000001967 001__ 1967
000001967 005__ 20200109102638.0
000001967 041__ $$ačesky
000001967 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001967 245__ $$aPojmová stavba času
000001967 520__ $$aDovolte mi na úvod  říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady,  které zde uvádím  neslouží  k tomu,  aby  zodpověděly  otázku  toho,  co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to,  jak  mít  správné  pojetí  o čase.  Toto  pojetí  bylo  problémem  od  počátku Západní  filosofie.  Vyplývalo  to  z nesmiřitelného  konfliktu mezi Parmenidesovým  pojetím  věčného,  neměnného  světa  bytí  a  Heraklidovým ustavičným plynutím.
000001967 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000001967 653__ $$apoznání
000001967 653__ $$aklasika
000001967 653__ $$ačas
000001967 65017 $$astudentské překlady
000001967 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 22. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000001967 8564_ $$s129998$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1967/files/kapitola 22.pdf
000001967 980__ $$aTRANSLATION

000001936 001__ 1936
000001936 005__ 20150526122654.0
000001936 035__ $$aAUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon
000001936 046__ $$f8.3.1917$$g12.11.2010
000001936 100__ $$aGlasersfeld, Ernst von
000001936 678__ $$a

Ernst von Glasersfeld byl americký filosof a kybernetik, původem Rakušan, profesor psychologie, jeden ze zakladatelů radikálního konstruktivismu. Narodil se v německém Mnichově v rakouským rodičům, jeho otec byl diplomat Habsburské monarchie. Vyrůstal však v Severní Itálii (Merano) a Švýcarsku (Zuozu). Po skončení tamější internátní školy začal studovat matematiku v Curychu a Vídni. Jako mladý student přijal práci instruktora lyžování Austrálii a získal titul prvního šampiona sjezdového lyžování. Druhou světovou válku, již se svou ženou Isabelou prožil jako farmář v Irsku, kde také objevil práce Georga Berkelyho, Giambattista Vica, četl Joyceovo „Finneganovo probuzení“, které podle něj založeno na Vicově filosofii . V roce 1946 se vrátil do jižního Tyrolska, kde začal pracovat jako novinář a spolupracovat s lingvistou a filosofem Silviem Ceccatem . Až do roku 1961 V roce 1959 se stal asistentem výzkumu Ceccatova Centra pro kybernetiku v Miláně, kde vedl výzkumný projekt na strojový překlad. Brzy získal Od 1962 byl ředitelem výzkumného projektu výpočetní lingvistiky sponzorovaného USA. V roce 1966 se pak natrvalo přestěhoval do USA, aby pokračoval v projektu, který zadala americká armáda Universitě v Georgii, tam také později vyučoval kognitivní psychologii. V tomto období také Základem pro vývoj. V roce1974 obdržel americké občanství.

Spolu s přáteli Heinz von Foerster a Paul Watzlawick formuloval radikální konstruktivismus, způsob myšlení, které výrazně ovlivnilo velké množství dalších výzkumných oborů. V době svého důchodu již jako profesor kognitivní psychologie, Glasersfeld obdržel ceny a uznání z univerzit a vědeckých společností v mnoha evropských zemích, v USA a Kanadě.

Ernst von Glasersfeld zemřel v Levertt, Massachusetts, USA 12.listopadu 2010.

Základní myšlenky :Jak sám Glasersfeld několikrát uvedl, jako významný vliv na jeho myšlení a zájem o téma komunikace byl fakt, že vyrůstal ve vícejazyčném prostředí. „....tehdy jsem si poprvé začal uvědomovat tu skutečnost, že jisté věci nejsou totožné, když o nich vyprávíte v angličtině, s těmi, které sdělujete v němčině. To jsou snadno postřehnutelné rozdíly. To samé platí v italštině. Když jsem byl ve škole v Alto Adige, nějakou dobu jsem si hrál s italskými dětmi, a také jsem se začal učit italsky. Tenkrát jsem Pro mne je komunikací vysílání signálů. Mohou být různého druhu, mohou to být slova nějakého jazyka nebo znaky na papíře nebo zvuky nebo cokoli. Ale jejich překlad není bohužel tak jednoduchý jako v případě luštění technických kódů. Abych to vysvětlil. Jestliže ti podám list papíru, na kterém je psáno, že jedna tečka
znamená „e“, tři tečky jsou „s“, a tak dále pro celou abecedu, máš Morseovu abecedu a můžeš rozluštit každý telegram morseovkou napsaný. V případě jazyka nic takového neexistuje. Překládáš si to, co říkám podle svých vlastních zkušeností, ne podle mých. Nikdy si nemohu být jistý, jaký význam vyčteš z mých slov, protože od mne vycházejí signály, nikoli význam signálů. To je podle mne základní fakt o komunikaci. Tak dlouho, jak užíváš signály,
z roku 2001)

