Thesis / kazuistiky

Závěrečná kasuistická práce

2004. 9 s.

Další těžkostí, se kterou jsme se potýkaly (a myslím, že stále trochu potýkáme), bylo to, že v řeči Dany zaznívaly pochybnosti o ní samé, často zpochybnila, znevážila to, co právě řekla, opravovala se a přidávala hned další možný pohled apod. Připadalo mi, že je pro Danu vůbec těžké vyjádřit se jednoznačně, stát si za svým názorem, za tím, co řekla. Možná že vnímala všechny ty okolnosti, které mohly hrát roli, možná chtěla dát perfektní bezchybnou odpověď a raději ji zpochybnila, než aby se setkala s tím, že by s ní někdo nemusel souhlasit, nevím. Pro mě bylo každopádně velmi těžké se v její řeči vyznat a pochopit, co vlastně říká, jakou dává odpověď.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Reports

Systemické reflektování

Mají-li zůstat systemické přístupy koherentní filosofii k níž se vztahují, pak musí jako metodu své práce označit to jediné, co v důsledku přijetí uvedených filosofií může terapeut dělat, totiž zacházet sám se sebou a tím podněcovat (perturbovat Maturana) (dnes lépe „nabízet příležitost“) své okolí. Metodou systemické psychoterapie rozumíme způsoby jimiž psychoterapeut v průběhu psychoterapie zachází sám se sebou. (Nemožnost instruktivní interakce, strukturní determinismus...) Tyto způsoby obecně nazýváme reflektování.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

Brno: 2004. 9 s.

Pomalu si uvědomuji, že se stupňuje moje rozčarování z toho, že se podle mě nic neděje, že si chodí „jen pokecat“ (a to mi nestačí!), a že se mi do toho pořád vkrádají pocity jakéhosi neurčitého ohrožení a podezření, že si věci umí docela dobře zařídit po svém. Rozčiluje mě způsob, jakým mluví o druhých lidech a o vztazích s nimi. Vím, že se na sezeních necítím dobře.

Různé: Práce odevzdaná pod jménem Živná

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Písemná práce - komentovaná kasuistika

2005. 14 s.

„Máš něco o čem bychom si mohli dnes povídat?“ J. „No, přemýšlím nad hodně věcmi, pak je udělám jinak.“... „Když si něco naplánuju, proč se to pak nepovede?“ Přes otázky na výjimky „Kdy se to povedlo podle plánu?, měřící otázku „Jakou část trablů to v tvém životě to zabírá?“ „Hodně, 70%“, jsme se dostali k tomu, že se budeme zabývat tím, jak neuhnout z plánu, plány uskutečnit. J. chce porozumět tomu, proč naplánované věci neuskuteční, chtěl by poradit, proč to neudělá, když už si to naplánoval.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Je to v mých rukou

2012. 21 s.

Interpretace jsou věru lákavé, neboť poukazují na naši profesionální fundovanost, některé psychoterapeutické směry interpretace využívají poměrně hojně. Uvědomila jsem si ale, že přínos takových vstupů je, dle mého pozorování těchto nahrávek, nulový. Klientka buď můj názor odsouhlasí nebo k němu něco přidá, vlastně nikdy ho neodmítla. Spousta intervencí v terapii má minimální efekt, nemůže být všechno „účinné“. Domnívám se ale, že interpretace jsou škodlivé v tom smyslu, že nabourávají rovnocenný vztah klienta vyprávějícího příběh a terapeuta, který příběhu naslouchá. Na chvíli se interpretací terapeut staví do roviny „experta“, který ví, o čem klient mluví, protože to je známá skutečnost, v literatuře popsaná, děje se to atd.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Individuální terapie s panem M.

13 s.

Klient přichází s tím, že dnes vůbec nemá náladu a energii mluvit, chce se jen uzavřít. Říkám, že chápu, že je to pro něj těžké a obdivuji, že navzdory tomu, že pro něj není běžné o věcech takto mluvit, do terapie chodí a pracuje. Ověřuji, co s tím tedy dnes, když přece jen přišel? Myslí si, že by to měl prolomit.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

2012. 23 s.

Její klíčová pracovnice a psycholožka mě požádala o poskytnutí psychoterapie pro Soňu se zadáním: „Potřebujeme, abys jí naučila, že nemá svým dětem poskytovat takový servis a hlavně myslet víc na sebe. Potřebujeme, aby se odstřihla od požadavků svých dětí. Nám se nedaří ji k tomu donutit.“ Co byste dělali na mém místě vy? Přišlo mi absurdní, že mé kolegyně vytvářely stejný příběh požadavků na Soňu jako její děti. A Soňa se snažila poslušně plnit, jenže jí to nešlo. Bohudík.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Párová terapie s manželi P.

2008. 14 s.

Myslím, že jsem se snažila z mého pohledu soustředit na to nejpodstatnější, jít efektivně za cíli, které si manželé stanovili, nerozmělňovat naši práci ve zbytečných odbočkách... Zároveň uvažuji, že možná díky tomu nevyplula na povrch důležitější témata, jakási „meta-témata“, na kterých by bylo třeba užitečnější pracovat.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

2008. 14 s.

Jednoznačné „dělal jinak“ vidím v trpělivosti při vyčkávání na klientovu odpověď a zjednodušení svých vyjádření. Jednoznačné „zachoval“ vidím v zaměření na vyjasňování významů. V rámci supervize se u této terapie objevilo ještě jedno téma, a to možnost elegantnějšího propojování různých témat, které se v terapii objevují. Osobně se někdy potácím mezi „neopravuj, co není rozbité“ a reflektováním něčeho, co se jeví jako jednoznačné.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

(Ne)jsem důležitá!

14 s.

Zatímco totiž klientka hledala v našich sezeních schopnost žít podle svých představ, já jsem konečně ve vztahu ke své terapeutické práci našla sebejistotu, profesionalitu, otevřenost a přirozenost. Tento případ podle mého názoru velmi dobře dokumentuje změnu od doby mých prvních „terapeutických pokusů“.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports