Translations / zlatý fond KN104

Konstruktivismus: k čemu nám může být dobrý: Vědět, kdy stůl není pohovka / Efran, Jay Steven -- Lukens, Micahel, D. -- Lukens, Robert J.

Originální název: Constructivism: What's In It For You? Knowing When A Table Is Not A Sofa

In: The Evolving Therapist. Ten Years of The Family Therapy Networker, 1992. - s. 265-277.

Dobré vzdělání a dobrá konatruktivistická psychoterapie mají hodně společného. Vystavují člověka rizikům. Obojí bylo stvořeno k tomu, aby podněcovalo zvídavost a obojí funguje a obojí funguje nejlépe, když je živým dobrodružstvím a ne jen akademickou zábavou.

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Translations / zlatý fond

Násilí a systemické hledisko: Problém moci / Dell, Paul F.

Originální název: Violence and the Systemic View: The Problem of Power

In: Family Process. - Roč. 28, s. 1-14. - 1989

Násilí je neobyčejně lineární pojem, který lze jen těžko uchopit ze systemické perspektivy. S Batesonovou systemickou diskvalifikací pojmu moci často bývá automaticky spojována analogická diskvalifikace pojmu násilí. Tento postoj je zkoumán ve světle současné feministické kritiky. Argumentuje se, že (a) násilí a moc jsou podstatnou součástí sféry lidské zkušenosti a (b) lidská zkušenost nesmí být popřena teorií. V souladu s tím se podotýká, že (příslušné) zrušení moci a násilí v rámci systemického výkladu by mělo být chápáno jak jako úmyslná volba, která nutně vyplývá z přijetí systemické perspektivy, tak jako základní omezení této perspektivy. V každém případě by měl být systemický pohled považován za platnou diskvalifikaci lidské zkušenosti násilí a moci.

Viz též: Wiley Online Library

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Reports / překlady

Systemická terapie v psychiatrickém kontextu - pohled k sousedům

In: Zeitschrift für systemische Therapie. - č. 1, s. 30-45. - 1992

Chtěli bychom proto navrhnout třetí matrici, pomocí které lze porozumět lidskému chování: lingvistickou nebo významovou matrici. Při lingvistické matrici nemusejí být postulovány žádné na pozorovateli nezávislé jednotky jako rodinný genogram nebo struktura rodiny. Naopak dovoluje začlenit všechny hovořící komunikující pozorovatele, resp. účastníky systému včetně terapeutů a ostatních odborníků. Účastníci tohoto systému vytvářejí právě nyní své vlastní významy.

Různé: Poznámky překladatele

Viz též: Systemagazin

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports, Case reports


Translations / studentské překlady

Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Originální název: Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni k aktivnímu zapojení do procesu vlastního vzdělávání. Učitel působí spíš jako facilitátor, který slouží jako prostředník, koučuje, napovídá a pomáhá studentům rozvíjet a hodnotit jejich porozumění a tím tedy jejich vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších úkolů učitele je KLÁST DOBRÉ OTÁZKY.

V kolekcích: Theses > Translations



Subject: radikální konstruktivismus

Variant(s): konstruktivismus, constructivism

Celkem záznamů: 12



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus



Subject: konstruktivismus po našom

Solipsisté tvrdili, že realita neexistuje a i kdyby existovala, nemůžeme ji poznat. Naproti tomu vědecký materialismus nepochyboval o její existenci a věřil, že poznání objektivní realitu přímo odráží. My vycházíme z předpokladu, že je nutné rozlišovat interakci a poznání. Jednáme, konáme v interakci s prostředím, získáváme z něj energii a látky potřebné pro život. Poznání je však aktivní činnost probíhající uvnitř organismu, který díky nervové soustavě interpretuje změny, které se uvnitř organismu odehrávají při interakci s prostředím.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)konstruktivismusponasom