Author: Strnad, Vratislav

Vratislav Strnad, psycholog, PhDr. Dnes vede ISZ-MC, psychoterapeut, metodik a lektor psychoterapeutických výcviků..


Systemická terapie v psychiatrickém kontextu - pohled k sousedům

Chtěli bychom proto navrhnout třetí matrici, pomocí které lze porozumět lidskému chování: lingvistickou nebo významovou matrici. Při lingvistické matrici nemusejí být postulovány žádné na pozorovateli nezávislé jednotky jako rodinný genogram nebo struktura rodiny. Naopak dovoluje začlenit všechny hovořící komunikující pozorovatele, resp. účastníky systému včetně terapeutů a ostatních odborníků. Účastníci tohoto ...

| Systemagazin

by Deissler, Klaus. G. ; Schug, Roswitha ; Strnad, Vratislav ; Jänicke, Ulrike | 4 Apr 2014, 8:13 | kazuistika   psychiatrie   pacient   konstruktivismus   oblasti aplikace   jazyk   institucionální diskurz  


Etika a kybern-etika druhého řádu

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává ...

| HQ team

by Foerster, Heinz von ; Strnad, Vratislav ; Baxová, Alena | 8 Apr 2014, 11:54 | radikální konstruktivismus   kybernetika   teorie   etika   dialogika  


Lidské systémy a jak s nimi pracujeme

Lidské systémy jsou systémy vyrábějící řeč a významy. Z toho plyne, že terapeutické systémy s nimiž pracujeme, jsou problémové systémy. Jako takové jsou přístupné řeči uvnitř oné oblasti, v níž je komunikováno o problému, kterým je systém charakterizován. Problém není charakterizován systémem, nýbrž naopak.

by Goolishian, Harry ; Anderson, Harlene ; Strnad, Vratislav | 9 Apr 2014, 12:31 | historie   problémem determinované systémy   jazyk   problém   terapeut   změna   klasika   citováno studenty  


Cestou příběhu

Řekl jsem, že příběh využívá působivé moci jazyka a lidské představivosti. Příběh není, příběh se děje, vyvstává v našem prožívání tehdy, jsme-li otřeseni, vytrženi, dojati, zaskočeni, vyděšeni, obdarováni mocí šťastné chvíle, drceni zoufalstvím, bolestí, zkrátka – opakuji, jsme-li otřeseni. Navenek se nemusí dít nic zvláštního!

KN76 | Cestou příběhu

by Strnad, Vratislav | 1 May 2014, 11:51


Narativní přístup: Organizace jako dobrý příběh, rozhovor jako tvorba příběhu

Jak ze zkušenosti všichni dávno víme, firmy nejsou tvořeny jen produkty, rozvojovými projekty, ani je netvoří jakkoli magická čísla ekonomických ukazatelů, ale – firmy jsou tvořeny především lidmi. Jak dnes s pýchou i s rozpaky říkáme - lidskými zdroji. Lidé mají svoji osobní historii a svůj profesionální vývoj, aktuálně vyjádřený ...

by Strnad, Vratislav ; Hesoun, Jan | 6 May 2014, 13:43 | narativní přístup  


Je smutné necítit vlastní smutek: Několik poznámek ke krátké terapii osob, diagnostikovaných jako depresivní

Základní systemický předpoklad, že klienti “jsou sami v sobě doma” (“kündig”), (podobně dichotomie “vždy chytrý klient/ vždy hloupý terapeut” v sobě nese – tak jako jiné základní předpoklady – určitá nebezpečí. Mezi jinými bych se chtěl zmínit o “kultu nových rozlišení” a o kultu “řešení”. Jsou klienti, kteří jsou schopni ...

by Strnad, Vratislav | 6 May 2014, 13:51


Nechť je lidem vyhrazena spolupráce

Tzv. systemický přístup k řídící práci pracovníkovi umožňuje jasně odlišovat věcný obsah rozhodnutí (konkrétní úkol nebo cíl, jehož má být v podniku dosaženo) a jeho lidský (interpersonální) rozměr (co to udělá se zaměstnanci). Úkol nebo cíl zobrazuje konečný stav. Obvykle obsahuje i popis úkolů a činností, jež na sebe váže. ...

by Strnad, Vratislav | 6 May 2014, 13:55


Trojí perspektiva, tvořící společný svět

Sociální teorie N. Luhmanna a její klinická konkretizace, provedená K. Ludewigem, umožňují překvapivě ostrou reflexi procesů, které vytvářejí jediný svět, který máme k dispozici - náš společný svět. Je to myšlenkový nástroj, který - uvolněn z úzkých souvislostí klinických - si zaslouží být srovnán s významem Hubbleova teleskopu pro výzkum ...

by Strnad, Vratislav | 6 May 2014, 14:00 | sociální systém   problémový systém   instituce   procesy hledání perspektivy  


Adolescence jako komunikační rébus

Když říkám, že jako post-adolescent umím (podle své soukromé definice) rozlišovat mezi očekáváními svého okolí a mezi svými vlastními očekáváními jako věci různými, neříkám, že umím řešit neustálé rozdíly a někdy i rozpory těchto očekávání. Neumím je řešit, rozhodně jsem začal přestávat je řešit. Pouze skromně říkám, že tyto různé ...

by Strnad, Vratislav | 6 May 2014, 14:05