000001940 001__ 1940
000001940 005__ 20150316181011.0
000001940 035__ $$aAUTHOR|(SYS)weaklandjohn
000001940 046__ $$f8.1.1919$$g18.7.1995
000001940 100__ $$aWeakland, John
000001940 678__ $$a

John H. Weakland bol jedným zo zakladateľov krátkej a rodinnej psychoterapie. V čase jeho smrti bol výskumným pracovníkom v Mental Research Institute (MRI) v Palo Alto, Kalifornia, riaditeľom slávneho Brief Therapy Center v MRI a klinickým emeritným profesorom na katedre psychiatrie a behaviorálnych vied na Stanford University School of Medicine. Napísal alebo pomáhal napísať viac ako 60 vedeckých prác a šesť kníh, a taktiež udržiaval súkromnú prax. S manželkou Annou Wu Weakland mal dvoch synov a jednu dcéru.

Stručný životopis

John bol rodák z Charlestonu. Bol skvelým študentom, ktorý vstúpil do Cornell University vo veku 16 rokov a získal titul v odbore chemického inžinierstva. Pracoval ako inžinier chémie v spoločnosti DuPont, keď navštívil kurzy antropológie vedené Gregory Batesonom. Ten ho priviedol k antropológii na Kolumbijskej univerzite. Kým bol v Kolumbii, pracoval na antropologickom projekte s Margaret Meadovou a Ruth Benedictovou. John nikdy nezískal doktorát z Kolumbie, pretože odmietal kritiku svojho vedúceho práce a odmietol ju prepísať.

Na pozvanie Batesona pre účasť vo výskume sa John s manželkou presťahoval do Kalifornie. John bol prvý človek, ktorého Bateson požiadal aby sa pridal do výskumného projektu, ktorý sa neskôr stal známy ako Projekt Bateson. Pomohol tak zrodu rodinnej terapie a stal sa spoluautorom referátu "K teórii schizofrénie", ktorý rozpracovával hypotézu dvojnej väzby. John považoval tento článok za dôležitý v tom, že ponúkal nový pohľad na vzťah medzi konaním a komunikáciou.

John bol tiež jedným z prvých študentov a výskumníkov Miltona Ericksona.

Vstupom do Mental Research Institute na začiatku šesťdesiatych rokov sa John stal zakladajúcim členom a spoluriaditeľom MRI Centra pre krátku terapiu (spolu s Paulom Watzlawickom a Dickom Fischom). Toto centrum pomohlo inšpirovať mnoho z viacerých vplyvných psychoterapeutických prístupov v krátkej a rodinnej terapii. John sa ujal a mentoroval mnoho terapeutov, ktorí potom zásadným spôsobom prispeli v tejto oblasti.

Weakland zomrel v Los Altos v Kalifornii.

John je často citovaný vetou: "Ak máte nejaký problém, život je jedna rovnaká prekliata vec znovu a znovu. Ak už máte po probléme, život je jedna prekliata vec za druhou".

000001940 8564_ $$s26383$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1940/files/portret2.jpeg 000001940 8564_ $$s13807$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1940/files/portret2.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001940 8564_ $$s24429$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1940/files/portret2.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001940 8564_ $$s27532$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1940/files/portret2.gif?subformat=icon$$xicon 000001940 980__ $$aAUTHORITY 000001940 980__ $$aAUTHOR

000000305 001__ 305
000000305 005__ 20150207205205.0
000000305 035__ $$aAUTHOR|(SYS)maturanahumberto
000000305 100__ $$aMaturana, Humberto
000000305 400__ $$aMaturana, Humberto Romesín
000000305 400__ $$aMaturana, Humberto R.
000000305 678__ $$a

Humberto Maturana Romesín (Romesín je jméno po matce dle chilského zvyku) se narodil 14. září 1928 v Santiagu de Chile. Po světě známý jako Humberto (s výjimkou Itálie pro kterou je Umberto).

Humberto Maturana - biolog, kybernetik, vědec - formuloval svou teorii autopoiesis, když sledoval cesty otevřené Batesonem, Wittgensteinem, sociálním "ricorso" Vico, tvrzení Paula Weisse o self-production a mnoha dalších....

