Author: White, Michael


Práce reflektujícího týmu jako procedura definování

Obvykle při práci s reflektujícím týmem navrhuji rozdělit celé setkání do čtyř částí, čtyř samostatných rozhovorů. V první části se setkává terapeut s lidmi hledajícími pomoc (dále budu používat jen „lidi“ nebo „lidi v terapii“), a členové týmu tomuto rozhovoru přihlížejí. Mohou být buď za zrcadlem nebo sledovat konzultaci přes ...

by White, Michael ; Brzkovská, Jana | 26 Apr 2014, 19:40 | návody   reflektující tým   narativní přístup  


Příběh, vědění a moc

V této kapitole jsem podal přehled posledních událostí ve vývoji sociální teorie, které mě (M.W.) a Davida velice zaujaly, a některých důsledků, které podle nás mají tyto myšlenky v terapii. Čtenáři možná znají debatu o moci, která proběhla v nedávných letech na stránkách literatury o rodinné terapii. Dovolte mi, abych ...

by White, Michael ; Epston, David ; Peclová, Kateřina | 12 May 2014, 8:48


Terapie jako dekonstrukce

V tomto článku mi nejde o dekonstrukci vědění a praktických postupů etablovaných terapeutických modelů nebo ”hnutí”. Spíše bych se chtěl zamyslet nad určitými terapeutickými praktikami ve vztahovém rámci, který vyplývá z pojmu dekonstrukce. Protože ve své profesionální práci dávám přednost tomu, co se děje v terapeutickém kontextu, představím na začátku ...

by White, Michael ; Strnad, Vratislav | 12 May 2014, 8:58 | kazuistika   dekonstrukce  


Jedinečné momenty

Rozpoznání jedinečných momentů, které nepotvrzují původní příběh člověka zahlceného problémem (unique outcomes), a konstrukce a vykonávání nového významu skrze tyto momenty – to vše pomáhá lidem objevit jejich vlastní odolnost vůči účinkům či potřebám problému. Pokud tedy bereme v úvahu vztah závislosti mezi problémem a jeho účinky, platí, že když ...

by White, Michael | 16 May 2014, 17:27


Děti, trauma a rozvíjení podřízené (alternativní) dějové linie příběhu

V tomto článku vyzdvihuje Michael White důležitost rozvíjení podřízených dějových linií příběhu v rozhovorech s dětmi, které byly vystaveny traumatické zkušenosti. Jejich rozvíjení poskytuje dětem bezpečný prostor pro vyjádření jejich identity, díky němuž mohou začít vyjadřovat traumatickou zkušenost. Tímto způsobem je možné, aby si děti vytvořily jistou míru odolnosti před ...

by White, Michael ; Soldán, Jan ; Burianová, Martina | 21 Jul 2014, 10:47 | narativni přístup  


Jeffrey

A opravdu, za chvíli jsme všichni seděli v mé pracovně – Beth a Andrew na židli a Jeffrey na houpacím koni, kterému přibyly nohy navíc a který se zjevně stal krátkozrakým, protože vrážel do všeho, co mohl. Připadalo mi to zvláštní, ale soustředil jsem se na Andrewa a Beth, abych ...

by White, Michael ; Kunešová, Alice | 16 Apr 2015, 8:49 | kazuistika   AHDH   přepis rozhovoru  


Externalizování problému

„Externalizování je takový přístup k terapii, který podněcuje klienty k tomu, aby zpředmětnili a občas personifikovali problémy, které je trápí. V tomto procesu se problém stává oddělenou entitou, a tudíž vnější vůči osobě nebo vztahu, který byl popsán jako problémový. Tyto problémy, které jsou považovány za inherentní (vnitřní, vrozené), stejně ...

by White, Michael | 16 Apr 2015, 9:04 | externalizace  


Reautorizační konverzace

Když lidé konzultují s terapeutem,vyprávějí příběhy, hovoří o historii svých problémů, nesnázích nebo dilematech, které je přivádějí do terapie a vyhodnocují, co stálo za jejich rozhodnutím vyhledat pomoc. Když toto dělají, propojují jednotlivé události svého života do posloupností, které rozvíjejí v průběhu času dle tématu nebo zápletky. V těchto tématech ...

by White, Michael ; Krupíková, Jitka ; Šafrová, Kateřina | 16 Apr 2015, 9:13 | výjimky   přepis rozhovoru