000001341 001__ 1341
000001341 005__ 20150203103945.0
000001341 041__ $$ačesky
000001341 100__ $$0AUTHOR|(SYS)krizjurgen$$aKriz, Jürgen
000001341 245__ $$aO nesnázích systemické narace
000001341 520__ $$aV psychoterapeutické profesi si lidé všeobecně stěžují, že mezi vědou a praxí existuje velká propast. Tato stížnost je stejně stará a často opakovaná jako nesporně vhodná. V hlubinně psychologickém analytickém přístupu stejně jako v na učení zaměřeném behaviorálním přístupu byly nicméně postaveny alespoň potřebné mosty: oba přístupy vyvinuly v rámci specifické metodologie taková řešení, aby mohly být dostatečně propojeny teoretické koncepty a praktické konání a aby se otevřely - rovněž vnitřně paradigmatickému - výzkumu. Oproti tomu se pro systemické přístupy jeví tato propast stále ještě nepřemostitelně hluboká (podobně jako ostatně pro humanistické přístupy, které lze v jádru také označit jako docela systemické – což explicitně platí např. pro na klienta orientovaný přístup Carla Rogerse nebo gestalterapii). Propast mezi vzkvétající a dobře etablovanou systemickou praxí na jedné straně a rovněž dobře etablovanými systemickými teoretickými koncepty na straně druhé bude překlenuta spíše barvami hýřící duhou než nosnými mosty.
000001341 65017 $$apřeklady
000001341 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001341 773__ $$c105-111$$n11$$pSystém rodiny$$y1998
000001341 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1341/files/Kriz, Jurgen - O nesnazich systemicke narace.pdf
000001341 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1341/files/Kriz, Jurgen - O nesnazich systemicke narace.gif?subformat=icon$$xicon
000001341 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1341/files/Kriz, Jurgen - O nesnazich systemicke narace.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001341 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1341/files/Kriz, Jurgen - O nesnazich systemicke narace.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001341 980__ $$aARTICLE

000001049 001__ 1049
000001049 005__ 20150715162821.0
000001049 041__ $$ačesky
000001049 100__ $$0AUTHOR|(SYS)muntiglpeter$$aMuntigl, Peter
000001049 245__ $$aOntogeneze v narativní terapii: lingvisticko-sémiotická zkoumání změn u pacienta
000001049 520__ $$aV tomto článku sleduji, jak proces narativní terapie ovlivňuje změny u klienta. Já jsem se zaměřil na změny lingvisticko-sémiotické, tj. jak klient rozvíjí pomocí jazyka svůj myšlenkový potenciál. Chci zde demonstrovat, jak zkoumání lingvisticko-sémiotické úrovně vnese nové pohledy na roli narativní terapie, která vybavuje klienty sémiotickými materiály k vytvoření nových významů. Sledování šesti spojených sezení narativního terapeuta s jedním párem, odhalilo, že změny u klienta neboli jeho ontogeneze se skládá že tří sémiotických fází. V první fázi ontogeneze klienti rozehrají počáteční sémiotický repertoár, kde formulují popisy sama sebe a chování ostatních jako „extrémní případy“.Ve druhé fázi jsou klienti terapeutovými otázkami a přeformulováním jejich výroků dovedeni k tomu, že analyzují události jako problémy a problémy jako činitele negativního chování. V konečné fázi klienti předvádějí vývoj jejich sémiotického potenciálu. Klienti jsou schopní eliminovat problémy a analyzovat sami sebe jako činitele bez předchozího terapeutické pomoci. Proto jsou v pozdějších stadiích narativního procesu klienti schopní rozvinout významy, které se při terapii probíraly, a využít je při vyprávění o sebepůsobení a sebekontrole.
000001049 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001049 65017 $$astudentské překlady
000001049 700__ $$0AUTHOR|(SYS)pavlickovamagdalena$$aPavlíčková, Magdalena$$epřeklad
000001049 765__ $$tOntogenesis in Narrative Therapy: A Linguistic-Semiotic Examination of Client Change
000001049 773__ $$aDOI: 10.1111/j.1545-5300.2004.04301009.x$$c109-131$$n1$$pFamily Process$$v43$$y2004
000001049 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1049/files/Muntigl, Peter  Ontogeneze v narativni terapii.pdf
000001049 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1049/files/Muntigl, Peter  Ontogeneze v narativni terapii.gif?subformat=icon$$xicon
000001049 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1049/files/Muntigl, Peter  Ontogeneze v narativni terapii.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001049 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1049/files/Muntigl, Peter  Ontogeneze v narativni terapii.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001049 909C4 $$dhttp://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1545-5300.2004.04301009.x/abstract$$pWiley Online Library
000001049 980__ $$aTRANSLATION