Gregory Bateson prý pravil, že pokračovatelem v jeho práci bude právě Humberto Maturana. Po maturitě na Liceo Manuel de Salas roku 1947 studoval Maturana na Chilské univerzitě nejprve medicinu a později biologii. Během studia medicíny těžce stonal s tuberkulózou. Odloučený v sanatoriu neměl co číst a trávil čas zkoumáním sebe a podstaty života. Uvědomil si, že "to zvláštní na živých bytostech bylo, že to jsou oddělené autonomní bytosti, které všechno, co žijí, žijí v odkázáni samy na sebe ... zda mne pes kousne nebo ne, má co do činění s ním samotným" Toto pradigma autonomie se stalo východiskem jeho studií a práce. 

Roku 1954 přijel jako stipendista Rockefeller Foundation do Londýna studovat anatomii a neurofyziologii na University College London. Z té doby pochází první náčrt teorie Živých systémů jako autonomních dynamických jednotek. Na Harvardově univerzitě USA promoval v roce 1956 a v roce 1958 obhájil doktorát PhD z biologie. V letech 1958 - 59 pracoval v Massachusetts Institute of Technology (MIT) v Cambridge (Massachusetts), USA v neurofyziologické laboratoři jako absolvent, kde jej výzkumy oka (slepé skvrny) přivedly k otázkám teroie poznání. Společně s Jerome Lettvinem publikovali "Co žabí oko říká žabímu mozku 1959". V té době se Humberto Maturana začal odklánět od zavedené biologické tradice popisu vztahů mezi živými systémy a prostředím a začal je popisovat v pojmech procesů, které živé systémy vytvářejí. Pokračoval v průběhu následující dekády až k první publikaci v článku „The Neurophysiology of Cognition“ z roku 1969, v němž byly vyloženy některé základní myšlenky o cirkulární organizaci živých systémů.

V roce 1960 dostal nabídku vyučovat biologii Biologie na Lékařské Fakultě Universidad de Chile, Santiago de Chile. 1968 odcestoval na pozvání Heinz von Foerstera do Urbana Illinois, USA, přijal 1969-1970 hostující profesuru na University of Illinois tamtéž a s Foerstrem spolupracoval v jeho Biologické komputerové laboratoři tamtéž. Do Pinochetova puče 1973 pracoval na University of Chile, ve výzkumném centru "Biología del Conocer" (Biology of Knowledge), kde 1970-73 úzce spolupracoval v Santiagu s Varncisco Varelou (knížka Strom poznání).

Emigroval a po změně poměrů se vrátil, roku 2000 založil Instituto de formacion matriztica, kde se se svými spolupracovníky zabývá biologií poznání a lásky, a to i s ohledem na psychologickou a praktickou pomoc, tzv. „ontologický trénink“.

000000305 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/305/files/maturana.pdf 000000305 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/305/files/maturana.gif?subformat=icon$$xicon 000000305 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/305/files/maturana.gif?subformat=icon-700$$xicon-700 000000305 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/305/files/maturana.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa 000000305 909C4 $$dhttp://www.oikos.org/maten.htm$$pOikos 000000305 980__ $$aAUTHOR 000000305 980__ $$aAUTHORITY

000001935 001__ 1935
000001935 005__ 20150316181111.0
000001935 035__ $$aAUTHOR|(SYS)jacksondond
000001935 046__ $$f28.1.1920$$g29.1.1968
000001935 100__ $$aJackson, Don D.
000001935 678__ $$a

Donald deAvila Jackson, známý jako Don D byl americký psychiatr a proslavil se svou průkopnickou prací v rodinné terapii. Na konci šedesátých let byl považován za jednoho z prvních deseti psychiatrů v Americe.

V letech 1947 až 1951 studoval u Harryho Stacka Sullivana. Od roku1953 do roku 1962 pracoval s Gregory Bateson, John Weakland, Jay Haley a William Frye. Společně rozvíjeli myšlení v oblasti rodinné terapie, krátké terapie, teorie systémů a teorie komunikace.

Koncem 50.let usoudil Don D. Jackson, že je třeba vytvořit institut věnovaný studiu interakčních procesů. Pustil se do získávání fondů, vytvoření Rady ředitelů a sestavení týmu výzkumníků. V září 1958 založil nevýdělečnou organizaci pro výzkum rodin a výcvik Mental Research Institute. Původně jako oddělení Palo Alto Medical Research Foundation (PAMRF) kde pracoval, později samostaná malá, nezávislá multi - disciplinární nezisková organizace. K Jacksonovi se připojili jako první Jules Riskin jako Assistant Director a Virginia Satir, MSW, jako ředitelka výcviku rodinné terapie. Bylo to místo, ve kterém založili první oficiální tréninkový program v rodinné terapii. Tisíce odborníků v rámci USA i z ostatních zemí světa se v rámci MRI zúčastnilio vzdělávacích programů.

