Reports

Narativní přístup

5 s.

V rámci ISZ je tedy zastávána konstruktivistická odnož narativního přístupu k terapii. Jeho hlavními představiteli jsou Michael White, australský rodinný terapeut a David Epston, novozélandský terapeut. Vycházeli ze základní teze Batesona – protože nemůžeme proniknout k objektivní realitě, všechno naše vědění je akt interpretace. Narativní terapie byla O ́Hanlonem (1994) nazvána „třetí vlnou“, která následuje po Freudovi a patologizujícím pohledu.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Reports

Hamburská škola Kurta Ludewiga, 10 + 1, koncept člena

7 s.

Hamburská škola v čele s Kurtem Ludewigem je zdánlivě odlišná od výše uvedeného přístupu zaměřeného na řešení. Má však mnohá východiska terapeutického působení podobná. Hamburská škola ovlivnila vývoj systemického myšlení ISZ nejznatelněji. Právě Ludewig stál u zrodu pražského systemického institutu ISZ. Poté však došlo ke změnám a rozrůznění obou škol, avšak i přesto Ludewigova hnědá kniha zůstává systemickou „Biblí“.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Reports

Stopařův průvodce (nejen) pro začátečníky v systemice aneb Nepropadejte panice!

2005. 5 s.

Nadešla chvíle, kdy se cítíte být připraveni vstoupit do praxe systemické terapie? Začali jste s terapeutickou prací a cítíte nejistotu nebo pochyby? Pochybujete, zda Vaše konání má smysl? Následující řádky jsou tu pro Vás. Jsou proloženy citáty od Vašich kolegů, terapeutů, kteří se potýkali a potýkají s podobnými záležitostmi jako Vy. Brožurku berte jako průvodce, kterého můžete použít kdykoliv a přečíst si jakoukoliv část. Neřekne Vám, jak co máte dělat, ale může Vám být na cestě za terapií podporou...

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Reports / citováno studenty KN81

Systemická psychoterapie v teorii a praxi aneb stávání se psychoterapeutem

Praha: 2007. 207 s., 81 příl.

Práce se věnuje procesu stávání se terapeutem v systemickém kontextu. Vymezuje filosofické i psychoterapeutické kořeny systemického pojetí. Zdrazňuje návaznost na postmoderní myšlenkový proud, zejména pak poststrukturalismus, radikální a sociální konstruktivismus a moderní biologickou gnoseologii. Učení pražské systemické školy ISZ (Institutu pro systemickou zkušenost) pak postihuje z hlediska hlavních témat. Zdrazňuje jejich teoretické zakotvení stejně jako praktické aplikace. Zabývá se tak pěti hlavními proudy v systemickém myšlení – Milánskou školou rodinné terapie, strategickou terapií Miltona Ericksona, krátkou terapií orientovanou na řešení, učením Hamburské školy a narativním přístupem. Poté se zaměřuje na vymezení role terapeuta, role klienta a jejich společnou práci v terapeutickém dialogu. Zdrazňuje sebereflexi terapeuta jako hlavní metodu terapeutického působení, pojednává také o modelech, které sebereflexi terapeuta usnadňují. Dále se věnuje umění dialogu coby hlavní dovednosti a umu systemického terapeuta. Nezanedbává také dležitou oblast systemické etiky a supervize.

Různé: Diplomová práce

Hesla: supervize

Viz též: Systemická psychoterapie v teorii a praxi aneb stávání se psychoterapeutem

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Thesis / kazuistiky

Dovolit si nebrat odpovědnost za druhého

Praha: 2008. 33 s.

Jedná se tedy spíše o zpětnou reflexi toho, kam se terapie ubírala a jaké jsem měla záměry. Stejně tak je těžké vytipovat „zlomové“ body, které klienta posouvají dál. Mnohdy totiž podle mého názoru hrají velkou roli věci, které jsou některou částí sezení vyprovokovány, nastartovány, ale které klient vykoná nebo vymyslí mezi sezeními. Jak například uvidíme v popisovaném příběhu terapie, kde je jedním ze zlomů právě zamyšlení se nad domácím úkolem.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports



Person: Novotná, Nora

Variant(s): PhDr. Nora Jakobová

See also: UT05a

Datum obhajoby: 9.10.2008

Celkem záznamů: 5



Control Number(s):

  • AUTHOR|(SYS)novotnanora