...i přes to, že často cítíme jakoby k nám byl význam slova vět dopraven zvukem mluvy nebo symboly natištěnými na stránce, je lehké ukázat, že význam necestuje skrz prostor a musí být za všech okolností konstruován ( vytvořen) v hlavách uživatelů jazyka.( Von Glasersfeld (1989, p. 444) cited in: Wolff-Michael Roth (2011) Passibility: At the Limits of the
Constructivist Metaphor. p. 110 )

Jak již bylo výše zmíněno, hlavními zdroji jeho filosofie a myšlení byla především genetická epistemiologie Giambatissty Vica a Jeana Piageta, Berkleyeho teorie vnímání, Kantova teorie poznání, ale také Joyceovo „Finneganovo probuzení“. Tvrdil, že díla těchto myslitelů a spisovatelů obsahují prvky radikálního konstruktivismu, někdy je sice obtížnější zachytit, kde jejich epistemiologické shody začínají a končí, ale právě to považuje za vzrušující.

Co nazýváme věděním ( znalostí) nemá a nemůže mít účel pouhé produkce obrazu ( reprezentace) nezávislé reality pozorovatele, ale místo toho má adaptivní funkci (Von Glasersfeld cited in: E. John Capaldi, Robert W. Proctor (1999) Contextualism in psychological research?: a critical review. p. 10, přičemž první část výroku, je ale Heinze von Forestera pozn. autora)

Mezi vědomím a realitou není patrný žádný větší vztah, neexistuje obraz skutečnosti, ale děje se přizpůsobováním reality možnostem. To znamená, že nevíme, jaká realita je, ale začínáme se učit, jak s ní můžeme nakládat. A to je nejdůležitější poznatek konstruktivismu.

Jednou poznané už nemůže být chápáno jako hledání jediného obrazu ontologické reality, ale jako hledání trefného způsobu chování a myšlení, tradiční problémy tím mizí. Věděnímůže být dnes chápáno jako pokus organismu dát řád chaotickému toku zkušeností, stanovením opakovatelné zkušenosti s relativně spolehlivými vztahy mezi nimi.

Celkový pohled na proces poznávání, jež produkuje, a teorie poznání, jež popisuje, jak funguje, je stále ještě podmíněna letitým přesvědčením, že to co jsme poznali, je zde předtím než to víme. Je to viděno jako proces objevování. Pokud si to představujeme tímto způsobem, nevyhnutelně vklouzneme do nějaké formy realismu, jež závisí na víře, že bychom mohli „rozpoznat“ věci takové, jaké jsou, jako kdyby prožívání a uvědomění neměly žádný významný vliv na to, co se máme dozvědět. ( Glasersfeld E. von, Key Works in Radical Constructivism (135 – 142, Farewell To Objectivity)

Věřím, že obrázek pohybujícího a plynoucího času je omyl. To, co plyne, jsou naše zkušenosti. Víme, že zatímco zakoušíme jednu věc, nemůžeme zakoušet jinou. Zkušenosti, jsou tedy nutně sekvenční. Ale nepohybují se jako lodě, které se plaví po řece. Není tam žádný hybný motor, který je popohání. Každá z nich je nahrazena jinou – přesně tak, jako slova, když něco čtete, anebo když mně teď posloucháte. Žádné intervaly nejsou vyplněny plynutím času. Něco zůstane vryto v paměti, něco ne. Nejsou zde žádné mezery v pohledu zpět, víme totiž, že byly vyplněny jinými zkušenostmi, anebo spánkem. (Ernst von Glasersfeld, Pojmová stavba času, in www.dropbox.com)

..věřím, že jsem tady, abych zavedl kybernetický způsob myšlení... Uvědomil jsem si to v mnoha konverzacích se studenty, kteří si dělali starosti o svou budoucnost a ptali se mě na radu. Slyšel jsem sám sebe, jak jim říkám, že je daleko důležitější vědět, co nechtějí dělat, než mít detailní plány toho, co dělat chtějí. Jednoho dne mi to došlo, byla to čistě kybernetická rada, je daleko užitečnější specifikovat omezení než cíle. A pak jsem vysvětlil množství věcí, které člověk nemůže ustát, protože je prostě nemožné předvídat co po 10 nebo 20 letech uspokojí potřebu dosažení rovnováhy. (Glasersfeld (1992, p. 25) cited in: Stuart Umpleby (2007) "Cybernetics: Definitions and Descriptions". In: A Larry Richards Reader 1997–2007.. Larry Richards eds.)

