Thesis / kazuistiky

Případová studie

2005. 18 s.

Zde se terapeutka vydala cestou, v níž nehledala „jádro“ problému dospělosti či nedospělosti, neusilovala o jeho popis. Naopak se snažila o sestavení takového příběhu, který je postavený na popisech a situacích, ve kterých se klient cítí či jedná jako dospělý. Předpoklad takové terapeutické práce je, že takové výjimky z „problémového příběhu“ existují, jen jim klient nepřikládá takovou váhu a pozornost.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

2012. 18 s.

Zpětně si uvědomuji, že by bylo vhodnější definovat jednotlivé dílčí objednávky v pozitivním smyslu, tedy např. namísto: nebude se bát žádat o práci by bylo vhodnější uvést: bude umět žádat o práci. Rozhoduji se, že se k redefinici těchto dílčích objednávek mohu později vrátit při formulaci zakázky. Ve své další práci se zaměřuji na to, co z toho všeho je pro klientku prioritní, co potřebuje řešit jako první, aby se nám následně podařilo dojednat zakázku.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Umenie pomahať

2012. 26 s.

Viac ako kedykoľek predtým som si uvedomila, že klientova kompetentnosť je aj o tom, že si vie zhodnotiť natoľko svoju situáciu, pri ktorej dospeje k poznaniu, že niečo nevie, že nie je schopný, že dospel na koniec svojich schopností či možností, a preto vyhľadáva pomoc.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Dovolit si nebrat odpovědnost za druhého

Praha: 2008. 33 s.

Jedná se tedy spíše o zpětnou reflexi toho, kam se terapie ubírala a jaké jsem měla záměry. Stejně tak je těžké vytipovat „zlomové“ body, které klienta posouvají dál. Mnohdy totiž podle mého názoru hrají velkou roli věci, které jsou některou částí sezení vyprovokovány, nastartovány, ale které klient vykoná nebo vymyslí mezi sezeními. Jak například uvidíme v popisovaném příběhu terapie, kde je jedním ze zlomů právě zamyšlení se nad domácím úkolem.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Systemické fígle

Ostrava: 2012. 12 s.

Výrazný obrat ve mně vyvolal rozhovor s lékařem, který ke mně dívku odeslal. Jeho nadšení z proměny, jež u své pacientky zaznamenal, bylo impulsem k přezkoumání pohledu na dosažené úspěchy.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Klient Petr: krátká terapie orientovaná na řešení

2005. 7 s.

Při hodnocení prostoru terapie si uvědomuji, že jsem často byla ovlivněna svojí vlastní osobní zkušeností a také prožíváním problémové situace klientem. Některé jeho zážitky byly tak silné, že sezení byla pro něj uvolněním z napětí a prostorem pro získání nadhledu. V těchto okamžicích jsem se velmi snažila, abych nesklouzla k radám.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Práce s klientem

2006. 11 s.

V průběhu jedné z pedagogických porad si stěžovali na jeho „zhoršené chování“, které se projevovalo odmlouváním, vyhýbání se povinnostem, hrubším chováním k vrstevníkům. Vychovatelé vyjádřili potřebu znovu získat kontrolu nad Pavlovým chováním a tedy i udržet stabilitu a disciplínu na oddíle. Pavel sám do té doby ode mne pomoc nežádal, několikrát v diskusích u různých příležitostí prezentoval svou nedůvěru k psychologům, kteří „ho mockrát rozebírali, nevěří jim, raději si pomůže sám, než by se někomu svěřoval“.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

9 s.

Klientka očekávala, jako ostatně mnoho klientů, radu, jak to udělat, aby jí bylo dobře („aby už nemusela myslet na bývalého chlapa“). Mimo to klientka také přicházela s řadou somatických symptomů, u kterých čekala, že se jich zbaví, protože vnímá silný vliv psychiky na svůj zdravotní stav.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Nebýt hodná holka

2011. 15 s.

V tomto případu jsem si vyzkoušela, co se stane, když nebudu tak lpět na přesném používání metod, které jsou užitečné v přístupu SFBT. Bylo pro mne zajímavé nechat na klientce, co vlastně se má stát a být jen tak zvědavá na její pokroky. Témata přílišného lpění na efektivitě terapie jsem si zpracovala v supervizích v rámci výcviku a s radostí konstatuji, že jsem v tomto zaznamenala velký posun. Objevilo se to především na komfortu, který jsem prožívala během sezení s klientkou a na znovuobjevení radosti z pomáhání, které se předtím jaksi někam vytratilo.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

21 s.

Postupně jsem si v terapeutické práci nejvíce oblíbil Shazerův na řešení orientovaný přístup. Věřím mu nejvíc, myslím si, že v rámci něho dokážu nejlépe uvažovat. Jedním ze spouštěčů mé náklonnosti byla kasuistika Kim Soo Berg, která v ní pracuje s nevyléčitelně nemocnou prostitutkou. Styl práce mi vyrazil dech. Zároveň se Shazerovým přístupem nejvíce myšlenkově rvu – vadí mi jeho využití za všech okolností - tzn. pomáhat klientovi otáčet oči příliš rychle na to, co funguje, na výjimky apod., bez toho, abych mu dal prostor být určitý omezený čas i u toho, že je mu zle a něco v životě mu nefunguje. Proto ve své práci nechávám vědomě klienta i u toho druhého.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports