000002512 001__ 2512
000002512 005__ 20221011123542.0
000002512 041__ $$aanglicky
000002512 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002512 245__ $$aThe Constructivist Approach to Teaching
000002512 520__ $$aThe development of a constructivist theory of knowing has been the focus of my interest for several decades. It was a philosophical interest that arose originally out of work concerning first the structure and semantics of several languages and later cognitive psychology. Therefore, the title of this chapter may need an explanation. Rosalind Driver, Reinders Duit, Heinrich Bauersfeld, and Paul Cobb can speak about teaching from their own immediate experiences, whereas I have never taught any of the subjects in which readers are experts. When I focus on the theory of constructivism, one may wonder why a proponent of such a peculiar theory of knowing should have anything to say about education in mathematics or science. It is a question I have often asked myself. If all goes well, some justification will be seen at the end of my essay.
000002512 773__ $$c3-15$$pP. Steffe and J. Gale Eds. Constructivism in Education$$y1995
000002512 8564_ $$s76721$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2512/files/A Constructivist Approach to Teaching.pdf
000002512 980__ $$aARTICLE

000002362 001__ 2362
000002362 005__ 20190707094911.0
000002362 041__ $$ačesky
000002362 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002362 245__ $$aPocta Jeanu Piagetovi
000002362 520__ $$aJean Piaget se narodil v Neuchatelu v srpnu 1896. Loňské sté výročí jeho narození (článek je psán v roce 1997 – pozn.překladu) bylo příležitostí ke slavení na mnoha místech západního světa. Hlavním důvodem této mezinárodní pozornosti byl nepopiratelný fakt, že Piaget byl zakládajícím otcem odvětví psychologie, které se snaží odkrýt záhady lidské mysli, jak roste a jak poznává.
000002362 600__ $$0AUTHOR|(SYS)piagetjean$$aPiaget, Jean
000002362 65017 $$astudentské překlady
000002362 700__ $$0AUTHOR|(SYS)fialovadenisa$$aFialová, Denisa$$epřeklad
000002362 700__ $$0AUTHOR|(SYS)junkovazuzana$$aJunková, Zuzana$$epřeklad
000002362 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1834$$xHomage to Jean Piaget
000002362 8564_ $$s250476$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2362/files/poctaJPodt 1.pdf
000002362 980__ $$aTRANSLATION

000002107 001__ 2107
000002107 005__ 20170311131145.0
000002107 041__ $$ačesky
000002107 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002107 245__ $$aProč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus
000002107 520__ $$aI přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002107 65017 $$astudentské překlady
000002107 700__ $$0AUTHOR|(SYS)hutanovalucia$$aHuťanová, Lucía$$epřeklad
000002107 700__ $$0AUTHOR|(SYS)lastovicovahana$$aLaštovicová, Hana$$epřeklad
000002107 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1851$$xWhy People Dislike Radical Constructivism
000002107 8564_ $$s53339$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2107/files/glaser.pdf
000002107 980__ $$aTRANSLATION

000002040 001__ 2040
000002040 005__ 20150615095451.0
000002040 041__ $$ačesky
000002040 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002040 245__ $$aPoznámky ke konceptu změny
000002040 520__ $$aVe Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.
000002040 65017 $$astudentské překlady
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)zmena$$azměna
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002040 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002040 8564_ $$s71661$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2040/files/kapitola 16.pdf
000002040 980__ $$aTRANSLATION

000002039 001__ 2039
000002039 005__ 20150615095817.0
000002039 041__ $$ačesky
000002039 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002039 245__ $$aRozloučení s objektivitou
000002039 520__ $$aPro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční pohledy a víra nahrazeny novými otevřenými perspektivami daleko více než dříve, a proto si zasloužil prominentní místo mezi průkopníky, kteří zahájili nové způsoby myšlení.
000002039 65017 $$astudentské překlady
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)objektivita$$aobjektivita
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002039 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 13. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002039 8564_ $$s79696$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2039/files/kapitola 13.pdf
000002039 980__ $$aTRANSLATION

000002038 001__ 2038
000002038 005__ 20150608162125.0
000002038 041__ $$ačesky
000002038 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002038 245__ $$aO konceptu interpretace
000002038 520__ $$aInterpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002038 65017 $$astudentské překlady
000002038 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002038 8564_ $$s75594$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2038/files/kapitola 6.pdf
000002038 980__ $$aTRANSLATION

000002037 001__ 2037
000002037 005__ 20150608161835.0
000002037 041__ $$ačesky
000002037 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002037 245__ $$aJAK konstruujeme význam?
000002037 520__ $$aKdyž se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002037 65017 $$astudentské překlady
000002037 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002037 8564_ $$s247776$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2037/files/kapitola 5.pdf
000002037 980__ $$aTRANSLATION

000002036 001__ 2036
000002036 005__ 20150608161550.0
000002036 041__ $$ačesky
000002036 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002036 245__ $$aFakta a Self z konstruktivistického pohledu
000002036 520__ $$aPo dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002036 65017 $$astudentské překlady
000002036 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002036 8564_ $$s95401$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2036/files/kapitola 3.pdf
000002036 980__ $$aTRANSLATION

000002035 001__ 2035
000002035 005__ 20150608161239.0
000002035 041__ $$ačesky
000002035 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002035 245__ $$aZnaky, komunikace a jazyk
000002035 520__ $$aNa těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.
000002035 65017 $$astudentské překlady
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)jazyk$$ajazyk
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002035 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 4. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002035 8564_ $$s79995$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2035/files/kapitola 4.pdf
000002035 980__ $$aTRANSLATION

000002034 001__ 2034
000002034 005__ 20150715112931.0
000002034 041__ $$ačesky
000002034 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002034 245__ $$aUčení jako konstruktivní aktivita
000002034 520__ $$aObecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.
000002034 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002034 653__ $$apoznání
000002034 653__ $$aklasika
000002034 65017 $$astudentské překlady
000002034 700__ $$0AUTHOR|(SYS)stepanovaberta$$aŠtěpánová, Berta$$epřeklad
000002034 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002034 8564_ $$s66792$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2034/files/kapitola 1.pdf
000002034 980__ $$aTRANSLATION