Přínos, který Don Jackson zanechal v komunikaci je "systémová rodinná terapie", která nám pomáhá pochopit rozdíl mezi normální rodinou a patologickou rodinou. Na jedné straně normální rodina, to je rodina krve, ti, kteří jsou vázáni biologicky. Na druhé straně, patologická rodina jsou ti lidé, kteří ovlivnili náš život, kteří z onoho či jiného důvodu, s námi byli v dobrých i špatných momentech našeho života.

Návrh Jacksona je termín "přímá rodina", který není založen pouze na rodičích a sourozencích, ale Jackson jde dál a zahrnuje i strýce, bratrance a osoby, které "nejsou rodina", ale které byly v životě člověka v klíčových fázích jako například v dětství.

Řekli o Donu Jacksonovi „Jak Don Jackson ovlivnil pole rodinné terapie? Jak Watts ovlivnil parní stroj? Udělal ho. Jiní rafinovaní udělali z parního stroje lepší a efektivnější stroj. Řekl bych, že je to to, co Don udělal pro rodinnou terapii - založil disciplínu. Ostatní ji dále vylepšovali.“ - Richard Fisch, zakladatel a ředitel, Brief Therapy Center v MRI. „Stýská se mi po Donovi. Don měl rychlost a lehkost v kontaktu, což myslím, je velmi důležité při manipulaci s problémy lidského chování. Byl historicky samozřejmě velmi důležitá osoba. Jeho původní článek o rodinné homeostaze, byl určitě jedním z prvních, možná první hlavní prohlášení o rodině jako systému." - řekl Gregory Bateson na památeční konferenci Dona Jacksona.

000001935 8564_ $$s5019$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto3.jpeg 000001935 8564_ $$s6068$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto2.jpeg 000001935 8564_ $$s8670$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto1.jpeg 000001935 8564_ $$s10034$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto1.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001935 8564_ $$s10334$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto2.gif?subformat=icon$$xicon 000001935 8564_ $$s16611$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto3.gif?subformat=icon$$xicon 000001935 8564_ $$s20480$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto1.gif?subformat=icon$$xicon 000001935 8564_ $$s3867$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto2.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001935 8564_ $$s4818$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto3.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001935 8564_ $$s5421$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto3.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001935 8564_ $$s6139$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto1.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001935 8564_ $$s6341$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1935/files/foto2.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001935 980__ $$aAUTHORITY 000001935 980__ $$aAUTHOR

000001789 001__ 1789
000001789 005__ 20150609092051.0
000001789 041__ $$aanglicky
000001789 100__ $$0AUTHOR|(SYS)hallbomkristine$$aHallbom, Kristine
000001789 245__ $$aGregory Bateson, Systems Theory, and Autopoiesis
000001789 400__ $$aHallbom, Kristine
000001789 520__ $$aBateson and Maturana, both contemporary philosophers and systemic thinkers, spent a good part of their academic careers searching for the "Patterns of Life";. Both men have strong backgrounds in cybernetics and were colleagues of the great cybernetician Heinz Von Foerester, who originated the legendary Macy conferences in the 1950's in which cybernetics developer Norbert Wiener played a great part in.
000001789 600__ $$0AUTHOR|(SYS)maturanahumberto$$aMaturana, Humberto
000001789 600__ $$0AUTHOR|(SYS)batesongregory$$aBateson, Gregory
000001789 653__ $$asystémová teorie
000001789 8564_ $$s45724$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1789/files/fe9f1f15-8371-4e85-a888-b48b6ee8ab75-o_19a8rcs2b11ogq81ic2j22cpqa.pdf
000001789 980__ $$aARTICLE

000001936 001__ 1936
000001936 005__ 20150526122654.0
000001936 035__ $$aAUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon
000001936 046__ $$f8.3.1917$$g12.11.2010
000001936 100__ $$aGlasersfeld, Ernst von
000001936 678__ $$a

