Subject: algoritmus Peclové

Tento model ukazuje jak se stavět k vlastním nápadům, dojmům, pocitům a podobně, které terapeutovi v rozhovoru přijdou na mysl..


Strategický dialog: jak dosáhnout maxima s minimem na prvním sezení

Náš titul odkazuje se na ten aspekt psychoterapie, která zahrnuje interakci mezi klientskou pozicí (perspektiva, hodnoty, upevněné přesvědčení, týkající se problému) a terapeutovým postojem. Pozorovali jsme odborné terapeuty nejen při modelování psychoterapie, ale také při „adoptování“ názoru, usnadňující léčebný impuls u klientů.

by Nardone, Giorgio ; De Antoniis, Simona ; Selner, Martin | 28 Mar 2014, 15:22 | návody   otázky   struktura rozhovoru   úzkost  


Řešení se skrývá za úsměvem

Terapeuti se nemají pokoušet dělat pro klienty to, co klienti mohou pro sebe udělat sami. To znamená, že terapeuti nemají zásobit klienty užitečnými otázkami, když to klienti sami dělají lépe. Kdykoliv klienti sami dovedou: Myslet, dotazovat se, odpovídat si, hodnotit, tak terapeuti od tohoto upustí. To je způsob, jakým se ...

| Solution Centre

by Panayotov, Plamen ; Turková, Alžběta | 28 Mar 2014, 15:37 | návody   SF   koány   kazuistika  


Rodinná terapie bez rodiny: rámec pro systemickou práci

Toto pojednání kontrastuje se základními zásadami systemického myšlení v rámci vůdčích principů psychodynamického přístupu a pokouší se nastínit specifické techniky, které mohou používat terapeuti rodinných problémů při zkoumání jedinců. Má se za to, že užitečný systemický rámec lze praktikovat, jestliže se terapeut zaměří na provozování terapeutického systému „otevřeného“ dalším příslušným ...

| Wiley Online Library

by Asen, Karl ; Jenkins, Hugh | 28 Mar 2014, 15:43 | 1 comment | přepis rozhovoru   kazuistika   systémy   návody   rodinná terapie  


Trauma, kompetence a výběr: Klinická praxe v rámci narativní terapie

Tento článek pojednává o procesu přepisu zkušenosti a osobního příběhu o traumatických událostech. V článku je představen model konkrétních malých kroků, které mohou sloužit k zážitku kompetence u klienta, pomocí modelu o čtyř kvadrantech. Přepis terapeutického sezení pak ujasňuje zmíněný model.

by Beaudoin, Marie-Nathalie | 1 Apr 2014, 14:08 | přepis rozhovoru   trauma   narativní přístup   návody   struktura rozhovoru  


Poplácání po rameni, návod pro ocenění („compliment“) v terapii zaměřené na řešení

Autoři popisují vzor pro užití ocenění, který je založen na jejich zkušenostech z práce s krátkou terapií zaměřenou na řešení na klinice duševního zdraví. U většiny lidí je rodina nejdůležitější částí jejich sociálního systému, a proto je klíčem k vytvářeníní řešení. Pro autory je šablona důležitá zejména při utváření řešení ...

KN111

by Berg, Insoo Kim ; Mrvová, Kamila | 1 Apr 2014, 14:41 | kazuistika   přepis rozhovoru   SF   návody   struktura rozhovoru  


Studentský koutek

Začala jsem si všímat, že o svých neúspěších hodně mluvím na kontrolních a konzultačních sezeních, obvykle ve formě mých vlastních “zpětně řešených” problémů, to znamená, že se zdálo, jako bych stále dělala chyby. Ačkoli jsem nebyla zvyklá dělat tolik chyb, pilně jsem studovala, vedena touhou být dobrým terapeutem. Zpozorovala jsem ...

KN57

by Berg, Insoo Kim | 1 Apr 2014, 14:48 | SF   návody   důvěra   historie  


Krátka terapia v Parížskom krízovom centre

Snažíme sa najprv priviesť pacienta k tomu, aby sformuloval žiadosť o pomoc, alebo aby riešil svoje ťažkosti bez nás. Dôležité je vyzdvihnúť jeho kompetenciu, alebo zhodnotiť dobrý úmysel tej osoby, ktorá ho ku nám poslala. Je potrebné zamerať sa na jeho vlastné hodnoty, na to, čo mu z jeho pohľadu ...

by Caibé, Marie Christine ; Linha, Marek | 2 Apr 2014, 12:01 | SF   kazuistika   návody   krize  


Být objektivními znamená vědět, že takovými nejsme. Intersubjektivita jako metodologie terapeutického vyšetřování v nové systemice

Z toho vyplývá, že terapeutický proces je v optice nové systemiky procesem interaktivního zkoumání, které probíhá mezi systémem ošetřujícím a systémem ošetřovaným v kontextu intersubjektivity. Vyjevování smyslu, které se v průběhu této dialektiky děje mezi systémy, závisí na vyváženosti mezi dvěma protivážnými veličinami: vazba mezi dvěma interagujícími systémy a oddělenost ...

by Caillé, Phillipe | 2 Apr 2014, 12:10 | kritická úvaha   návody   struktura rozhovoru  


Ako sa pohrať s klientovými zdrojmi : Štyri cesty, ktoré vedú k riešeniu

Zozbierať klientove sily, aktivizovať jeho osobné zdroje, urobiť si z nich spojencov – tomu všetkému slúži o.i. napríklad „zázračná otázka“. Hovorí sa o „konštruktívnej rečovej hre“ (solution talk), o „seba-menežmente“, o vlastnej iniciatíve klienta, ktorá má viesť ku využitiu, utilizácii špecifických osobných zdrojov, i zdrojov v jeho sociálnom okolí. Hovorí ...

| ISZ Košice

by Dreesen, Heinrich ; Eberling, Wolfgang | 4 Apr 2014, 10:23 | zdroje   narativní přístup   SF   integrativní pokus   návody