Dobrá, myslím, že musí pracovat především sami na sobě. Víš, jeden z hlavních principů konstruktivismu je ten, že sám si vytváříš své znalosti a to má pozitivní vliv na všeobecné vzdělání a rozhled. Heinz von Foerster to řekl jasně. V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. To je myšlenka, s níž se těžko souhlasí a má vážný dopad, protože tě činí opravdu zodpovědným za všechno, co děláš. Už nemůžeš říkat „jó, takovej je svět“ nebo „sono cosi“; však víš, není to jenom dobré. ...(rozhovor Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda „Constructing Communication“ z roku 2001)

Vyznamenání a ocenění

1991: Warren McCulloch Memorial Award of the American Society for

Cybernetics

1997: Honorary doctorate of the University of Klagenfurt

2002: Reconnaissance du Mérite scientifique of the University of Quebec

2005: The Wiener Gold Medal of the American Society for Cybernetics

2005: Gregory Bateson-award of the Heidelberg Institute for Systemic Research e.V.

2007: Journal of constructivist foundations honoured him on his 90th birthday with a Festschrift Glasersfeld

2007: Austrian Cross of Honour for Science and Art, 1st class [1]2008: Honorary doctorate of the University of Innsbruck

2009: Honorary Medal of the City of Vienna in gold

000001936 8564_ $$s70936$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.jpg 000001936 8564_ $$s27248$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.gif?subformat=icon$$xicon 000001936 8564_ $$s34967$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001936 8564_ $$s78609$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001936 909C4 $$dhttp://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/biography.html$$pBiography 000001936 909C4 $$dhttps://www.srri.umass.edu/vonglasersfeld$$pAdjunct Research Professor 000001936 909C4 $$dhttp://www.evg-archive.net/en/$$pArchiv 000001936 980__ $$aAUTHORITY 000001936 980__ $$aAUTHOR

000001851 001__ 1851
000001851 005__ 20170726093219.0
000001851 041__ $$aanglicky
000001851 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001851 245__ $$aWhy People Dislike Radical Constructivism
000001851 520__ $$aProblem • Radical constructivism, although having a very successful base in research on mathematics and science education, has not become a generally accepted theory of knowledge.  This paper discusses possible sources of aversion.
000001851 600__ $$0AUTHOR|(SYS)foersterheinzvon$$aFoerster, Heinz von
000001851 8564_ $$s284031$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1851/files/Glasersfeld, Ernst von - Why People Dislike Radical Constructivism.pdf
000001851 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2107$$pPŘEKLAD
000001851 909c4 $$dhttp://www.univie.ac.at/constructivism/journal/6/1/019.glasersfeld
000001851 909C4 $$pWhy People Dislike Radical Constructivism
000001851 980__ $$aARTICLE

000001850 001__ 1850
000001850 005__ 20170726093319.0
000001850 041__ $$aanglicky
000001850 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001850 245__ $$aThe Constructivist View of Communication
000001850 520__ $$aHeinz von Foerster had a knack for statements that sounded paradoxical. In fact, they made a lot of sense when they were unpacked. At the very beginning of our joint recollections in “Wie wir uns erfinden”, a book we published together a few years ago, he said for example: “It’s the listener, not the speaker, who determines the meaning of an utterance.”
000001850 600__ $$0AUTHOR|(SYS)foersterheinzvon$$aFoerster, Heinz von
000001850 773__ $$pA.Müller & K.Müller, Eds. An unfinished revolution?$$y2007
000001850 8564_ $$s172431$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1850/files/Glasersfeld, Ernst, von - The Contructivist view of comunication.pdf
000001850 980__ $$aARTICLE

000001840 001__ 1840
000001840 005__ 20170726093339.0
000001840 041__ $$aanglicky
000001840 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001840 245__ $$aTeleology and the Concepts of Causation
000001840 520__ $$aThe term ‘teleology’ was coined by the philosopher Christian Wolff in his Latin treatise of 1728 and he defined it as indicating the part of natural philosophy that explains the ends, or purposes, of things. 1 It has been used to describe a prominent feature of the theological views of Thomas Aquinas and the metaphysics of Aristotle.
000001840 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001840 773__ $$n2$$pPhilosophica$$v46$$y1990
000001840 8564_ $$s367379$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1840/files/teleology.pdf
000001840 980__ $$aARTICLE

