The Constructivist Approach to Teaching

The development of a constructivist theory of knowing has been the focus of my interest for several decades. It was a philosophical interest that arose originally out of work concerning first the structure and semantics of several languages and later cognitive psychology. Therefore, the title of this chapter may need ...

by Glasersfeld, Ernst von | 11 Oct 2022, 12:27


Pocta Jeanu Piagetovi

Jean Piaget se narodil v Neuchatelu v srpnu 1896. Loňské sté výročí jeho narození (článek je psán v roce 1997 – pozn.překladu) bylo příležitostí ke slavení na mnoha místech západního světa. Hlavním důvodem této mezinárodní pozornosti byl nepopiratelný fakt, že Piaget byl zakládajícím otcem odvětví psychologie, které se snaží odkrýt ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Fialová, Denisa ; Junková, Zuzana | 26 Jun 2019, 8:32


Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

by Glasersfeld, Ernst von ; Huťanová, Lucía ; Laštovicová, Hana | 15 Jul 2015, 11:03 | poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Poznámky ke konceptu změny

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:24 | změna   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Rozloučení s objektivitou

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:21 | objektivita   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


O konceptu interpretace

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:18 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


JAK konstruujeme význam?

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:16 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Fakta a Self z konstruktivistického pohledu

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:12 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Znaky, komunikace a jazyk

Na těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 15:58 | kybernetika   jazyk   klasika   radikální konstruktivismus  


Učení jako konstruktivní aktivita

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Štěpánová, Berta | 7 Jun 2015, 8:11 | kybernetika   poznání   klasika