000001303 001__ 1303
000001303 005__ 20150320194320.0
000001303 041__ $$ačesky
000001303 100__ $$0AUTHOR|(SYS)strnadvratislav$$aStrnad, Vratislav
000001303 245__ $$aNarativní přístup$$bOrganizace jako dobrý příběh, rozhovor jako tvorba příběhu
000001303 520__ $$aJak ze zkušenosti všichni dávno víme, firmy nejsou tvořeny jen produkty, rozvojovými projekty, ani je netvoří jakkoli magická čísla ekonomických ukazatelů, ale – firmy jsou tvořeny především lidmi. Jak dnes s pýchou i s rozpaky říkáme - lidskými zdroji. Lidé mají svoji osobní historii a svůj profesionální vývoj, aktuálně vyjádřený svým závazkem vůči firmě. Ten se projevuje plněním pracovních úkolů na úrovni zaměstnance. K nim se - na úrovni majitelů či managementu - přidávají vize a projekty toho, jak by měla fungovat celá firma. Čím vyšší je postavení člověka ve firemní hierarchii, tím větší je jeho možnost ovlivnit svými vizemi chod celé firmy.
000001303 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001303 700__ $$0AUTHOR|(SYS)hesounjan$$aHesoun, Jan
000001303 773__ $$pPrezentace na 1. slovenské konferenci o koučování, Bánská Bystrica, květen 2005, prezentace na Letní univerzitě SOL – Privatuniversität für Management Wien - v Benátkách$$y2005
000001303 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1303/files/Strnad, V, Hesoun, J - Organizace jako dobry pribeh.pdf
000001303 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1303/files/Strnad, V, Hesoun, J - Organizace jako dobry pribeh.gif?subformat=icon$$xicon
000001303 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1303/files/Strnad, V, Hesoun, J - Organizace jako dobry pribeh.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001303 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1303/files/Strnad, V, Hesoun, J - Organizace jako dobry pribeh.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001303 980__ $$aREPORT

000001296 001__ 1296
000001296 005__ 20150222204548.0
000001296 041__ $$ačesky
000001296 100__ $$0AUTHOR|(SYS)skorunkadavid$$aSkorunka, David
000001296 245__ $$aNarativní přístup v psychoterapii$$bpohled psychoterapeuta a klienta
000001296 260__ $$aBrno$$bFakulta sociálních studií MU$$c2008
000001296 300__ $$a193 s.
000001296 500__ $$aDisertační práce
000001296 520__ $$aTématem předkládané disertační práce je narativní přístup v psychoterapii a rodinné terapii včetně tzv. narativní terapie, jejíž základy poprvé formulovali Michael White a David Epston v dnes již klasické publikaci Narrative Means to Therapeutic Ends vydané v roce 1990. Teoretická část práce je věnována současnému zájmu o narativní metaforu v psychologii, sociálních vědách a psychoterapii. Empirická část obsahuje detailní rozbor tří kasuistických případů (angl. single case study) a psychoterapeutického procesu, který vycházel z principů narativní terapie. Psychoterapeutický proces je zprvu nahlížen autorem disertační práce, který byl zároveň terapeutem, scílem posouzení přínosu narativního přístupu, tzv. construct validation research (Hiles, 2005). Součástí tohoto zpracování je i pohled klientů. Ten je k dispozici v podobě výňatků z terapeutických sezení získaných audio záznamy a také díky dotazníku, který klienti vyplnili s určitým časovým odstupem po skončení psychoterapeutické spolupráce (podrobněji v empirické části).
000001296 653__ $$apřepis rozhovoru
000001296 653__ $$aterapeutické postupy
000001296 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kazuistika$$akazuistika
000001296 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001296 653__ $$0SUBJECT|(SYS)metafory$$ametafory
000001296 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1296/files/Skorunka, David - Narativni pristup v psychoterapii.pdf
000001296 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1296/files/Skorunka, David - Narativni pristup v psychoterapii.gif?subformat=icon$$xicon
000001296 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1296/files/Skorunka, David - Narativni pristup v psychoterapii.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001296 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1296/files/Skorunka, David - Narativni pristup v psychoterapii.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001296 980__ $$aREPORT

