Na konec spolupráce je třeba myslet od počátku - rozhovor končí vyčerpáním domluveného času, dohodou, dosažením cíle spolupráce, naplněním (nenaplněním) představ klienta, klient už nepřijde. V končení se mísí odborné představy pracovníka s konzumentskou spokojeností klienta..