JAK konstruujeme význam?

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:16 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Fakta a Self z konstruktivistického pohledu

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:12 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Znaky, komunikace a jazyk

Na těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 15:58 | kybernetika   jazyk   klasika   radikální konstruktivismus  


Učení jako konstruktivní aktivita

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Štěpánová, Berta | 7 Jun 2015, 8:11 | kybernetika   poznání   klasika  


Forma, substance a diference

Vraťme se k původnímu vyjádření, pro něž Korzybski proslul – tvrzení, že mapa není území. Toto tvrzení je vyústěním velmi širokého proudu myšlení, které se vrací zpět do Řecka a vine se historií evropského myšlení posledních dvou tisíc let. V této historii trvá jakési násilné odtržení a často hluboký rozpor. ...

by Bateson, Gregory ; Úlehla, Ivan | 17 May 2015, 10:57 | klasika  


Kybernetika "Já": teorie alkoholismu

Obecně se má za to, že „příčiny“ či „důvody“ alkoholismu lze nalézt v alkoholikově střízlivém životě. Ve svých střízlivých projevech bývají alkoholici obvykle titulováni výrazy jako „nedospělý“, „fixovaný na matku“, „orální“, „homosexuální“, „pasivně agresivní“, „bojící se úspěchu“, „přecitlivělý“, „hrdý“, „přátelský“ či prostě „slabý“. Avšak zřídkakdy se zkoumají logické implikace tohoto ...

by Bateson, Gregory ; Kučera, Marek | 12 May 2015, 7:54 | alkohol   anonymní alkoholici   klasika  


Pojmová stavba času

Dovolte mi na úvod říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady, které zde uvádím neslouží k tomu, aby zodpověděly otázku toho, co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to, jak mít ...

by Glasersfeld, Ernst von | 15 Apr 2015, 10:23 | kybernetika   poznání   klasika   čas  


10 let výcviku Umění terapie

Všechno, co o systemice opravdu potřebuju znát, jsem se sice nenaučil ve školce, ale v mnohém je to tak prosté, jako by to ze školky bylo. Během posledních asi 25 let se mi tenhle styl uvažování a práce s klienty stal vlastní. V naivních začátcích a prvotním nadšení jsme začali ...

| SOFT

by Úlehla, Ivan ; Macek, Zdeněk | 8 Feb 2015, 9:15 | klasika   výcvik  


Systemické pojmosloví

Konstrukce a předpoklad jsou synonyma sloveso konstruovat zdůrazňuje aktivní roli organismu, který si buduje síť předpokla­dů. Smysluplný výklad = zdůrazňuje jak konstruování děláme – tím, že své zkušenosti při­kládáme významy, které spojujeme do smysluplných celků a tím vytvoříme výklad této zkušenosti. Pleonasmus (nesmyslný výklad je také smysluplný) je zde záměrný ...

by Úlehla, Ivan | 28 Jan 2015, 14:45 | klasika   návody   teorie   slovníček  


Key Works in Radical Constructivism

Western philosophers have with few exceptions perpetuated the belief that true knowledge exists apart from the knower. Although they have been unable to show how it might enter the human head, they have staunchly condemned as ‘genetic fallacy’ any investigation of how the knower might generate it. The essays in ...

| Překlad 22. kapitoly
Překlad 1. kapitoly
Překlad 13. kapitoly
Překlad 6. kapitoly
Překlad 5. kapitoly
Překlad 3. kapitoly
Překlad 4. kapitoly
Překlad 16. kapitoly

by Glasersfeld, Ernst von | 14 Jan 2015, 8:20 | kybernetika   poznání   klasika