000002509 001__ 2509
000002509 005__ 20220830082922.0
000002509 041__ $$aanglicky
000002509 100__ $$0AUTHOR|(SYS)foersterheinzvon$$aFoerster, Heinz von
000002509 245__ $$aCybernetics of Cybernetics
000002509 520__ $$aLadies and gentlemen—As you may remember, I opened my remarks at earlier conferences of our Society with theorems which, owing to the generosity of Stafford Beer, have been called “Heinz von Foerster’s Theorem Number One and Number Two”. This all is now history. However, building on a tradition of two instances, you may rightly expect me to open my remarks today again with a theorem. Indeed I shall do so but it will not bear my name. It can be traced back to Humberto Maturana, the Chilean neurophysiologist, who a few years ago, fascinated us with his presentation on “autopoiesis”, the organization of living things.
000002509 653__ $$aradikální konstruktivismus
000002509 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002509 653__ $$ateorie
000002509 653__ $$0SUBJECT|(SYS)etika$$aetika
000002509 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000002509 773__ $$xKrippendorff K. (ed.) Communication and Control in Society. Gordon and Breach, New York: 5–8.
000002509 773__ $$y1979
000002509 8564_ $$s213710$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2509/files/Foerster.pdf
000002509 980__ $$aARTICLE

000002079 001__ 2079
000002079 005__ 20150702131109.0
000002079 041__ $$aanglicky
000002079 100__ $$0AUTHOR|(SYS)bertrandopaolo$$aBertrando, Paolo
000002079 245__ $$aText nad context: narrative, postmodernism and cybernetics
000002079 520__ $$aCurrently, the systemic view in family therapy is being substituted by a postmodern narrative approach, while cybernetics tends to be considered an outdated perspective and its contribution to therapy overlooked.
000002079 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002079 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000002079 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kritickauvaha$$akritická úvaha
000002079 653__ $$ateorie
000002079 653__ $$ahistorie
000002079 773__ $$c83-103$$n1$$pJournal of Family Therapy$$v22$$y2002
000002079 8564_ $$s1081046$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2079/files/Original.pdf
000002079 909C4 $$dhttp://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-6427.00139/abstract$$pWiley Online Library
000002079 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/944$$pPŘEKLAD
000002079 980__ $$aARTICLE

000002038 001__ 2038
000002038 005__ 20150608162125.0
000002038 041__ $$ačesky
000002038 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002038 245__ $$aO konceptu interpretace
000002038 520__ $$aInterpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002038 65017 $$astudentské překlady
000002038 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002038 8564_ $$s75594$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2038/files/kapitola 6.pdf
000002038 980__ $$aTRANSLATION

000002037 001__ 2037
000002037 005__ 20150608161835.0
000002037 041__ $$ačesky
000002037 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002037 245__ $$aJAK konstruujeme význam?
000002037 520__ $$aKdyž se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002037 65017 $$astudentské překlady
000002037 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002037 8564_ $$s247776$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2037/files/kapitola 5.pdf
000002037 980__ $$aTRANSLATION

000002036 001__ 2036
000002036 005__ 20150608161550.0
000002036 041__ $$ačesky
000002036 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002036 245__ $$aFakta a Self z konstruktivistického pohledu
000002036 520__ $$aPo dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002036 65017 $$astudentské překlady
000002036 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002036 8564_ $$s95401$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2036/files/kapitola 3.pdf
000002036 980__ $$aTRANSLATION

000002035 001__ 2035
000002035 005__ 20150608161239.0
000002035 041__ $$ačesky
000002035 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002035 245__ $$aZnaky, komunikace a jazyk
000002035 520__ $$aNa těchto stránkách se pokusím poukázat na některé koncepční a definiční úpravy, které se zdají být nezbytné, pokud chceme, abychom si ujasnili všechny vágnosti, nejasnosti a rozpory, které prostupují celou literaturou o zdraví, komunikaci a jazyka zvířat.
000002035 65017 $$astudentské překlady
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)jazyk$$ajazyk
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002035 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002035 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 4. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002035 8564_ $$s79995$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2035/files/kapitola 4.pdf
000002035 980__ $$aTRANSLATION

