Translations / studentské překlady

Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. To je myšlenka, s níž se těžko souhlasí, a má vážný dopad, protože tě činí opravdu zodpovědným za všechno, co děláš.

V kolekcích: Theses > Translations


Reports / překlady

Etika a kybern-etika druhého řádu

In: Mezinárodní konference Systems and Family Therapy, Paris1991. -

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává kybernetikou kybernetiky – kybernetikou II. řádu.

Viz též: HQ team

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Translations / zlatý fond KN104

Konstruktivismus: k čemu nám může být dobrý: Vědět, kdy stůl není pohovka / Efran, Jay Steven -- Lukens, Micahel, D. -- Lukens, Robert J.

Originální název: Constructivism: What's In It For You? Knowing When A Table Is Not A Sofa

In: The Evolving Therapist. Ten Years of The Family Therapy Networker, 1992. - s. 265-277.

Dobré vzdělání a dobrá konatruktivistická psychoterapie mají hodně společného. Vystavují člověka rizikům. Obojí bylo stvořeno k tomu, aby podněcovalo zvídavost a obojí funguje a obojí funguje nejlépe, když je živým dobrodružstvím a ne jen akademickou zábavou.

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Translations / zlatý fond

Násilí a systemické hledisko: Problém moci / Dell, Paul F.

Originální název: Violence and the Systemic View: The Problem of Power

In: Family Process. - Roč. 28, s. 1-14. - 1989

Násilí je neobyčejně lineární pojem, který lze jen těžko uchopit ze systemické perspektivy. S Batesonovou systemickou diskvalifikací pojmu moci často bývá automaticky spojována analogická diskvalifikace pojmu násilí. Tento postoj je zkoumán ve světle současné feministické kritiky. Argumentuje se, že (a) násilí a moc jsou podstatnou součástí sféry lidské zkušenosti a (b) lidská zkušenost nesmí být popřena teorií. V souladu s tím se podotýká, že (příslušné) zrušení moci a násilí v rámci systemického výkladu by mělo být chápáno jak jako úmyslná volba, která nutně vyplývá z přijetí systemické perspektivy, tak jako základní omezení této perspektivy. V každém případě by měl být systemický pohled považován za platnou diskvalifikaci lidské zkušenosti násilí a moci.

Viz též: Wiley Online Library

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Reports / překlady

Systemická terapie v psychiatrickém kontextu - pohled k sousedům

In: Zeitschrift für systemische Therapie. - č. 1, s. 30-45. - 1992

Chtěli bychom proto navrhnout třetí matrici, pomocí které lze porozumět lidskému chování: lingvistickou nebo významovou matrici. Při lingvistické matrici nemusejí být postulovány žádné na pozorovateli nezávislé jednotky jako rodinný genogram nebo struktura rodiny. Naopak dovoluje začlenit všechny hovořící komunikující pozorovatele, resp. účastníky systému včetně terapeutů a ostatních odborníků. Účastníci tohoto systému vytvářejí právě nyní své vlastní významy.

Různé: Poznámky překladatele

Viz též: Systemagazin

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports, Case reports


Translations / studentské překlady

Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Originální název: Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni k aktivnímu zapojení do procesu vlastního vzdělávání. Učitel působí spíš jako facilitátor, který slouží jako prostředník, koučuje, napovídá a pomáhá studentům rozvíjet a hodnotit jejich porozumění a tím tedy jejich vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších úkolů učitele je KLÁST DOBRÉ OTÁZKY.

V kolekcích: Theses > Translations