Thesis / kazuistiky

Simonino klubíčko

Brno: 2014. 13 s.

Simona byla hodně rozbíhavá, chaotická, plačtivá, ... bylo důležité a nutné ji často vracet k mým otázkám, což vyžadovalo hodně mé koncentrace. A tak jsem se i (anebo zejména?) z důvodu navýšení vlastního bezpečí a komfortu rozhodla pro SFBT, jistá direktivita tohoto přístupu i vize jasného směřování a konkrétních kroků SFBT mi dodávala jakýsi v té chvíli pro mě příjemný, byť možná iluzorní pocit pevnosti (mám to pevněji v rukou). Vnímala jsem to jako snad užitečnější též pro Simonu, lapenou zmateností svého problémového systému.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

2012. 23 s.

Její klíčová pracovnice a psycholožka mě požádala o poskytnutí psychoterapie pro Soňu se zadáním: „Potřebujeme, abys jí naučila, že nemá svým dětem poskytovat takový servis a hlavně myslet víc na sebe. Potřebujeme, aby se odstřihla od požadavků svých dětí. Nám se nedaří ji k tomu donutit.“ Co byste dělali na mém místě vy? Přišlo mi absurdní, že mé kolegyně vytvářely stejný příběh požadavků na Soňu jako její děti. A Soňa se snažila poslušně plnit, jenže jí to nešlo. Bohudík.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Od pomáhání k terapii

10 s.

Terapeut je upozorněn jinými zdroji na klientovy problémy při vykonávání veřejně prospěšných prací, které ohrožují jeho svobodu. Zadavatel žádá terapeuta, aby v tomto směru na klienta zapůsobil. Terapeut se touto situací zabývá v profesionální, metodologické a etické rovině. Poté, co klienta ujistím o svém pochopení pro jeho postoj, se uchyluji k tomu, že splním úkol od svého zadavatele, což bych bývala – pokud by o tom Pavel nezačal mluvit sám – neudělala. Tento akt kontroly uvádím větou: „Já teď vypadnu z role a budu – byť mi to nepřísluší – na vás apelovat, abyste s nimi zůstal v kontaktu a třeba vyjednával o nějaké změně...“ a pokračuji nevyžádanou radou: „...ale rozhodně si myslím, že dělat cokoliv je lepší než to nechat být a dočkat se přeměny na normální trest.“ Na to klient odpovídá: „No jasně, to nehrozí. Já tam jdu příští týden... už jsem objednanej“.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

Praha: 2009. 16 s.

Uvědomila jsem si, jak mě ovlivnilo při vedení konzultací to, že jsem znala skutečnosti, které mi nesdělil klient, ale jeho rodina. Byla to „má past“, do které jsem se dostala a dál jsem pracovala s předpokladem, že vše co mi O. říká, je lež. Paradoxem pak bylo sdělení klienta, kdy mi vysvětloval důvody, proč mi to neřekl. Uvědomila jsem si, jak právě předpoklady mohou ovlivňovat práci s tak náročnou cílovou skupinou jako jsou klienti kontaktních center.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

2012. 18 s.

Zpětně si uvědomuji, že by bylo vhodnější definovat jednotlivé dílčí objednávky v pozitivním smyslu, tedy např. namísto: nebude se bát žádat o práci by bylo vhodnější uvést: bude umět žádat o práci. Rozhoduji se, že se k redefinici těchto dílčích objednávek mohu později vrátit při formulaci zakázky. Ve své další práci se zaměřuji na to, co z toho všeho je pro klientku prioritní, co potřebuje řešit jako první, aby se nám následně podařilo dojednat zakázku.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Kazuistika

10 s.

Bylo potřeba důkladně si vyjasnit kontext. Potřebovala jsem si být jistá, že já i klientka rozumíme nové situaci, že se budeme setkávat v nových rolích. Zejména jsem nás vyčlenila z instituce, v rámci které jsme se setkávaly. Klientce jsem vyjasnila, že by se měla cítit pohodlně a bezpečně a že se může ohradit vůči všemu, co se jí nebude líbit nebo jí nebude příjemné. To, že novému kontextu obě rozumíme, jsem si ověřila také na začátku první konzultace.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Sandra / Nepustil, Pavel

2007. 11 s.

Když přišla Sandra, byla hodně stručná, dávala najevo, že „se všemu podrobí,“ jenom aby nešla do vězení. Když jsem se jí ptal, co si myslí, že by jí naše setkávání mohlo přinést dobrého, řekla, že se uvidí, že to nemůže takto dopředu říct.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis

Závěrečná práce, komentovaná kazuistika

2007. 18 s.

Nemám v tuto chvíli vůbec žádné informace o tom, kam bychom měli s klientkou směřovat. Jelikož, sice na jinou otázku, ale přeci zmínila „chtěla bych se probudit a nemít ty problémy“ mohu předpokládat, že bychom měli pracovat na odstranění nějakých „problémů“. To chce asi každý klient. Rozhoduji se tedy jít po zdrojích potíže, tedy do kontextu problému.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Práce s klientem

2006. 11 s.

V průběhu jedné z pedagogických porad si stěžovali na jeho „zhoršené chování“, které se projevovalo odmlouváním, vyhýbání se povinnostem, hrubším chováním k vrstevníkům. Vychovatelé vyjádřili potřebu znovu získat kontrolu nad Pavlovým chováním a tedy i udržet stabilitu a disciplínu na oddíle. Pavel sám do té doby ode mne pomoc nežádal, několikrát v diskusích u různých příležitostí prezentoval svou nedůvěru k psychologům, kteří „ho mockrát rozebírali, nevěří jim, raději si pomůže sám, než by se někomu svěřoval“.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

I tento příběh je pouze příběhem

2012. 15 s.

Malým zázrakem je pro mě otázka po zázraku a především způsob, jakým ji dokázala používat Insoo Kim Berg. Vypadá tak jednoduchá k použití, ale skýtá řadu nástrah. Při své krátké terapeutické praxi nemohu říci, že ji často používám. Použila jsem ji několikrát, ale nikdy s dobrým pocitem využití všech možností. Jako kdybych se něčeho zalekla a utekla. Otázku jsem použila také v prezentovaném případě a z mého pohledu se stejnou chybou.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports