Heslo: konstruktivismus po našom

Solipsisté tvrdili, že realita neexistuje a i kdyby existovala, nemůžeme ji poznat. Naproti tomu vědecký materialismus nepochyboval o její existenci a věřil, že poznání objektivní realitu přímo odráží. My vycházíme z předpokladu, že je nutné rozlišovat interakci a poznání. Jednáme, konáme v interakci s prostředím, získáváme z něj energii a látky potřebné pro život. Poznání je však aktivní činnost probíhající uvnitř organismu, který díky nervové soustavě interpretuje změny, které se uvnitř organismu odehrávají při interakci s prostředím.



Kód:

  • SUBJECT|(SYS)konstruktivismusponasom



Heslo: radikální konstruktivismus

Synonyma: konstruktivismus, constructivism

Celkem záznamů: 12



Kód:

  • SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus


Překlady / studentské překlady

Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Originální název: Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni k aktivnímu zapojení do procesu vlastního vzdělávání. Učitel působí spíš jako facilitátor, který slouží jako prostředník, koučuje, napovídá a pomáhá studentům rozvíjet a hodnotit jejich porozumění a tím tedy jejich vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších úkolů učitele je KLÁST DOBRÉ OTÁZKY.

Hesla: konstruktivismus ; oblasti aplikace ; pedagogika ; vyučování

V kolekcích: Práce studentů > Překlady


Studijní materiály/autorské práce / překlady

Systemická terapie v psychiatrickém kontextu - pohled k sousedům / Deissler, Klaus. G. -- Schug, Roswitha -- Strnad, Vratislav (překlad) -- Jänicke, Ulrike

In: Zeitschrift für systemische Therapie. - č. 1, s. 30-45. - 1992

Chtěli bychom proto navrhnout třetí matrici, pomocí které lze porozumět lidskému chování: lingvistickou nebo významovou matrici. Při lingvistické matrici nemusejí být postulovány žádné na pozorovateli nezávislé jednotky jako rodinný genogram nebo struktura rodiny. Naopak dovoluje začlenit všechny hovořící komunikující pozorovatele, resp. účastníky systému včetně terapeutů a ostatních odborníků. Účastníci tohoto systému vytvářejí právě nyní své vlastní významy.

Různé: Poznámky překladatele

Hesla: institucionální diskurz ; jazyk ; kazuistika ; konstruktivismus ; oblasti aplikace ; pacient ; psychiatrie

Viz též: Systemagazin

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Studijní materiály/autorské práce, Kazuistiky


Překlady / zlatý fond

Násilí a systemické hledisko: Problém moci / Dell, Paul F.

Originální název: Violence and the Systemic View: The Problem of Power

In: Family Process. - Roč. 28, s. 1-14. - 1989

Násilí je neobyčejně lineární pojem, který lze jen těžko uchopit ze systemické perspektivy. S Batesonovou systemickou diskvalifikací pojmu moci často bývá automaticky spojována analogická diskvalifikace pojmu násilí. Tento postoj je zkoumán ve světle současné feministické kritiky. Argumentuje se, že (a) násilí a moc jsou podstatnou součástí sféry lidské zkušenosti a (b) lidská zkušenost nesmí být popřena teorií. V souladu s tím se podotýká, že (příslušné) zrušení moci a násilí v rámci systemického výkladu by mělo být chápáno jak jako úmyslná volba, která nutně vyplývá z přijetí systemické perspektivy, tak jako základní omezení této perspektivy. V každém případě by měl být systemický pohled považován za platnou diskvalifikaci lidské zkušenosti násilí a moci.

Hesla: jazyk ; klasika ; konstruktivismus ; násilí ; objektivita ; teorie

Viz též: Wiley Online Library

V kolekcích: Práce studentů > Překlady, Zlatý fond


Překlady / zlatý fond KN104

Konstruktivismus: k čemu nám může být dobrý: Vědět, kdy stůl není pohovka / Efran, Jay Steven -- Lukens, Micahel, D. -- Lukens, Robert J.

Originální název: Constructivism: What's In It For You? Knowing When A Table Is Not A Sofa

In: The Evolving Therapist. Ten Years of The Family Therapy Networker, 1992. - s. 265-277.

Dobré vzdělání a dobrá konatruktivistická psychoterapie mají hodně společného. Vystavují člověka rizikům. Obojí bylo stvořeno k tomu, aby podněcovalo zvídavost a obojí funguje a obojí funguje nejlépe, když je živým dobrodružstvím a ne jen akademickou zábavou.

Hesla: konstruktivismus ; kontext ; objektivita ; poznání ; svědomí

V kolekcích: Práce studentů > Překlady, Zlatý fond


Studijní materiály/autorské práce / překlady

Etika a kybern-etika druhého řádu / Foerster, Heinz von -- Strnad, Vratislav (překlad) -- Baxová, Alena (překlad)

In: Mezinárodní konference Systems and Family Therapy, Paris1991. -

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává kybernetikou kybernetiky – kybernetikou II. řádu.

Hesla: dialogika ; etika ; kybernetika ; radikální konstruktivismus ; teorie

Viz též: HQ team

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Studijní materiály/autorské práce


Překlady / studentské překlady

Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda / Glasersfeld, Ernst von -- Šašková, Helena (překlad) -- Pitasi, Andrea (interview)

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. To je myšlenka, s níž se těžko souhlasí, a má vážný dopad, protože tě činí opravdu zodpovědným za všechno, co děláš.

Hesla: komunikace ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Práce studentů > Překlady



Osoba: Pitasi, Andrea

Celkem záznamů: 1



Kód:

  • AUTHOR|(SYS)pitasiandrea


Články

Zen and systemic therapy: Similarities, distinctions, possible contributions of Zen theory and Zen practice to systemic therapy / Groeger, Herbert -- Trenkler, Luigi

In: Brief Strategy and |Systemic Therapy European Review. - č. 2, - 2005

The basic motivation of the article is that the authors experience their going into Zen as enlarging for their work as systemic psychotherapists. On this base they ask how Zen in the context of systemic psychotherapy - on a theoretical and on a practical level - can be seen and practiced respectively can be used.

Hesla: budhismus ; konstruktivismus ; koány ; srovnávací studie ; zen

Viz též: Zen and systemic therapy; PŘEKLAD

V kolekcích: Studijní podklady, články, knihy > Články