000001837 001__ 1837
000001837 005__ 20150207160238.0
000001837 041__ $$aanglicky
000001837 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001837 245__ $$aKnowledge as Environmental Fit
000001837 520__ $$aIn the philosophical tradition of the Western World, it is held that knowledge forms a sharp contrast to belief, opinion, hypothesis, and illusion. What is called “knowledge,” is supposed to be not only unquestionable but also independent of the knowing subject. Knowledge, therefore, is considered much more than know-how. It is intended to refer to a “true” picture of the world, of objects and events, and of the rules and laws that govern them.
000001837 773__ $$pMan-Environment Systems$$v1983
000001837 8564_ $$s263005$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1837/files/Glasersfeld, Ernst von - Knowledge as Environmental Fit.pdf
000001837 980__ $$aARTICLE

000001836 001__ 1836
000001836 005__ 20150218104225.0
000001836 041__ $$aen
000001836 041__ $$aanglicky
000001836 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001836 245__ $$aKnowing without Metaphysics
000001836 520__ $$aLike any apparently novel approach to the basic epistemological problems of 'knowledge', the constructivist ideas that have spread in the last twenty years continue to generate a host of negative as well as a few positive reactions. I shall focus on some aspects of Radical Constructivism, as distinct from 'trivial' constructivisms,
000001836 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001836 8564_ $$s111758$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1836/files/Glasersfeld, Ernst von - Knowing without Metaphysics.pdf
000001836 980__ $$aARTICLE

000001834 001__ 1834
000001834 005__ 20190702094352.0
000001834 041__ $$aen
000001834 041__ $$aanglicky
000001834 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001834 245__ $$aHomage to Jean Piaget
000001834 520__ $$aJean Piaget was born in Neuchâtel in August 1896. Last year’s centenary of his birth was an occasion for celebration in many places of the Western world. The basic reason for this international attention was the unquestionable fact that Piaget was the founding father of a branch of psychology that tries to unravel the mysteries of the human mind, how it grows and how it comes to know.
000001834 600__ $$0AUTHOR|(SYS)piagetjean$$aPiaget, Jean
000001834 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001834 8564_ $$s90619$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1834/files/Glasersfeld, Ernst von - Homage to Jean Piaget.pdf
000001834 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2362$$pPŘEKLAD
000001834 980__ $$aARTICLE

000001833 001__ 1833
000001833 005__ 20150608164848.0
000001833 020__ $$a978-90-8790-085-4
000001833 041__ $$aanglicky
000001833 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001833 245__ $$aKey Works in Radical Constructivism
000001833 260__ $$aRotterdam$$bSense Publishers$$c2007
000001833 300__ $$a323 s.
000001833 520__ $$aWestern philosophers have with few exceptions perpetuated the belief that true knowledge exists apart from the knower. Although they have been unable to show how it might enter the human head, they have staunchly condemned as ‘genetic fallacy’ any investigation of how the knower might generate it. The essays in the section on the theory of knowledge are intended to provide teachers, parents, and perhaps students themselves with a more fruitful philosophical background.
000001833 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000001833 653__ $$apoznání
000001833 653__ $$aklasika
000001833 8564_ $$s2421530$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833/files/Key.pdf$$yoriginal
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/1967$$pPřeklad 22. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2034$$pPřeklad 1. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2039$$pPřeklad 13. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2038$$pPřeklad 6. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2037$$pPřeklad 5. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2036$$pPřeklad 3. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2035$$pPřeklad 4. kapitoly
000001833 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/2040$$pPřeklad 16. kapitoly
000001833 980__ $$aBOOK

000001812 001__ 1812
000001812 005__ 20170726093905.0
000001812 041__ $$aanglicky
000001812 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000001812 245__ $$aCybernetics and the Art of Living
000001812 520__ $$aSo let me start my talk by saying I sincerely hope that a knowledgeable scholar will collect and record the history of the first ten or fifteen years of cybernetics before too many of the fascinating personal and intellectual details of its inventors are irrevocably forgotten. I, unfortunately, am anything but a knowledgeable scholar. I only had by chance some opportunities to witness the development of this revolutionary discipline as an enthusiastic outsider who was profoundly influenced by it.
000001812 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001812 773__ $$p13th European Meeting on Cybernetics and Systems Research. Vienna$$y1996
000001812 8564_ $$s74718$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1812/files/Art of Living.pdf
000001812 980__ $$aARTICLE