Ernst von Glasersfeld byl americký filosof a kybernetik, původem Rakušan, profesor psychologie, jeden ze zakladatelů radikálního konstruktivismu. Narodil se v německém Mnichově v rakouským rodičům, jeho otec byl diplomat Habsburské monarchie. Vyrůstal však v Severní Itálii (Merano) a Švýcarsku (Zuozu). Po skončení tamější internátní školy začal studovat matematiku v Curychu a Vídni. Jako mladý student přijal práci instruktora lyžování Austrálii a získal titul prvního šampiona sjezdového lyžování. Druhou světovou válku, již se svou ženou Isabelou prožil jako farmář v Irsku, kde také objevil práce Georga Berkelyho, Giambattista Vica, četl Joyceovo „Finneganovo probuzení“, které podle něj založeno na Vicově filosofii . V roce 1946 se vrátil do jižního Tyrolska, kde začal pracovat jako novinář a spolupracovat s lingvistou a filosofem Silviem Ceccatem . Až do roku 1961 V roce 1959 se stal asistentem výzkumu Ceccatova Centra pro kybernetiku v Miláně, kde vedl výzkumný projekt na strojový překlad. Brzy získal Od 1962 byl ředitelem výzkumného projektu výpočetní lingvistiky sponzorovaného USA. V roce 1966 se pak natrvalo přestěhoval do USA, aby pokračoval v projektu, který zadala americká armáda Universitě v Georgii, tam také později vyučoval kognitivní psychologii. V tomto období také Základem pro vývoj. V roce1974 obdržel americké občanství.

Spolu s přáteli Heinz von Foerster a Paul Watzlawick formuloval radikální konstruktivismus, způsob myšlení, které výrazně ovlivnilo velké množství dalších výzkumných oborů. V době svého důchodu již jako profesor kognitivní psychologie, Glasersfeld obdržel ceny a uznání z univerzit a vědeckých společností v mnoha evropských zemích, v USA a Kanadě.

Ernst von Glasersfeld zemřel v Levertt, Massachusetts, USA 12.listopadu 2010.

Základní myšlenky :Jak sám Glasersfeld několikrát uvedl, jako významný vliv na jeho myšlení a zájem o téma komunikace byl fakt, že vyrůstal ve vícejazyčném prostředí. „....tehdy jsem si poprvé začal uvědomovat tu skutečnost, že jisté věci nejsou totožné, když o nich vyprávíte v angličtině, s těmi, které sdělujete v němčině. To jsou snadno postřehnutelné rozdíly. To samé platí v italštině. Když jsem byl ve škole v Alto Adige, nějakou dobu jsem si hrál s italskými dětmi, a také jsem se začal učit italsky. Tenkrát jsem Pro mne je komunikací vysílání signálů. Mohou být různého druhu, mohou to být slova nějakého jazyka nebo znaky na papíře nebo zvuky nebo cokoli. Ale jejich překlad není bohužel tak jednoduchý jako v případě luštění technických kódů. Abych to vysvětlil. Jestliže ti podám list papíru, na kterém je psáno, že jedna tečka
znamená „e“, tři tečky jsou „s“, a tak dále pro celou abecedu, máš Morseovu abecedu a můžeš rozluštit každý telegram morseovkou napsaný. V případě jazyka nic takového neexistuje. Překládáš si to, co říkám podle svých vlastních zkušeností, ne podle mých. Nikdy si nemohu být jistý, jaký význam vyčteš z mých slov, protože od mne vycházejí signály, nikoli význam signálů. To je podle mne základní fakt o komunikaci. Tak dlouho, jak užíváš signály,
z roku 2001)

...i přes to, že často cítíme jakoby k nám byl význam slova vět dopraven zvukem mluvy nebo symboly natištěnými na stránce, je lehké ukázat, že význam necestuje skrz prostor a musí být za všech okolností konstruován ( vytvořen) v hlavách uživatelů jazyka.( Von Glasersfeld (1989, p. 444) cited in: Wolff-Michael Roth (2011) Passibility: At the Limits of the
Constructivist Metaphor. p. 110 )

Jak již bylo výše zmíněno, hlavními zdroji jeho filosofie a myšlení byla především genetická epistemiologie Giambatissty Vica a Jeana Piageta, Berkleyeho teorie vnímání, Kantova teorie poznání, ale také Joyceovo „Finneganovo probuzení“. Tvrdil, že díla těchto myslitelů a spisovatelů obsahují prvky radikálního konstruktivismu, někdy je sice obtížnější zachytit, kde jejich epistemiologické shody začínají a končí, ale právě to považuje za vzrušující.

