Thesis / kazuistiky

(Ne)jsem důležitá!

14 s.

Zatímco totiž klientka hledala v našich sezeních schopnost žít podle svých představ, já jsem konečně ve vztahu ke své terapeutické práci našla sebejistotu, profesionalitu, otevřenost a přirozenost. Tento případ podle mého názoru velmi dobře dokumentuje změnu od doby mých prvních „terapeutických pokusů“.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Translations / studentské překlady

Ako sa pohrať s klientovými zdrojmi : Štyri cesty, ktoré vedú k riešeniu / Dreesen, Heinrich -- Eberling, Wolfgang

Originální název: Spiel mit Ressourcen – vier Wegweiser zur Lösungsfindung

In: W. Eberling: Kurzgefasst. Dortmund 1998. -

Zozbierať klientove sily, aktivizovať jeho osobné zdroje, urobiť si z nich spojencov – tomu všetkému slúži o.i. napríklad „zázračná otázka“. Hovorí sa o „konštruktívnej rečovej hre“ (solution talk), o „seba-menežmente“, o vlastnej iniciatíve klienta, ktorá má viesť ku využitiu, utilizácii špecifických osobných zdrojov, i zdrojov v jeho sociálnom okolí. Hovorí sa, že ak vedieme „reči o probléme“ (problem talk), vystavujeme sa riziku, že iba rozšírime, alebo predĺžime klientov príbeh o deficite... Už menej podrobne sa ale hovorí o tom, ako viesť „konštruktívnu rečovú hru“ v konkrétnych prípadoch. Práve o tom je tento článok.

Viz též: ISZ Košice

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Na břehu řeky: Aneb jak zůstat nezaujatý ve vztahu k příběhu svého klienta


In: Au bord de la riviere
Hostitelský dokument

Toto je příběh, který prožili Cristina, Pierre, Philippe a Gilles, všichni koučové, v průběhu výcviku praktické analýzy. Kristina si velmi přála pracovat na své situaci. Smysl výcviku se opíral o praxi vyprávění. V této „terapeutické aréně“, jak to nazval Michael White, jsem já vedoucí moderátor odpovědný za rámec a celkovou situaci. Navrhl jsem Cristině posadit se doprostřed, před své kolegy, „externí svědky“ svého vyprávění, kteří seděli v půlkruhu proti ní. Já jsem seděl stranou, abych ji provázel. Cristina začala vyprávět.

V kolekcích: Theses > Translations, Case reports


Reports

Au bord de la riviere: ou comment rester décentré par rapport à l’histoire de son client

Ceci est l'histoire de ce que Cristina, Pierre, Philippe et Gilles ont vécu, avec leurs pairs, tous coachs, lors d'un atelier d'analyse de pratiques. Cristina souhaitait ardemment travailler sur sa situation. L'ingénierie de l'atelier s'appuyait sur les pratiques narratives. Dans cette "arène thérapeutique", comme la nomme Michael White, je suis l’animateur garant du cadre et du processus. Je propose à Cristina de se placer au centre, devant ses pairs, "témoins extérieurs" de son récit et placés en arc de cercle face à elle. Décentré et influent, je suis à ses côtés pour l'accompagner. Cristina commence alors à raconter….

Viz též: PŘEKLAD

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports, Case reports


Articles / studijní materiály/autorské práce

Cats Under the Stars: A Narrative Story / Zimmerman, Jeffrey -- Beaudoin, Marie-Nathalie

In: Child and Adolescent Mental Health. - Roč. 7, č. 1, s. 31-40. - 2002

This paper provides an introduction to Narrative Therapy. This post-structural approach represents a movement away from the dominant therapeutic approaches that privilege psychological or biological theories over the client's experience of problems. Distinctions are made between narrative ideas and traditional psychosocial points of view in the areas of what a problem is, how change occurs, and about notions of the self. Narrative ideas and practices are illustrated by presenting work done with a problem affecting a young man in a school setting. Narrative work involves experience and meaning; the paper is organised to provide this for the reader.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Translations / studentské překlady

Děti, trauma a rozvíjení podřízené (alternativní) dějové linie příběhu

Originální název: Children, Trauma and Subordinate Storyline Development

In: The International Journal of Narrative Therapy and Community Work. - č. 3-4, - 2005

V tomto článku vyzdvihuje Michael White důležitost rozvíjení podřízených dějových linií příběhu v rozhovorech s dětmi, které byly vystaveny traumatické zkušenosti. Jejich rozvíjení poskytuje dětem bezpečný prostor pro vyjádření jejich identity, díky němuž mohou začít vyjadřovat traumatickou zkušenost. Tímto způsobem je možné, aby si děti vytvořily jistou míru odolnosti před re-traumatizací v situaci, kdy jsou vybízeny, aby své zážitky sdílely. Článek nabízí také ukázky možností užití těchto konceptů v konzultaci s dětmi.

V kolekcích: Theses > Translations


Reports

Fáze narativní terapie / Skorunka, David

6 s.

In: Narativní přístup v psychoterapii, disertační práce. -

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Translations / studentské překlady

Trauma, kompetence a výběr: Klinická praxe v rámci narativní terapie / Beaudoin, Marie-Nathalie


In: Traumatisme, competence et Choix
Hostitelský dokument

Tento článek pojednává o procesu přepisu zkušenosti a osobního příběhu o traumatických událostech. V článku je představen model konkrétních malých kroků, které mohou sloužit k zážitku kompetence u klienta, pomocí modelu o čtyř kvadrantech. Přepis terapeutického sezení pak ujasňuje zmíněný model.

V kolekcích: Theses > Translations


Thesis / kazuistiky

Komentovaná kasuistika

Valašské Meziříčí: 2005. 13 s.

Řekla jsem klientce o tom, jak „funguji“ v zařízení a nabídla spolupráci v rámci terapeutických setkávání. Souhlasila. Většina klientů azylového domu v nové situaci souhlasí se vším, co je jim nabízeno. Zde je velmi důležité vyjasnění nabídky. S ohledem na množství klientů jsme se domluvily, že se pro terapii budeme setkávat jedenkrát za dva týdny. Paní Lidka provedla ve svém životě dalo by se říci radikální změnu. Opustila domov, partnera, chce být utajeným klientem.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Komentovaná kazuistika

2006. 12 s.

Mým osobním předpokladem pro práci v programu je pochybnost, zda klient, který projde terapeutickým procesem, začínajícím určením diagnózy závislosti (popis problémového systému), pokračujícím odhalováním příčin problémového chování a končí popisy vzorců chování, které v budoucnu klient nemá opakovat (rozšiřování problémového systému). Zda to umožňuje klientovi návrat mezi lidi, kteří problém se závislostí nemají, a tedy ho ani neřeší.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports