Reports

Systemika v pedagogice

Systemický přístup není v oblasti edukace převažující. Je politováníhodné, že svojí formou provokuje odmítnutí. Příčinou toho je zřejmě neexistence odpovídající vědy a teorie. Systemika představuje užitečný pokus v oblasti výchovy. Proto, aby nedošlo k okamžitému odmítnutí systemiky, většina autorů věnuje úvodní strany svých článků podrobné kritice vědecko experimentálních metod. Na jejich slepých místech ukazují oprávněnost hledání jiných přístupů. Tento postup má jednu základní nevýhodu, aby mohli systemiku s exaktní vědou srovnat, musí ji zařadit do stejného jazykového rámce.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Reports

Vpád systemiky do sociální práce

In: Předneseno v Praze na symposiu Systemická sociální práce 23.11.2010. - - 2010

Dobrý den dámy a pánové, kdyby systemika měla svého vojevůdce, mohl by směle prohlásit ono slavné Cézarovo Veni vidi vici – přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem. Já vojevůdcem nejsem, ale jsem rád, že jsem u toho mohl být, protože vítězný nástup nového paradigmatu bývá málokdy tak zřetelně vidět. Chci využít této příležitosti a ohlédl se spolu s vámi za dobou vpádu systemiky do sociální práce.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Reports

Autenticita systemiky / Hesoun, Jan

4 s.

Systemika (konkrétněji systemická terapie), podle mého názoru, není synonymem pro naprostou neutralitu či obojetnost ve vlastních názorech. To, že resignuje na ideu absolutní pravdy, ještě neznamená negaci autenticity.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Translations / studentské překlady

Nepřemýšlejte, ale pozorujte: Jaký význam má práce Ludwiga Wittgensteina pro SFBT?

Originální název: Don't thing, but observe. What is importance of the work of Ludwig Wittgenstein for solution-focused brief therapy?


In: Don't Think, but observe
Hostitelský dokument

Pochopitelně jsem často dotazován na můj zájem o Wittgensteinovu práci a jeho časté citace jak v mém psaní, tak na mých vzdělávacích seminářích. Poněvadž tvrdím, že SFBT je cvičení (postup) nebo činnost, která je bez podkladové (důležité) teorie, zdá se přinejmenším podivné, ne-li kontradiktorní se odkazovat stále dokola na filozofovu práci. To mylně vede některé čtenáře a účastníky semináře k myšlence, že Wittgensteinova práce může skutečně poskytnout (chybějící) teorii. Nicméně, jak rychle zjistí, pokud hledají filozofický systém nebo teorii, čtení Wittgensteina je přinejmenším znepokojující a matoucí, protože neposkytuje takový systém nebo teorii.

Hesla: SF ; solution focused

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Od behaviorismu ke konstruktivismu: Problém přenositelnosti učebních psychologických a filozofických poznatků do didaktiky cizích jazyků

Originální název: Vom Behaviorismus zum Konstruktivismus. Das Problem der Übertragbarkeit lernpsychologischer und -philosophischer Erkenntnisse in die Fremdsprachendidaktik

In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. - Roč. 4, č. 3, - 2000
In: Vom Behaviorismus zum Konstruktivismus
Hostitelský dokument

Autor v tomto článku poukazuje na dvě věci, které chce komentovat - , že teorie _ behaviorismus by měla být konfrontována s meta teorií konstruktivismem a ta první by měla být postavena jako všeobecně vadná a druhá jako všeobecně platná.

Viz též: Vom Behaviorismus zum Konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Co žabí oko říká žabímu mozku / Maturana, Humberto -- Lettvin, Jy -- McCulloch, W.S. -- Pitts, W.H.

In: Corning, William C., Balaban, Martin: The Mind: „Biological Approaches to its Functions“. Interscience Publishers. - s. 233-258. - 1968
In: What The Frogs Eye Tells The Frogs Brain
Hostitelský dokument

Jaké jsou důsledky této práce? Podstatné je, že ukazuje, že oko mluví do mozku v jazyce již velmi organizovaně a interpretovaně, místo přenášení více či méně přesných kopii rozložení světla na receptory, jako část analogie, předpokládejme, že má člověk pozorovat mraky a vykazovat je jako meteorologická stanice. Pokud se používá kód, můžeme vidět část oblohy také, pak není těžké zjistit, co říká. Je jistě pravda, že sleduje rozložení světla; nicméně, místní variace světla nejsou termíny, ve kterých se mluví, ani podmínky, v nichž je nejlépe pochopíme.