000001106 001__ 1106
000001106 005__ 20150715124525.0
000001106 041__ $$ačesky
000001106 100__ $$0AUTHOR|(SYS)whitemichael$$aWhite, Michael
000001106 245__ $$aPráce reflektujícího týmu jako procedura definování
000001106 520__ $$aObvykle při práci s reflektujícím týmem navrhuji rozdělit celé setkání do čtyř částí, čtyř samostatných rozhovorů. V první části se setkává terapeut s lidmi hledajícími pomoc (dále budu používat jen „lidi“ nebo „lidi v terapii“), a členové týmu tomuto rozhovoru přihlížejí. Mohou být buď za zrcadlem nebo sledovat konzultaci přes televizi v jiné místnosti nebo jsou v té stejné místnosti a sedí zády k terapeutovi i k lidem. Na začátku rozhovoru se mohou lidé rozhodnout, zda se chtějí setkat s členy reflektujícího týmu před začátkem konzultace nebo se tito představí až před samotným vstupem týmu ve druhé části setkání. Lidé také mohou dostat papír se jmény členů týmu a podrobnostmi o jejich pracovišti.
000001106 653__ $$anávody
000001106 65017 $$astudentské překlady
000001106 653__ $$0SUBJECT|(SYS)reflektujicitym$$areflektující tým
000001106 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001106 700__ $$0AUTHOR|(SYS)brzkovskajana$$aBrzkovská, Jana$$epřeklad
000001106 773__ $$pWhite, Michael: Re-Authoring Lives: Interview and Essays. Adelaide: Dulwich Centre Publications
000001106 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1106/files/White, Michael Prace reflektujiciho tymu jako procedura definovani.pdf
000001106 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1106/files/White, Michael Prace reflektujiciho tymu jako procedura definovani.gif?subformat=icon$$xicon
000001106 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1106/files/White, Michael Prace reflektujiciho tymu jako procedura definovani.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001106 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1106/files/White, Michael Prace reflektujiciho tymu jako procedura definovani.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001106 980__ $$aTRANSLATION

000001023 001__ 1023
000001023 005__ 20150207171544.0
000001023 041__ $$ačesky
000001023 100__ $$0AUTHOR|(SYS)klobergabrielam$$aKlöber, Gabriela M.
000001023 245__ $$aPsychoterapeutické práce s metaforou narcisu
000001023 520__ $$aMetoda názornosti, kterou je práce s metaforami, zvláště s metaforou narcisu prokázala v psychoterapii s mladistvými své opodstatnění. Tato metoda je spojena se systemickými a hlubinně psychologickými prvky. Práce s metaforou narcisu pomáhá mladým lidem vytvářet souvislost mezi jejich životem (dosl .životopisem), jejich osobností, prožitými problémy a jejich aktuálním chováním. Použitím této metafory se učí sami sobě lépe rozumět, pochopit se v pravém slova smyslu, poznávat a využívat vlastní pozitivní zdroje. Umožňuje jim to zvolit vlastní rozhodnutí (rozhodnutí pro vlastní rozhodnutí) rozvíjí to další alternativy chování. V tomto článku jsou popsány jednotlivé kroky práce s metaforou narcisu.
000001023 65017 $$astudentské překlady
000001023 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001023 653__ $$0SUBJECT|(SYS)metafory$$ametafory
000001023 653__ $$aoblasti aplikace
000001023 653__ $$anávody
000001023 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1023/files/Klober, Gabriela - Psychoterapeuticke prace s metaforou narcisu.pdf
000001023 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1023/files/Klober, Gabriela - Psychoterapeuticke prace s metaforou narcisu.gif?subformat=icon$$xicon
000001023 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1023/files/Klober, Gabriela - Psychoterapeuticke prace s metaforou narcisu.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001023 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1023/files/Klober, Gabriela - Psychoterapeuticke prace s metaforou narcisu.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001023 980__ $$aTRANSLATION