Co nazýváme věděním ( znalostí) nemá a nemůže mít účel pouhé produkce obrazu ( reprezentace) nezávislé reality pozorovatele, ale místo toho má adaptivní funkci (Von Glasersfeld cited in: E. John Capaldi, Robert W. Proctor (1999) Contextualism in psychological research?: a critical review. p. 10, přičemž první část výroku, je ale Heinze von Forestera pozn. autora)

Mezi vědomím a realitou není patrný žádný větší vztah, neexistuje obraz skutečnosti, ale děje se přizpůsobováním reality možnostem. To znamená, že nevíme, jaká realita je, ale začínáme se učit, jak s ní můžeme nakládat. A to je nejdůležitější poznatek konstruktivismu.

Jednou poznané už nemůže být chápáno jako hledání jediného obrazu ontologické reality, ale jako hledání trefného způsobu chování a myšlení, tradiční problémy tím mizí. Věděnímůže být dnes chápáno jako pokus organismu dát řád chaotickému toku zkušeností, stanovením opakovatelné zkušenosti s relativně spolehlivými vztahy mezi nimi.

Celkový pohled na proces poznávání, jež produkuje, a teorie poznání, jež popisuje, jak funguje, je stále ještě podmíněna letitým přesvědčením, že to co jsme poznali, je zde předtím než to víme. Je to viděno jako proces objevování. Pokud si to představujeme tímto způsobem, nevyhnutelně vklouzneme do nějaké formy realismu, jež závisí na víře, že bychom mohli „rozpoznat“ věci takové, jaké jsou, jako kdyby prožívání a uvědomění neměly žádný významný vliv na to, co se máme dozvědět. ( Glasersfeld E. von, Key Works in Radical Constructivism (135 – 142, Farewell To Objectivity)

Věřím, že obrázek pohybujícího a plynoucího času je omyl. To, co plyne, jsou naše zkušenosti. Víme, že zatímco zakoušíme jednu věc, nemůžeme zakoušet jinou. Zkušenosti, jsou tedy nutně sekvenční. Ale nepohybují se jako lodě, které se plaví po řece. Není tam žádný hybný motor, který je popohání. Každá z nich je nahrazena jinou – přesně tak, jako slova, když něco čtete, anebo když mně teď posloucháte. Žádné intervaly nejsou vyplněny plynutím času. Něco zůstane vryto v paměti, něco ne. Nejsou zde žádné mezery v pohledu zpět, víme totiž, že byly vyplněny jinými zkušenostmi, anebo spánkem. (Ernst von Glasersfeld, Pojmová stavba času, in www.dropbox.com)

..věřím, že jsem tady, abych zavedl kybernetický způsob myšlení... Uvědomil jsem si to v mnoha konverzacích se studenty, kteří si dělali starosti o svou budoucnost a ptali se mě na radu. Slyšel jsem sám sebe, jak jim říkám, že je daleko důležitější vědět, co nechtějí dělat, než mít detailní plány toho, co dělat chtějí. Jednoho dne mi to došlo, byla to čistě kybernetická rada, je daleko užitečnější specifikovat omezení než cíle. A pak jsem vysvětlil množství věcí, které člověk nemůže ustát, protože je prostě nemožné předvídat co po 10 nebo 20 letech uspokojí potřebu dosažení rovnováhy. (Glasersfeld (1992, p. 25) cited in: Stuart Umpleby (2007) "Cybernetics: Definitions and Descriptions". In: A Larry Richards Reader 1997–2007.. Larry Richards eds.)

Dobrá, myslím, že musí pracovat především sami na sobě. Víš, jeden z hlavních principů konstruktivismu je ten, že sám si vytváříš své znalosti a to má pozitivní vliv na všeobecné vzdělání a rozhled. Heinz von Foerster to řekl jasně. V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. To je myšlenka, s níž se těžko souhlasí a má vážný dopad, protože tě činí opravdu zodpovědným za všechno, co děláš. Už nemůžeš říkat „jó, takovej je svět“ nebo „sono cosi“; však víš, není to jenom dobré. ...(rozhovor Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda „Constructing Communication“ z roku 2001)

Vyznamenání a ocenění

1991: Warren McCulloch Memorial Award of the American Society for

Cybernetics

1997: Honorary doctorate of the University of Klagenfurt

2002: Reconnaissance du Mérite scientifique of the University of Quebec

2005: The Wiener Gold Medal of the American Society for Cybernetics

2005: Gregory Bateson-award of the Heidelberg Institute for Systemic Research e.V.

