Articles / studijní materiály/autorské práce

Cybernetics of Cybernetics / Foerster, Heinz von

- 1979
In: Krippendorff K. (ed.) Communication and Control in Society. Gordon and Breach, New York: 5–8.

Ladies and gentlemen—As you may remember, I opened my remarks at earlier conferences of our Society with theorems which, owing to the generosity of Stafford Beer, have been called “Heinz von Foerster’s Theorem Number One and Number Two”. This all is now history. However, building on a tradition of two instances, you may rightly expect me to open my remarks today again with a theorem. Indeed I shall do so but it will not bear my name. It can be traced back to Humberto Maturana, the Chilean neurophysiologist, who a few years ago, fascinated us with his presentation on “autopoiesis”, the organization of living things.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles

Text nad context: narrative, postmodernism and cybernetics / Bertrando, Paolo

In: Journal of Family Therapy. - Roč. 22, č. 1, s. 83-103. - 2002

Currently, the systemic view in family therapy is being substituted by a postmodern narrative approach, while cybernetics tends to be considered an outdated perspective and its contribution to therapy overlooked.

Viz též: Wiley Online Library; PŘEKLAD

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Translations / studentské překlady

O konceptu interpretace / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola
Hostitelský dokument

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

JAK konstruujeme význam? / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola
Hostitelský dokument

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Fakta a Self z konstruktivistického pohledu / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola
Hostitelský dokument

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Znaky, komunikace a jazyk / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 4. kapitola
Hostitelský dokument

Na těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Učení jako konstruktivní aktivita


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola
Hostitelský dokument

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Pojmová stavba času / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 22. kapitola
Hostitelský dokument

Dovolte mi na úvod říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady, které zde uvádím neslouží k tomu, aby zodpověděly otázku toho, co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to, jak mít správné pojetí o čase. Toto pojetí bylo problémem od počátku Západní filosofie. Vyplývalo to z nesmiřitelného konfliktu mezi Parmenidesovým pojetím věčného, neměnného světa bytí a Heraklidovým ustavičným plynutím.

V kolekcích: Theses > Translations


Reports / citováno studenty

Co má společného etologie a kybernetika

Pod pojmem kybernetika si většina lidí představuje technickou vědu, počítače a automaty v továrnách. Je to však věda obecná, platná nejen pro stroje, ale i pro živé organismy. Proto se roboti (v původním smyslu slova podle Karla Čapka, nikoliv pevně naprogramované manipulátory v továrnách) mohou za určitých podmínek chovat jako živé organismy. Naopak u živých organismů můžeme pozorovat chování odpovídající některým algoritmům, používaným v technice.

Hesla: kybernetika

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Books

Key Works in Radical Constructivism / Glasersfeld, Ernst von

Rotterdam: Sense Publishers, 2007. 323 s. -- ISBN: 978-90-8790-085-4

Western philosophers have with few exceptions perpetuated the belief that true knowledge exists apart from the knower. Although they have been unable to show how it might enter the human head, they have staunchly condemned as ‘genetic fallacy’ any investigation of how the knower might generate it. The essays in the section on the theory of knowledge are intended to provide teachers, parents, and perhaps students themselves with a more fruitful philosophical background.

Viz též: Překlad 22. kapitoly; Překlad 1. kapitoly; Překlad 13. kapitoly; Překlad 6. kapitoly; Překlad 5. kapitoly; Překlad 3. kapitoly; Překlad 4. kapitoly; Překlad 16. kapitoly

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Books