000000980 001__ 980
000000980 005__ 20150701202138.0
000000980 041__ $$ačesky
000000980 100__ $$0AUTHOR|(SYS)epstondavid$$aEpston, David
000000980 245__ $$aPříběh kočky Dory
000000980 520__ $$aS tímto příběhem seznamuji rodiny, kde mladí lidé z mnoha důvodů zažívají obtíže a jejich rodiče/opatrovníci z mnoha důvodů prožívají tyto obtíže s nimi.
000000980 65017 $$astudentské překlady
000000980 653__ $$0SUBJECT|(SYS)pripojeni$$apřipojení
000000980 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000000980 773__ $$c172-173$$n3$$pAustralian and New Zealand Journal of Family Therapy$$v9$$y1988
000000980 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2082$$xThe Story of Dory the Cat
000000980 8564_ $$s134933$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/980/files/Epston David Pribeh kocky Dory.pdf
000000980 8564_ $$s11808$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/980/files/Epston David Pribeh kocky Dory.gif?subformat=icon$$xicon
000000980 8564_ $$s49906$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/980/files/Epston David Pribeh kocky Dory.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000000980 8564_ $$s148923$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/980/files/Epston David Pribeh kocky Dory.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000000980 980__ $$aTRANSLATION

000001013 001__ 1013
000001013 005__ 20150218105024.0
000001013 041__ $$ačesky
000001013 100__ $$0AUTHOR|(SYS)changjeff$$aChang, Jeff
000001013 245__ $$aReflektující tým: metoda ve vzdělávání rodinných poradců
000001013 500__ $$aBibliografie
000001013 520__ $$aNavzdory nadšenému přijetí reflektujících týmů (Friedman, 1995; Hoffman, 1995), nebyla technika RT očividně převzata ve zcela (teoreticky) přesné podobě. Ti, kteří si RT osvojili, měli pro ně ve srovnání s Andersenem odlišná teoretická vysvětlení a procesní cíle 1987, 1991). Například narativní terapeuti používali RT ve Foucaultovském stylu se záměremrozšířit zotročené vědění čelící dominantnímu a problém posilujícímu diskursu (White & Epston, 1990).
000001013 653__ $$0SUBJECT|(SYS)reflektujicitym$$areflektující tým
000001013 653__ $$avzdělávání
000001013 653__ $$0SUBJECT|(SYS)supervizeterapie$$asupervize
000001013 653__ $$anávody
000001013 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001013 65017 $$azlatý fond
000001013 65017 $$astudentské překlady
000001013 765__ $$tThe Reflecting Team: A Training Method for Family Counselors
000001013 773__ $$a10.1177/1066480709357731$$c36-44$$n1$$pThe Family Journal$$v18$$y2010
000001013 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1013/files/Chang, Jeff  Reflektujici tym.pdf
000001013 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1013/files/Chang, Jeff  Reflektujici tym.gif?subformat=icon$$xicon
000001013 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1013/files/Chang, Jeff  Reflektujici tym.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001013 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1013/files/Chang, Jeff  Reflektujici tym.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001013 909C4 $$dhttp://tfj.sagepub.com$$pThe Family Journal
000001013 980__ $$aTRANSLATION

