000001966 001__ 1966
000001966 005__ 20150331093514.0
000001966 035__ $$aAUTHOR|(SYS)andersentom
000001966 046__ $$f2.5.1936$$g15.5.2007
000001966 100__ $$aAndersen, Tom
000001966 678__ $$a

Profesor sociální psychiatrie na Institute of Community medicine, University Ttromsø, Norsko. Spojen s pojmem Reflektující tým.

Psychoterapeut, původně vystudoval praktické lékařství. Tragicky zahynul pádem ze skály při venčení psa.

Inspiroval se prací např. Jaye Haleye, Salvadora Minuchina nebo Paula Watzlavicka, spolupracoval s Jaakkem Seikkulou z Finska, který je autorem metody otevřeného dialogu, a také s Johnem Shotterem.

Týmy jako součást práce s klienty a zkoumání klientů jsou používány nejméně od konce Druhé světové války. Tom Andersen však vnesl zásadní změnu. Nelíbilo se mu, že se odborníci za zrcadlem vyjadřují vůči klientům necitlivě, proto se rozhodl fázi reflektování učinit součástí terapeutického sezení a klienty učinit jeho svědky.

Dvě základní ideje:

- mluvit o svém problému je odlišná činnost od naslouchání druhých hovořících o mém problému

- reflektující tým, jemuž klienti naslouchají, je aktivní součástí terapeutického procesu tím, že vnáší další pohledy, možnosti a podněty.

Reflektující tým tedy naslouchá průběhu terapie a poté, co je terapeutem vyzván, sděluje své postřehy k tomu, co v rozhovoru slyšel. Klient si vyslechne rozhovor reflektujícího týmu o možných řešeních svého problému, aniž by byl vystaven naléhání reagovat na to, co slyší.

000001966 8564_ $$s15239$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1966/files/TA.jpeg 000001966 8564_ $$s10905$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1966/files/TA.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001966 8564_ $$s14809$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1966/files/TA.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001966 8564_ $$s20858$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1966/files/TA.gif?subformat=icon$$xicon 000001966 980__ $$aAUTHORITY 000001966 980__ $$aAUTHOR

000000919 001__ 919
000000919 005__ 20150607153633.0
000000919 037__ $$aKN103
000000919 041__ $$ačesky
000000919 100__ $$0AUTHOR|(SYS)andersentom$$aAndersen, Tom
000000919 245__ $$aVidět a slyšet a být viděn a slyšen
000000919 520__ $$aDlouho potom, co se reflektující procesy objevily, začal jsem o nich přemýšlet jako o přesunech mezi mluvením o nějaké věci ve vnějším dialogu s druhými a nečinným sezením a nasloucháním tomu, jak o stejné věci mluví ostatní. Během naslouchání druhým vede člověk nevyhnutelně vnitřní dialog (dialog „skrze slova„) sám se sebou. Dá se tedy říci, že o dané věci se hovoří ze dvou různých pohledů – ve vnitřním a vnějším dialogu. Je-li věc nahlížena střídavě z obou perspektiv, objevují se nové nápady (Bateson, 1979).
000000919 65017 $$acitováno studenty
000000919 65017 $$astudentské překlady
000000919 653__ $$0SUBJECT|(SYS)reflektujicitym$$areflektující tým
000000919 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kazuistika$$akazuistika
000000919 653__ $$astruktura rozhovoru
000000919 765__ $$tSee and Hear and Be Seen and Heard
000000919 773__ $$uKN35$$xFriedman, S. : The New Language of Change: Constructive Collaboration in Psychotherapy. New York: Guilford Press, 1993
000000919 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/919/files/Andersen Tom  Videt a slyset a byt viden a slysen.pdf
000000919 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/919/files/Andersen Tom  Videt a slyset a byt viden a slysen.gif?subformat=icon$$xicon
000000919 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/919/files/Andersen Tom  Videt a slyset a byt viden a slysen.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000000919 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/919/files/Andersen Tom  Videt a slyset a byt viden a slysen.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000000919 980__ $$aTRANSLATION

000000845 001__ 845
000000845 005__ 20150914071442.0
000000845 037__ $$aKN5
000000845 041__ $$ačesky
000000845 100__ $$0AUTHOR|(SYS)andersentom$$aAndersen, Tom
000000845 245__ $$aReflexivní tým: dialog a metadialog v klinické praxi
000000845 653__ $$0SUBJECT|(SYS)reflektujicitym$$areflektující tým
000000845 65017 $$apřeklady
000000845 65017 $$acitováno studenty
000000845 700__ $$0AUTHOR|(SYS)vancuramichael$$aVančura, Michael$$epřeklad
000000845 765__ $$tThe reflecting team : dialogue and meta-dialogue in clinical work
000000845 773__ $$c415-428$$pFamily Process$$v26$$y1986
000000845 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/845/files/Andersen Tom  Reflexivni tym dialog a metadialog.pdf
000000845 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/845/files/Andersen Tom  Reflexivni tym dialog a metadialog.gif?subformat=icon$$xicon
000000845 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/845/files/Andersen Tom  Reflexivni tym dialog a metadialog.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000000845 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/845/files/Andersen Tom  Reflexivni tym dialog a metadialog.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000000845 980__ $$aREPORT