Thesis / kazuistiky

Kasuistika

2005. 9 s.

Ve světle svých uspěchaných jiných případů, kdy jsem velmi brzy začal externalizovat „nepravé“ označení problému, jsem se snažil držet krok s klientkou, chtěl jsem jí poskytnout dostatečný prostor k tomu, aby sdělila, co považuje za důležité, o vyslovených sdělení mohla nahlas přemýšlet a tak měla prostor k většímu porozumění, co že to vlastně prožívá.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná kasuistická práce

2004. 9 s.

Další těžkostí, se kterou jsme se potýkaly (a myslím, že stále trochu potýkáme), bylo to, že v řeči Dany zaznívaly pochybnosti o ní samé, často zpochybnila, znevážila to, co právě řekla, opravovala se a přidávala hned další možný pohled apod. Připadalo mi, že je pro Danu vůbec těžké vyjádřit se jednoznačně, stát si za svým názorem, za tím, co řekla. Možná že vnímala všechny ty okolnosti, které mohly hrát roli, možná chtěla dát perfektní bezchybnou odpověď a raději ji zpochybnila, než aby se setkala s tím, že by s ní někdo nemusel souhlasit, nevím. Pro mě bylo každopádně velmi těžké se v její řeči vyznat a pochopit, co vlastně říká, jakou dává odpověď.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

Brno: 2004. 9 s.

Pomalu si uvědomuji, že se stupňuje moje rozčarování z toho, že se podle mě nic neděje, že si chodí „jen pokecat“ (a to mi nestačí!), a že se mi do toho pořád vkrádají pocity jakéhosi neurčitého ohrožení a podezření, že si věci umí docela dobře zařídit po svém. Rozčiluje mě způsob, jakým mluví o druhých lidech a o vztazích s nimi. Vím, že se na sezeních necítím dobře.

Různé: Práce odevzdaná pod jménem Živná

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Rušit či nerušit?

2005. 11 s.

Chce být zdravá, to znamená nemít depresi. Ví, že není normální. Chce se léčit. Přichází jako osoba hledající pomoc v roli stěžovatele, stěžuje si sama na sebe. Řílá, že očekává, že jí řeknu, co dělá špatně, v čem je špatná, co má změnit a jak. Při tom se odvolává na moji odbornost. Její řeči byly výlučně řečmi o problému.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Bubliny paní H.

Skalice u České Lípy: 2007. 13 s.

V případě paní H. ke změně vedla především externalizace „řečí“ a vytvoření metafory „bubliny“ jako ochrany proti „řečem“. Klientka pak již sama rozšířila možnosti používání „bublin“ na jiné problémové oblasti. Dalším významným momentem byla dekonstrukce odpočinku. Umožnila klientce změnit k odpočinku vztah, obrátit se k sobě, začít o sebe pečovat, hospodařit s energií.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce

Praha: 2011. 20 s.

Postřehla jsem, když klientka vypovídala své příhody, mohla pracovat s mými otázkami a naopak k mému dotazování vyhledala následnou další příhodu. Pravděpodobně více jako vyjádření než únik. Došlo i k posunu od první konzultace, kdy se klientka neverbálně popudlivě udivovala mému dotazování a v poslední konzultaci se snaživě zamýšlela a pracovala s dotazem.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Translations / studentské překlady

Reflektující tým: hledisko konstrukce významů / Grandesso, Marilene

Originální název: The reflecting team: An analysis from the construction-of-meaning point of view

In: Journal of Constructivist Psychology. - Roč. 9, č. 4, s. 303-309. - 1996

V rodinné terapii je tým pozorující za zrcadlem běžnou rutinou zvláště v institucích kde se vzdělávají terapeuti. Původně slyšel "hlas" týmu pouze terapeut - v podobě návrhů dalších možných postupů jak vést jednání, což stavělo tým do pozice nadřazené vůči klientovi i terapeutovi. V této souvislosti reflektující tým představený Tomem Andesenem v roce 1987 podpořil větší spjatost konstruktivistické teorie a praxe.

Viz též: Journal of Constructivist Psychology

V kolekcích: Theses > Translations


Thesis / kazuistiky

Kazuistika

Brno: 2007. 13 s.

Přiznávám, že kdybych měla na výběr, pro zpracování kazuistiky bych si práci s ní rozhodně nevybrala. Po několika měsících přemýšlení, zvažování, pochybností, (sebe)litování, (sebe)konejšení – vše podpořeno supervizí - jsem se přece jen rozhodla práci napsat. Dokonce jsem dospěla do bodu, kdy mi připadá, že to snad ani jinak nemohlo být, že jsem ke svému posunu potřebovala právě tuhle zkušenost.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Terapeutické přibližování k panu Drakovi

Praha: 2005. 12 s.

Při zahájení terapie jsem si tedy na otázku: V čem je systemická terapie s lidmi s mentálním postižením jiná, odpověděla, že v ničem. Je specifická člověkem , který tam sedí a povídá si se mnou. Každý člověk je specifický svým jazykem, který nějak používá, svým příběhem, který mi sděluje, svým tempem. Musím to být já, která se přizpůsobí jeho jazyku, jeho tempu a pokusím se v tomto jeho systému ukázat ještě jiné možnosti, dát mu na výběr, pokud si bude chtít vybírat. Změna, moment proměny, to je to, o čem přemýšlím.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Závěrečná práce: kazuistiky

17 s.

V průběhu jsem vnímala, že je Jana nastavená na změnu. Nepomáhá vnímat matku jako oběť, to přináší lítost, vinu a zbavuje Janu sil. Janino okolí vnímá její matku jako nemocnou, od které se má Jana oddělit, přesto k tomu ještě nedošlo. Zbývá vztek, je silný, může přinést změnu. Vztek je neoprávněný na slabšího, nemocného, když bude matka vnímána jako silná, rovnocenná, naštvání se bude moci uvolnit. Příště se pokusím vnímat Janinu matku jako silnou, tam, kde to půjde.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports