Thesis / kazuistiky

Struktura (racionalita) versus rebel (emoce) / Macek, Martina

Brno: 2014. 14 s.

Průběžně jsem také s respektem pozorovala, co dokáže vhodně volené ocenění za divy.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná komentová kazuistika

Praha: 2014. 11 s.

Petra ke mně byla odeslána svým ambulantním psychiatrem, ke kterému docházela ca 2-3 měsíce s diagnózou deprese. Petra nemohla spát, zhubla, nebyla ráno schopná vstát z postele, neměla energii, špatně se soustředila. Toto vše vedlo k tomu, že jednoho dne již nebyla schopná jít do práce, bylo jí smutno a nevěděla, co se situací dělat. Sama se rozhodla navštívit psychiatra, kterému své symptomy popsala, lékař stav uzavřel jako depresi, předepsal antidepresiva a doporučil psychoterapii.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Neusnout na vavřínech

2014. 8 s.

Práce s panem Robertem byla náročná v tom, že jsem si musela uvědomit, jak přijít ke slovu, aby to nebylo příliš rázné. Nenechat se zaplavit příběhy, které spolu zdánlivě souvisí. Zužovat téma hovoru a pokoušet se ho vracet, když utíkal k jiným tématům. Ujasnit si, které z témat je opravdu tím, které chce řešit a na čem se bude pracovat.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Unavená máma

Beroun: 2014. 13 s.

Paní Magda hodně mluvila a téměř jedním dechem přecházela od jednoho problémového popisu k druhému, přerušit ji vyžadovalo dávku terapeutické pohotovosti a odvahy. Čeho jsem se to vlastně bála? Nemyslím, že ztráty připojení, vztah s klientkou byl velmi dobrý. Přesto mě jakési obavy v prvních konzultacích brzdily při práci v míře, která byla velmi nepohodlná a venkoncem nevedla ke změně.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Simonino klubíčko

Brno: 2014. 13 s.

Simona byla hodně rozbíhavá, chaotická, plačtivá, ... bylo důležité a nutné ji často vracet k mým otázkám, což vyžadovalo hodně mé koncentrace. A tak jsem se i (anebo zejména?) z důvodu navýšení vlastního bezpečí a komfortu rozhodla pro SFBT, jistá direktivita tohoto přístupu i vize jasného směřování a konkrétních kroků SFBT mi dodávala jakýsi v té chvíli pro mě příjemný, byť možná iluzorní pocit pevnosti (mám to pevněji v rukou). Vnímala jsem to jako snad užitečnější též pro Simonu, lapenou zmateností svého problémového systému.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

2008. 9 s.

Přišla jsem na sezení s tím, že vím, co se děje (potřebuji vyjasnit, co chce paní S. a co chce její asistentka od celé terapie). Absolvovala jsem totiž supervizi, na které jsem řešila jinou terapii. Podobnost byla v tom, že tam také byli dva klienti, tudíž pro mě nebylo snadné zjistit jejich očekávání a nedělala jsem to.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

Mám na mysli „Memento zakázky“ resp. zakázkového modelu práce jako jednoho ze tří způsobů podle De Shazera. V kontextu obhajob a na výcviku nesčetněkrát zaznělo, že je potřeba ukázat, jak byla definována zakázka, jak jsme ji naplňovali a jak byla završena. Tohle „memento“ mě provázelo většinu času a obhajoby mých kolegů toho byly příkladem. Častokrát zaznívalo, že pracovat systemicky neznamená pracovat „přes kopírák“ – tj. stejně, podle zajetých šablon a struktur.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná kasuistická práce

2004. 9 s.

Další těžkostí, se kterou jsme se potýkaly (a myslím, že stále trochu potýkáme), bylo to, že v řeči Dany zaznívaly pochybnosti o ní samé, často zpochybnila, znevážila to, co právě řekla, opravovala se a přidávala hned další možný pohled apod. Připadalo mi, že je pro Danu vůbec těžké vyjádřit se jednoznačně, stát si za svým názorem, za tím, co řekla. Možná že vnímala všechny ty okolnosti, které mohly hrát roli, možná chtěla dát perfektní bezchybnou odpověď a raději ji zpochybnila, než aby se setkala s tím, že by s ní někdo nemusel souhlasit, nevím. Pro mě bylo každopádně velmi těžké se v její řeči vyznat a pochopit, co vlastně říká, jakou dává odpověď.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

10 s.

Což mě vede k myšlence, že opravdu neví, jak může život vypadat jinak. A chci jí pomoci nějakou jinou představu o světě najít nebo vytvořit. Nabízí se mi použít otázku na zázrak – používám ji třeba tam, když chci zkusit klienta vytrhnout z jeho reality a zkusit ho přenést do jiné, aby nahlédl do jiného světa mimo jeho neměnné hranice, mimo jeho současné přesvědčení. Nebo když mám pocit, že si neumí představit , že by to mohlo být nějak jinak, neodváží se chtít nebo přát si něco jiného, atd. Takže kuk za oponu.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Je to v mých rukou

2012. 21 s.

Interpretace jsou věru lákavé, neboť poukazují na naši profesionální fundovanost, některé psychoterapeutické směry interpretace využívají poměrně hojně. Uvědomila jsem si ale, že přínos takových vstupů je, dle mého pozorování těchto nahrávek, nulový. Klientka buď můj názor odsouhlasí nebo k němu něco přidá, vlastně nikdy ho neodmítla. Spousta intervencí v terapii má minimální efekt, nemůže být všechno „účinné“. Domnívám se ale, že interpretace jsou škodlivé v tom smyslu, že nabourávají rovnocenný vztah klienta vyprávějícího příběh a terapeuta, který příběhu naslouchá. Na chvíli se interpretací terapeut staví do roviny „experta“, který ví, o čem klient mluví, protože to je známá skutečnost, v literatuře popsaná, děje se to atd.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports