000002234 001__ 2234
000002234 005__ 20170801133827.0
000002234 041__ $$aanglicky
000002234 100__ $$0AUTHOR|(SYS)matthewsrobert$$aMatthews, Robert
000002234 245__ $$aVygotsky’s philosophy$$bConstructivism and its criticisms examined
000002234 520__ $$aCriticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being based on contrasting philosophical ideas, are similarly grounded on the dualist separatism of the human mind and the external world. We then present our interpretation of Vygotsky’s historical-dialectical-monist philosophy, through discussions of Vygotskyan concepts including social environment of learning, the role of language, and individual consciousness. The paper concludes that confusions about Vygotsky’s theory often arise from concepts taken literally and from the lack of appreciation of the general philosophical orientation underpinning his works.
000002234 600__ $$0AUTHOR|(SYS)vygotskijlevsemjonovic$$aVygotskij, Lev Semjonovič
000002234 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$akonstruktivismus
000002234 653__ $$0SUBJECT|(SYS)dialektika$$adialektika
000002234 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002234 700__ $$0AUTHOR|(SYS)liucharlottehua$$aLiu, Charlotte Hua
000002234 773__ $$c386-399$$n3$$pInternational Education Journal$$v6$$y2005
000002234 8564_ $$s61471$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2234/files/Vygotsky.pdf
000002234 909C4 $$dhttp://iej.cjb.net
000002234 980__ $$aARTICLE

000002107 001__ 2107
000002107 005__ 20170311131145.0
000002107 041__ $$ačesky
000002107 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002107 245__ $$aProč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus
000002107 520__ $$aI přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002107 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002107 65017 $$astudentské překlady
000002107 700__ $$0AUTHOR|(SYS)hutanovalucia$$aHuťanová, Lucía$$epřeklad
000002107 700__ $$0AUTHOR|(SYS)lastovicovahana$$aLaštovicová, Hana$$epřeklad
000002107 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1851$$xWhy People Dislike Radical Constructivism
000002107 8564_ $$s53339$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2107/files/glaser.pdf
000002107 980__ $$aTRANSLATION

000002105 001__ 2105
000002105 005__ 20170304212726.0
000002105 041__ $$ačesky
000002105 100__ $$0AUTHOR|(SYS)foersterheinzvon$$aFoerster, Heinz von
000002105 245__ $$aO konstruování reality
000002105 520__ $$aUrčitě si pamatujete prostého občana Jourdina z Moliérovy hry Měšťák šlechticem, který se, jako zbohatlík, pohybuje v sofistikovaných kruzích francouzské aristokracie a dychtí po učení. Při jedné příležitosti, kdy jeho přátelé mluvili o poezii a próze, Joudrine zjistil, že kdykoliv mluví, mluví v próze. „Mluvím prózou! Vždycky jsem mluvil prózou! Mluvím prózou po celý svůj život!“
000002105 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002105 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002105 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002105 65017 $$astudentské překlady
000002105 700__ $$0AUTHOR|(SYS)maresovaradka$$aMarešová, Radka$$epřeklad
000002105 700__ $$0AUTHOR|(SYS)krausovadenisa$$aKrausová, Denisa$$epřeklad
000002105 773__ $$pThis is an abbreviated version of a lecture given at the opening of the fourth International Conference on Environmental Design Research on April 15, 1973, at the Virginia Polytechnic Institute in Blacksburg, Virginia.$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2104$$xOn Constructing a Reality
000002105 8564_ $$s1539009$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2105/files/foerster.pdf
000002105 980__ $$aTRANSLATION

000002040 001__ 2040
000002040 005__ 20150615095451.0
000002040 041__ $$ačesky
000002040 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002040 245__ $$aPoznámky ke konceptu změny
000002040 520__ $$aVe Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.
000002040 65017 $$astudentské překlady
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)zmena$$azměna
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002040 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002040 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002040 8564_ $$s71661$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2040/files/kapitola 16.pdf
000002040 980__ $$aTRANSLATION

000002039 001__ 2039
000002039 005__ 20150615095817.0
000002039 041__ $$ačesky
000002039 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002039 245__ $$aRozloučení s objektivitou
000002039 520__ $$aPro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční pohledy a víra nahrazeny novými otevřenými perspektivami daleko více než dříve, a proto si zasloužil prominentní místo mezi průkopníky, kteří zahájili nové způsoby myšlení.
000002039 65017 $$astudentské překlady
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)objektivita$$aobjektivita
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002039 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002039 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 13. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002039 8564_ $$s79696$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2039/files/kapitola 13.pdf
000002039 980__ $$aTRANSLATION

000002038 001__ 2038
000002038 005__ 20150608162125.0
000002038 041__ $$ačesky
000002038 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002038 245__ $$aO konceptu interpretace
000002038 520__ $$aInterpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002038 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002038 65017 $$astudentské překlady
000002038 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002038 8564_ $$s75594$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2038/files/kapitola 6.pdf
000002038 980__ $$aTRANSLATION

000002037 001__ 2037
000002037 005__ 20150608161835.0
000002037 041__ $$ačesky
000002037 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002037 245__ $$aJAK konstruujeme význam?
000002037 520__ $$aKdyž se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002037 65017 $$astudentské překlady
000002037 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002037 8564_ $$s247776$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2037/files/kapitola 5.pdf
000002037 980__ $$aTRANSLATION

000002036 001__ 2036
000002036 005__ 20150608161550.0
000002036 041__ $$ačesky
000002036 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002036 245__ $$aFakta a Self z konstruktivistického pohledu
000002036 520__ $$aPo dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002036 65017 $$astudentské překlady
000002036 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002036 8564_ $$s95401$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2036/files/kapitola 3.pdf
000002036 980__ $$aTRANSLATION

000002034 001__ 2034
000002034 005__ 20150715112931.0
000002034 041__ $$ačesky
000002034 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002034 245__ $$aUčení jako konstruktivní aktivita
000002034 520__ $$aObecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.
000002034 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002034 653__ $$apoznání
000002034 653__ $$aklasika
000002034 65017 $$astudentské překlady
000002034 700__ $$0AUTHOR|(SYS)stepanovaberta$$aŠtěpánová, Berta$$epřeklad
000002034 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002034 8564_ $$s66792$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2034/files/kapitola 1.pdf
000002034 980__ $$aTRANSLATION

000001967 001__ 1967
000001967 005__ 20200109102638.0
000001967 041__ $$ačesky
000001967 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001967 245__ $$aPojmová stavba času
000001967 520__ $$aDovolte mi na úvod  říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady,  které zde uvádím  neslouží  k tomu,  aby  zodpověděly  otázku  toho,  co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to,  jak  mít  správné  pojetí  o čase.  Toto  pojetí  bylo  problémem  od  počátku Západní  filosofie.  Vyplývalo  to  z nesmiřitelného  konfliktu mezi Parmenidesovým  pojetím  věčného,  neměnného  světa  bytí  a  Heraklidovým ustavičným plynutím.
000001967 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000001967 653__ $$apoznání
000001967 653__ $$aklasika
000001967 653__ $$ačas
000001967 65017 $$astudentské překlady
000001967 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 22. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000001967 8564_ $$s129998$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1967/files/kapitola 22.pdf
000001967 980__ $$aTRANSLATION