000001047 001__ 1047
000001047 005__ 20150207171703.0
000001047 041__ $$ačesky
000001047 100__ $$0AUTHOR|(SYS)monkgerald$$aMonk, Gerald
000001047 245__ $$aSociopolitický aktivista nebo partner v rozhovoru?$$bRozdíly v pozici terapeuta v narativní a kolaborativní terapii
000001047 520__ $$aV tomto článku zkoumáme podobnosti a rozdíly mezi dvěma současnými terapeutickými přístupy: narativní a kolaborativní terapií. Tyto dva přístupy jsou porovnávány pomocí popisu pozice narativního terapeuta jako sociopolitického aktivisty a kolaborativního terapeuta jako partnera v rozhovoru. Článek je uveden stručným popisem obou terapeutických přístupů. Následně podáváme přehled vývoje jejich epistemologie a společných rysů v praxi, které vycházejí z teoretických východisek podpírajících tyto přístupy. Poslední část článku pojmenovává teoretické a terapeutické rozdíly v narativním a kolaborativním přístupu tak, jak se odrážejí v pozici terapeuta jako na jedné straně sociopolitického aktivisty a na druhé partnera v rozhovoru. I když narativní a kolaborativní přístup mají více společných znaků než rozdílů co se týče jejich důrazu na konstitutivní charakter jazyka, zaměření na sociálně vztahové kontexty a kritickému postoji k jediné objektivní pravdě, zde do popředí vystupují výraznější kontrasty v chápání politiky, moci, dialogu a diskurzu v obou přístupech. Nastíněním některých provokativních rozdílů mezi narativním a kolaborativním přístupem se rozšiřují možnosti pro objevování nových interakcí a přínosných postupů v terapii.
000001047 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup
000001047 65017 $$astudentské překlady
000001047 700__ $$0AUTHOR|(SYS)gehartdianer$$aGehart, Diane R
000001047 700__ $$0AUTHOR|(SYS)sebkovajana$$aŠebková, Jana$$epřeklad
000001047 765__ $$tSociopolitical activist or conversational partner? Distinguishing the position of the therapist in narrative and collaborative therapies
000001047 773__ $$aDOI:10.1111/j.1545-5300.2003.00019.x$$c19-30$$n1$$pFamily Process$$v42$$y2003
000001047 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1047/files/Monk, G. a Gehart, Diane R.pdf
000001047 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1047/files/Monk, G. a Gehart, Diane R.gif?subformat=icon$$xicon
000001047 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1047/files/Monk, G. a Gehart, Diane R.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001047 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1047/files/Monk, G. a Gehart, Diane R.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001047 909C4 $$dhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12698596$$pPubMed
000001047 980__ $$aTRANSLATION

000001907 001__ 1907
000001907 005__ 20150219171544.0
000001907 041__ $$aanglicky
000001907 100__ $$0AUTHOR|(SYS)beelschristianc$$aBeels, Christian C.
000001907 245__ $$aSome Historical Conditions of Narrative Work
000001907 520__ $$a

Written to honor the immense contribution of Michael White as a leader in the de­velopment of narrative therapy, this historical essay contrasts the origins of psycho­analysis, family therapy and narrative therapy. Changes in the understanding of therapeutic strategies, methods of training and supervision, styles of leadership, the involvement of audiences in the therapeutic and training processes, and conceptions of the nature of the mind are described.

000001907 600__ $$0AUTHOR|(SYS)whitemichael$$aWhite, Michael 000001907 653__ $$0SUBJECT|(SYS)narativnipristup$$anarativní přístup 000001907 653__ $$ahistorie 000001907 773__ $$c363-378$$n3$$pFamily Process$$v48$$y2009 000001907 8564_ $$s164407$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1907/files/a5789f5b-5620-44fa-b6d6-15860f3c5fae-o_19eggf7vj1lb9a4h1b4r1drnsr3a.pdf 000001907 980__ $$aARTICLE