Translations / studentské překlady

Ako rozvíjať výskum v klinickej praxi: v prvom rade je treba nový pohľad na vec

Originální název: Le développement de la recherche chez les cliniciens : d’abord questionner la pratique clinique

In: Therapie Familiale. - Roč. 30, č. 2, - 2009

Článok si kladie za úlohu odpovedať na tri otázky. Aké faktory mohli vytvoriť priepasť medzi výskumom a klinikou na poli rodinnej terapie? Aké sú argumenty v prospech možností rozvoja výskumu v praxi rodinných terapeutov? Môžeme robiť výskum aj vtedy, keď je naša práca čisto klinická? Najmä však tento článok chce vzbudiť záujem rodinných terapeutov o klinický výskum a navrhnúť prípadové štúdie ako metodiku, ktorá je prístupná všetkým.

Viz též: Cairn.Info

V kolekcích: Theses > Translations, Case reports


Translations / studentské překlady

Dům v moci duchů: kultura, migrace a evoluční cyklus v marocké rodině zachvácené halucinacemi / Sluzki, Carlos

Originální název: A house taken over by ghosts: Culture, migration and developmental cycle in a Moroccan family invaded by hallucinations

In: Families, Systems and Health. - Roč. 22, č. 3, s. 321-37. - 2004

Chtěl bych dodat, že v souvisosti s klinickou prací s lidmi z odlišné kultury neusiluji o to, abych se stal expertem dané kultury, tedy abych četl veškerý materiál o muslimských rodinách jako požadavek pro práci s nimi. Obvykle se snažím neustále si připomínat to, že nevím, tedy uchovávám si v mysli své kulturní ignoranství, abych minimizoval riziko, že se budu snažit nejen předkládat své názory, ale také názory vyvozené z četby o cizích kulturách. Toto je jedno z centrálních témat diskuzí na poli transkulturních technik. Měli bychom znát detailně danou kulturu, abychom mohli pracovat s jejími členy, nebo bychom měli zaujmout postoj aktivní ignorance, militantní nerozhodnost/pochybnost?

Viz též: A house taken over by ghosts

V kolekcích: Theses > Translations, Case reports


Thesis / kazuistiky

Sinusoida aneb všechno se vším souvisí

Praha: 23 s.

Říká-li tedy klientka, že pije a potřebuje nastartovat, což děláme, může se jí zdát z počátku, že se nic neděje. Ví-li, že k tomu, aby změna nastala musí sama chtít, a sama bude chtít až když se na sebe naštve, pak musíme počkat. Dojde-li posléze ke zlomu, a klientka si začne všímat těch malých rozdílů a krůčků které se jí daří, začne sama na sebe pohlížet jinak, což následně mění její konverzaci s okolím, a tím také oblast vztahovou.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

13 s.

Pokusila jsem se rekapitulovat základní témata a nabídnout jí je – zveřejnit je a vhodně je buď uzavřít nebo na nich pracovat.. Působilo to ale spíš opačně – zarazila se a celá situace působila příliš uměle, strojeně, na což Alžběta reaguje uzavřením se. Pak si sama vybrala aktuální epizodu z nedávné doby.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

Ostrava: 2007. 9 s.

Ptám se, jak by vypadal dílčí cíl, když zařadí recidivu do své cesty k uzdravení – docházíme společně k formulaci částečného cíle: jako zvládnutí recidivy v co nejkratším čase a s využitím všech nástrojů, které má k dispozici.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

14 s.

Nenašla jsem patřičnou literaturu na to, jak má terapeut nakládat s vnitřními pocity, obrazy, vnímáním nebo přesvědčeními. Nikde se nepíše, že terapeut má v tu chvíli nekonečné množství voleb, jak zareagovat, jak pokračovat. Ale nakonec může zvolit a volí jen jednu jedinou. Tu , která ho prozrazuje a vypovídá jen o něm - kdo je teď a v tuto chvíli.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná písemná práce k obhajobě

Řevnice: 2007. 8 s.

Tyto konzultace byly plné zvratů a změn. To bylo pro moji práci důležité z hlediska vnímání mých předpokladů. Po každé konzultaci jsem měla určitou hypotézu, přemýšlela, kam se společně s klientkou dostaneme. Snažila jsem se nechat „dveře spolupráce a okna mých předpokladů“, co nejvíce otevřená. Nechápat situaci jako neměnnou, ale vnímat možnosti změn a změny samotné jako přirozené a možné.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná písemná práce

Opava: 2007. 8 s.

Začali „rozvíjet“ hádku. V této fázi jsem zastavil konzultaci – začal jsem kontrolovat situaci. Reflektoval jsem, jak vidím, že jejich rozhovor probíhá a žádal jsem, aby se vzájemně nerušili ve sdělování, aby nechali druhého domluvit, aby mohli nebo měli možnost uvažovat o tom, co si vzájemně sdělují.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Blízká setkání neznámých světů

2011. 16 s.

S Natálií se občas dostávám do zvláštní situace. Jako bych měla pocit, že nějak omylem hraje roli, která patří někomu jinému (přece ne té Natálii, pro kterou je vzdělání důležité). V takových chvílích jako bych ji chtěla pomoci, udělat něco za ni, zakřičet, postrčit ji. Je to boj vnitřní, mám pocit, že do průběhu setkání nezasahuje, možná výběrem domácího úkolu.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce k obhajobě

Hradec Králové: 2008. 10 s.

Po prvních konzultacích jsem zejména po podrobném studiu záznamů zjistila, co vše jsem propásla, kde jsem zejména stížnosti mohla zastavit, jak jinak by to šlo. Také připomínky a postřehy supervizora byly podnětem k zamyšlení. Hlavními nedostatky byla má práce ve stresu, nevyužití pražského výtahu, chybějící sebedefinice jako psychoterapeuta (krátký přechod z učitele), nepřipravenost, pravděpodobně i nervozita z prvního samostatného použití kamery.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports