Články

Zen and systemic therapy: Similarities, distinctions, possible contributions of Zen theory and Zen practice to systemic therapy / Groeger, Herbert -- Trenkler, Luigi

In: Brief Strategy and |Systemic Therapy European Review. - č. 2, - 2005

The basic motivation of the article is that the authors experience their going into Zen as enlarging for their work as systemic psychotherapists. On this base they ask how Zen in the context of systemic psychotherapy - on a theoretical and on a practical level - can be seen and practiced respectively can be used.

Hesla: budhismus ; konstruktivismus ; koány ; srovnávací studie ; zen

Viz též: Zen and systemic therapy; PŘEKLAD

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články

Why People Dislike Radical Constructivism / Glasersfeld, Ernst von

Problem • Radical constructivism, although having a very successful base in research on mathematics and science education, has not become a generally accepted theory of knowledge. This paper discusses possible sources of aversion.

Viz též: PŘEKLAD; Why People Dislike Radical Constructivism

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články

Why does psychotherapy need postmodernism? / Barbar, Bogan de

In: Archives of Psychiatry and Psychotherapy. - č. 3, s. 43-50. - 2008

The author presents the elements of the postmodern perspective present in contemporary psychotherapy. Moreover, he indicates the usefulness of some therapeutic techniques, mirroring the tendencies represent- ative of postmodernism. The social constructionist perspective and its usefulness in family therapy will also be described alongside the advantages and dangers of applying postmodernism in psychotherapy.

Hesla: konstrukcionismus ; postmoderna

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / studijní materiály/autorské práce

Why did Gregory Bateson overlook some basic Lamarckian tenets? / Gershenowitz, Harry

In: Indian Journal of History of Science. - Roč. 18, č. 2, s. 137-153. - 1983

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / studijní materiály/autorské práce

When is a cognitive system embodied? / Riegler, Alexander

In: Cognitive System Research. - Roč. 3, s. 339-348. - 2002

For cognitive systems, embodiment appears to be of crucial importance. Unfortunately, nobody seems to be able to define embodiment in a way that would prevent it from also covering its trivial interpretations such as mere situatedness in complex environments. The paper focuses on the definition of embodiment, especially whether physical embodiment is necessary and / or sufficient for cognitive systems. Cognition is characterized as a continuous complex process rather than ahistorical logical capability. Furthermore, the paper investigates the relationship between cognitive embodiment and the issues of understanding, representation and task specification

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články / zlatý fond

What The Frogs Eye Tells The Frogs Brain / Maturana, Humberto -- Lettvin, Jy -- McCulloch, W.S. -- Pitts, W.H.

In: Corning, William C., Balaban, Martin: The Mind: „Biological Approaches to its Functions“. Interscience Publishers. - s. 233-258. - 1968

What are the consequences of this work? Fundamentally, it shows that the eye speaks to the brain in a language already highly organized and interpreted, instead of transmitting some more or less accurate copy of the distribution of light on the receptors. As a crude analogy, suppose we have a man watching the clouds and reporting them to a weather station.

Hesla: maturanovská neurobiologie

Viz též: PŘEKLAD

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články, Zlatý fond


Články / studijní materiály/autorské práce

Třetí kultura: Vztah anglosaského světa k humanitnímu a přírodovědnému vzdělání / Neubauer, Zdeněk

In: Vesmír. - Roč. 76, č. 4, - 1997

C. P. Snow r. 1959 uveřejnil knihu „The two cultures“ (Dvě kultury). Jedna z kultur je všechno to, co se běžně pod pojem kultura zahrnuje: výtvarné umění, krásná literatura, hudba, divadlo, film, a částečně i filozofie a společenské vědy – tedy „hommes de lettres“, kultura vzdělance v klasickém pojetí. Ta druhá je oblast „sciences“ – jak jsou v anglosaských zemích označovány přírodní vědy. V té době bylo zřejmé, že význam vědy zasahuje do běžného života natolik, že nutně vytváří jakousi samostatnou kulturní sféru. Bylo také zřejmé, že je mezi oběma kulturními oblastmi mezera. Snow předpokládal, že další vývoj umožní, aby mezera byla překonána, a literární vzdělanci spolu s vědci vytvoří cosi, co bude představovat třetí kulturu. Tuto koncepci však ostře kritizoval F. R. Leavis, který namítal, že věda nemůže existovat bez širšího světa kulturní činnosti.

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články

The Use of Metaphors in Psychotherapy / Witztum, Eliezer -- Hart, Onno van der -- Friedmann, Barbara

In: Journal of Contemporary Psychotherapy. - - 1988

Metaphors are used in everyday language and play a role in the therapeutic domain. "This paper: 1) Examines the linguistic structure of metaphors for its therapeutic relevance. 2) Introduces the concept and use of metaphoric kernel statements. 3) Describes strategic and tactical applications of metaphor in guided metaphoric: imagery work, storytelling and metaphoric tasks. 4) demonstrates the efficacy of metaphor in treatment of cases of traumatic and highly anxiety-provoking issues

Hesla: metafory

Viz též: The Use of Metaphors in Psychotherapy; PŘEKLAD

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články

Téma víry v psychoterapii / Balcar, Karel

Příspěvek klade otázku, zda je psychoterapie, popřípadě psychologie jako jeden z jejích zdrojů, schopna přispět klientům v otázkách jejich světonázorové víry. Odpovídá, že takové přispění je možné tam, kde vyznávaná víra nebo osobní rozpaky, poruchové příznaky či zakoušené utrpení v souvislosti s ní jsou provázeny nebo působeny psychologickými motivy či překážkami.

Hesla: návody ; vyznání

Viz též: http://www.pvsps.cz/

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články


Články

A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge / Berkeley, George

- 1710

Philosophy being nothing else but the study of wisdom and truth, it may with reason be expected that those who have spent most time and pains in it should enjoy a greater calm and serenity of mind, a greater clearness and evidence of knowledge, and be less disturbed with doubts and difficulties than other men. Yet so it is, we see the illiterate bulk of mankind that walk the high-road of plain common sense, and are governed by the dictates of nature, for the most part easy and undisturbed.

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články