2007: Journal of constructivist foundations honoured him on his 90th birthday with a Festschrift Glasersfeld

2007: Austrian Cross of Honour for Science and Art, 1st class [1]2008: Honorary doctorate of the University of Innsbruck

2009: Honorary Medal of the City of Vienna in gold

000001936 8564_ $$s70936$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.jpg 000001936 8564_ $$s27248$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.gif?subformat=icon$$xicon 000001936 8564_ $$s34967$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180 000001936 8564_ $$s78609$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1936/files/Glasersfeld.jpg?subformat=icon-700$$xicon-700 000001936 909C4 $$dhttp://www.univie.ac.at/constructivism/EvG/biography.html$$pBiography 000001936 909C4 $$dhttps://www.srri.umass.edu/vonglasersfeld$$pAdjunct Research Professor 000001936 909C4 $$dhttp://www.evg-archive.net/en/$$pArchiv 000001936 980__ $$aAUTHORITY 000001936 980__ $$aAUTHOR

000002101 001__ 2101
000002101 005__ 20150714090016.0
000002101 041__ $$aanglicky
000002101 100__ $$0AUTHOR|(SYS)gibneypaul$$aGibney, Paul
000002101 245__ $$aThe Double Bind Theory$$bStill Crazy-Making After All These Years
000002101 520__ $$aWith fifty years having passed since Gregory Bateson and his colleagues published their famous  paper,  ‘Towards a Theory of Schizophrenia’ , it is an opportune time to review the theory and its clinical  relevance today. Bateson’s team began with an interest in how the identity and functioning of self  regulating systems was maintained through mechanisms of information, control and feedback.  This work foreshadowed and gave momentum to the development of family therapy, with several  members of the original research group later forming the initial schools of family therapy.
000002101 653__ $$0$$aSUBJECT|(SYS)dvojnavazba$$advojná vazba
000002101 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002101 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kritickauvaha$$akritická úvaha
000002101 65017 $$azlatý fond
000002101 8564_ $$s324195$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2101/files/TheDoubleBindTheory.pdf
000002101 909C4 $$dhttp://com1300.dedalon.net/S_10_files/TheDoubleBindTheory.pdf$$pThe Double Bind Theory
000002101 909C4 $$dhttps://systemika.g-i.cz/record/993$$pPŘEKLAD
000002101 980__ $$aARTICLE

000000993 001__ 993
000000993 005__ 20190423180711.0
000000993 041__ $$ačesky
000000993 100__ $$0AUTHOR|(SYS)gibneypaul$$aGibney, Paul
000000993 245__ $$aTeorie dvojné vazby$$bpo všech těl letech stále přivádí k šílenství (crazy - making)
000000993 520__ $$aJe to padesát let, co uplynulo od doby, kdy Gregory Bateson a jeho kolegové publikovali svou slavnou práci „K teorii schizofrenie“. Nyní je vhodný čas k tomu, aby se tato teorie a její klinické relevance přezkoumaly. Batesonův tým se začal zajímat o to, jak funguje (udržuje se) identita a seberegulační systémy v závislosti na informačních mechanismech, kontrole a zpětné vazbě. Tato práce předznamenala a dala impulz k rozvoji rodinné terapie, několik členů původní výzkumné skupiny později založilo výchozí školy rodinné terapie. Bateson s Haleyem, Weaklandem a Jacksonem vytvořili komplexní pohled na vzájemnou komplementaritu rodinného života a jeho eskalace.
000000993 65017 $$azlatý fond
000000993 65017 $$astudentské překlady
000000993 653__ $$0$$aSUBJECT|(SYS)dvojnavazba$$advojná vazba
000000993 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000000993 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kritickauvaha$$akritická úvaha
000000993 765__ $$tThe Double Bind Theory: Still Crazy-Making After All These Years
000000993 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2101$$xThe Double Bind Theory: Still Crazy-Making After All These Years
000000993 8564_ $$s156687$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/993/files/Gibney Paul Teorie dvojne vazby.pdf
000000993 8564_ $$s15227$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/993/files/Gibney Paul Teorie dvojne vazby.gif?subformat=icon$$xicon
000000993 8564_ $$s56093$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/993/files/Gibney Paul Teorie dvojne vazby.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000000993 8564_ $$s191836$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/993/files/Gibney Paul Teorie dvojne vazby.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000000993 980__ $$aTRANSLATION

