Articles

The Constructivist Approach to Teaching / Glasersfeld, Ernst von

In: P. Steffe and J. Gale Eds. Constructivism in Education. - s. 3-15. - 1995

The development of a constructivist theory of knowing has been the focus of my interest for several decades. It was a philosophical interest that arose originally out of work concerning first the structure and semantics of several languages and later cognitive psychology. Therefore, the title of this chapter may need an explanation. Rosalind Driver, Reinders Duit, Heinrich Bauersfeld, and Paul Cobb can speak about teaching from their own immediate experiences, whereas I have never taught any of the subjects in which readers are experts. When I focus on the theory of constructivism, one may wonder why a proponent of such a peculiar theory of knowing should have anything to say about education in mathematics or science. It is a question I have often asked myself. If all goes well, some justification will be seen at the end of my essay.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Translations / studentské překlady

Pocta Jeanu Piagetovi / Glasersfeld, Ernst von -- Fialová, Denisa (překlad) -- Junková, Zuzana (překlad)


In: Homage to Jean Piaget
Hostitelský dokument

Jean Piaget se narodil v Neuchatelu v srpnu 1896. Loňské sté výročí jeho narození (článek je psán v roce 1997 – pozn.překladu) bylo příležitostí ke slavení na mnoha místech západního světa. Hlavním důvodem této mezinárodní pozornosti byl nepopiratelný fakt, že Piaget byl zakládajícím otcem odvětví psychologie, které se snaží odkrýt záhady lidské mysli, jak roste a jak poznává.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus / Glasersfeld, Ernst von -- Huťanová, Lucía (překlad) -- Laštovicová, Hana (překlad)


In: Why People Dislike Radical Constructivism
Hostitelský dokument

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

Hesla: klasika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Poznámky ke konceptu změny / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola
Hostitelský dokument

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.

Hesla: klasika ; poznání ; radikální konstruktivismus ; změna

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Rozloučení s objektivitou / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 13. kapitola
Hostitelský dokument

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční pohledy a víra nahrazeny novými otevřenými perspektivami daleko více než dříve, a proto si zasloužil prominentní místo mezi průkopníky, kteří zahájili nové způsoby myšlení.

Hesla: klasika ; objektivita ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

O konceptu interpretace / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola
Hostitelský dokument

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

JAK konstruujeme význam? / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola
Hostitelský dokument

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Fakta a Self z konstruktivistického pohledu / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola
Hostitelský dokument

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Znaky, komunikace a jazyk / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 4. kapitola
Hostitelský dokument

Na těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.

Hesla: jazyk ; klasika ; kybernetika ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Učení jako konstruktivní aktivita / Glasersfeld, Ernst von -- Štěpánová, Berta (překlad)


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola
Hostitelský dokument

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání

V kolekcích: Theses > Translations