000002034 001__ 2034
000002034 005__ 20150715112931.0
000002034 041__ $$ačesky
000002034 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002034 245__ $$aUčení jako konstruktivní aktivita
000002034 520__ $$aObecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.
000002034 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002034 653__ $$apoznání
000002034 653__ $$aklasika
000002034 65017 $$astudentské překlady
000002034 700__ $$0AUTHOR|(SYS)stepanovaberta$$aŠtěpánová, Berta$$epřeklad
000002034 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002034 8564_ $$s66792$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2034/files/kapitola 1.pdf
000002034 980__ $$aTRANSLATION

000001967 001__ 1967
000001967 005__ 20200109102638.0
000001967 041__ $$ačesky
000001967 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001967 245__ $$aPojmová stavba času
000001967 520__ $$aDovolte mi na úvod  říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady,  které zde uvádím  neslouží  k tomu,  aby  zodpověděly  otázku  toho,  co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to,  jak  mít  správné  pojetí  o čase.  Toto  pojetí  bylo  problémem  od  počátku Západní  filosofie.  Vyplývalo  to  z nesmiřitelného  konfliktu mezi Parmenidesovým  pojetím  věčného,  neměnného  světa  bytí  a  Heraklidovým ustavičným plynutím.
000001967 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000001967 653__ $$apoznání
000001967 653__ $$aklasika
000001967 653__ $$ačas
000001967 65017 $$astudentské překlady
000001967 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 22. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000001967 8564_ $$s129998$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1967/files/kapitola 22.pdf
000001967 980__ $$aTRANSLATION

000001934 001__ 1934
000001934 005__ 20150316094305.0
000001934 041__ $$ačesky
000001934 100__ $$0AUTHOR|(SYS)puldamilos$$aPulda, Miloš
000001934 245__ $$aCo má společného etologie a kybernetika
000001934 520__ $$a

Pod pojmem kybernetika si většina lidí představuje technickou vědu, počítače a automaty v továrnách. Je to však věda obecná, platná nejen pro stroje, ale i pro živé organismy. Proto se roboti (v původním smyslu slova podle Karla Čapka, nikoliv pevně naprogramované manipulátory v továrnách) mohou za určitých podmínek chovat jako živé organismy. Naopak u živých organismů můžeme pozorovat chování odpovídající některým algoritmům, používaným v technice.

000001934 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika 000001934 65017 $$acitováno studenty 000001934 8564_ $$s97652$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1934/files/62cf565e-25a1-4211-b8c1-840faeeb9a33-o_19g2703m6oq2i8l191t1fj1d90a.pdf 000001934 980__ $$aREPORT

000001833 001__ 1833
000001833 005__ 20150608164848.0
000001833 020__ $$a978-90-8790-085-4
000001833 041__ $$aanglicky
000001833 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001833 245__ $$aKey Works in Radical Constructivism
000001833 260__ $$aRotterdam$$bSense Publishers$$c2007
000001833 300__ $$a323 s.
000001833 520__ $$aWestern philosophers have with few exceptions perpetuated the belief that true knowledge exists apart from the knower. Although they have been unable to show how it might enter the human head, they have staunchly condemned as ‘genetic fallacy’ any investigation of how the knower might generate it. The essays in the section on the theory of knowledge are intended to provide teachers, parents, and perhaps students themselves with a more fruitful philosophical background.
000001833 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000001833 653__ $$apoznání
000001833 653__ $$aklasika
000001833 8564_ $$s2421530$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833/files/Key.pdf$$yoriginal
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/1967$$pPřeklad 22. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2034$$pPřeklad 1. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2039$$pPřeklad 13. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2038$$pPřeklad 6. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2037$$pPřeklad 5. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2036$$pPřeklad 3. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2035$$pPřeklad 4. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2040$$pPřeklad 16. kapitoly
000001833 980__ $$aBOOK