000001617 001__ 1617
000001617 005__ 20150218104223.0
000001617 041__ $$aanglicky
000001617 100__ $$0AUTHOR|(SYS)gershenowitzharry$$aGershenowitz, Harry
000001617 245__ $$aWhy did Gregory Bateson overlook some basic Lamarckian tenets?
000001617 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001617 773__ $$c137-153$$n2$$pIndian Journal of History of Science$$v18$$y1983
000001617 8564_ $$s1054802$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1617/files/Gershenowitz, Harry - Why Did Gregory Bateson Overlook Some Basic Lamrckian Tenets.pdf
000001617 980__ $$aARTICLE

000000515 001__ 515
000000515 005__ 20200803111429.0
000000515 037__ $$aKN22
000000515 041__ $$ačesky
000000515 100__ $$0AUTHOR|(SYS)dellpaulf$$aDell, Paul F.
000000515 245__ $$aJak rozumět Batesonovi a Maturanovi
000000515 520__ $$aPokusy o pročištění pojmových základů rodinné terapie pomocí “epistemologie” přinesly vzrušení, nudu, podráždění a zmatek. Motivován přesvědčením, že aspoň zmatek je možné zmírnit, předkládá autor tuto stať jako studijního průvodce a tak trochu jako Rozetskou desku pro převod díla Gregory Batesona a Humberta Maturany. Článek ukazuje, že Maturanova práce je dobře slučitelná s prací Batesonovou. Kromě toho článek obsahuje konfrontaci hlavních kontrastních momentů ... Konečně se v článku tvrdí, že důraz na epistemologii odvedl pozornost zastánců i odpůrců od důležitého poselství Batesona a Maturany: sociálním systémům a veškerému lidskému snažení je nutno rozumět ve světle naší existence jakožto biologických entit, které jsou spojeny prostředím. Biologická ontologie implicitní v Batesonových spisech a explicitně načrtnutá v Maturanových může /konečně/ poskytnout spolehlivý základ sociálním a behaviorálním vědám..
000000515 600__ $$0AUTHOR|(SYS)batesongregory$$aBateson, Gregory
000000515 600__ $$0AUTHOR|(SYS)maturanahumberto$$aMaturana, Humberto
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)epistemologie$$aepistemologie
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)strukturnideterminismus$$astrukturní determinismus
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)biologie$$abiologie
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)ontologie$$aontologie
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kritickauvaha$$akritická úvaha
000000515 653__ $$0$$aSUBJECT|(SYS)integrativnipokus$$aintegrativní pokus
000000515 65017 $$asam
000000515 65017 $$azlatý fond
000000515 65017 $$acitováno studenty
000000515 678__ $$aFrom Systemic to Clinical Epistemology
000000515 700__ $$0AUTHOR|(SYS)adamovskypetr$$aAdamovský, Petr$$epřeklad
000000515 765__ $$tUnderstanding Bateson and Maturana: Toward a Biological Foundation for the Social Sciences
000000515 773__ $$c45-67$$pKontext$$v23$$y1993
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.pdf
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.gif?subformat=icon$$xicon
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000000515 909C4 $$dhttp://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1752-0606.1985.tb00587.x/abstract$$pWiley Online Library
000000515 980__ $$aTRANSLATION

000001566 001__ 1566
000001566 005__ 20150218104223.0
000001566 041__ $$aanglicky
000001566 100__ $$0AUTHOR|(SYS)batesonmarycatherine$$aBateson, Mary Catherine
000001566 245__ $$aSix days of dying
000001566 450__ $$aBateson, Gregory$$aGregory Bateson$$aBateson
000001566 520__ $$aMary Catherine Bateson tells very movingly the story of Gregory's death and the days before and after.
000001566 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001566 773__ $$nWinter$$pSix days of dying,”' CoEvolution Quarterly$$y1980
000001566 8564_ $$s114176$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1566/files/Bateson, Mary Catherine - Six days of dying.doc
000001566 909C4 $$dhttp://www.oikos.org/batdeath.htm$$pSix days of dying
000001566 980__ $$aARTICLE