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Translations / studentské překlady

Pozvánka k písaniu psychoterapeutických listov

In: Journal of Systemic Therapies. - Roč. 22, č. 1, - 2003
In: An Invitation To Therapeutic Letter Writing
Hostitelský dokument

V tomto článku sa snažím načrtnúť moju osobnú šablónu, ktorú používam pri písaní terapeutických listov. Na ilustráciu procesu takéhoto písania som zaradila taktiež sekciu skutočných terapeutických listov. Filozofické základy tohto kreatívneho terapeutického počinu majú základňu v naratívnom a na riešenie orientovanom myslení, ktoré sa zameriava na osobné možnosti, zdroje klienta a oslobodenie človeka od jeho problémov. Nasledujúci text nie je zamýšľaný byť univerzálnym receptom a ani to nie pokus o poskytnutie komplexného prehľadu o danej téme. Je to osobný konštrukt, ktorý dúfam budete môcť využiť ako motiváciu pre vašu prácu.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / citováno studenty KN107

Emócie v terapii orientovanej na riešenie / Lipchik, Eve

In: Lipchik, Eve: Beyond Technique in Solution-Focused Therapy: Working with Emotions and the Therapeutic Relationship. New York: Guilford. - s. 62-70. - 2002
In: Working with Emotions and the Therapeutic Relationship
Hostitelský dokument

Spomínam si na svojho prvého učiteľa pred rokmi, ktorý neustále opakoval, „ zostaň so svojimi pocitmi.“ Neskôr, keď som bola vo výcviku v rodinnej terapii iný učiteľ zvykol vravieť, „ Zostaňte stranou od emócií.“ Dnes, vravím svojím študentom, „ Neignorujte emócie.“ Vyzdvihovanie dôležistosti alebo naopak dávanie emócií do pozadia v psychoterapii závisí na teoretickej orientácii psychoterapeutického smeru. Môj 1. učiteľ doporučoval, aby som klientov viedla k väčšiemu uvedomovaniu si potlačených emócií a tým k budovaniu náhľadu klientov na ich vlastné emócie. Môj učiteľ v rodinnej terapii ma naopak smeroval k vnímaniu nefunkčných interakčných vzorcov s cieľom prerušiť ich. Dnes vravím študentom, aby neignorovali pocity, pretože sú dôležitým zdrojom riešení, práve tak, ako myšlienky a chovanie.

V kolekcích: Theses > Translations, Case reports


Translations / studentské překlady

Ztratit se na území expertizy...


In: Ne pas savoir au pays de l'expertise
Hostitelský dokument

Analýza praxe otvírá manažerům možnost vybudovat si určitý odstup od komplexních lidských situací a průběžně se profesionalizovat. Otevřme bránu radám; pochopení, jak na to, co je klíčem k profesionální identitě, a objevme, jak „skupinové koučování“ přináší novou formu intervence.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / zlatý fond

Teorie dvojné vazby: po všech těl letech stále přivádí k šílenství (crazy - making) / Gibney, Paul

Originální název: The Double Bind Theory: Still Crazy-Making After All These Years


In: The Double Bind Theory: Still Crazy-Making After All These Years
Hostitelský dokument

Je to padesát let, co uplynulo od doby, kdy Gregory Bateson a jeho kolegové publikovali svou slavnou práci „K teorii schizofrenie“. Nyní je vhodný čas k tomu, aby se tato teorie a její klinické relevance přezkoumaly. Batesonův tým se začal zajímat o to, jak funguje (udržuje se) identita a seberegulační systémy v závislosti na informačních mechanismech, kontrole a zpětné vazbě. Tato práce předznamenala a dala impulz k rozvoji rodinné terapie, několik členů původní výzkumné skupiny později založilo výchozí školy rodinné terapie. Bateson s Haleyem, Weaklandem a Jacksonem vytvořili komplexní pohled na vzájemnou komplementaritu rodinného života a jeho eskalace.

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended