Thesis / kazuistiky

Kazuistika

13 s.

Mými klienty jsou tedy rodiny, resp. většinou matky, které mají dítě se zrakovým a kombinovaným postižením od narození do 4 až 6 let. Pracovníci střediska hledali někoho, kdo bude rodičům věnovat čas pro řešení jiných, než speciálně pedagogických a dalších poradenských problémů, např. když se rodiče dlouhodobě necítí dobře a chtějí si povídat, když řeší nějaký náročnější problém, či obtížnou situaci.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Všechno má svůj čas

15 s.

Díky své konkrétní práci s klientkou jsem přemýšlela nad obrovskou škálou obtíží, s kterými za námi klienti mohou přijít. Otevřela se mi otázka, jaká témata ve mně vyvolávají respekt. Jak mohu efektivněji pracovat, abych byla schopná vést pro klienta užitečný rozhovor? Čím to témata dělají, že o nich přemýšlím jinak? Jak o nich přemýšlet? Měla bych s nějakým tématem zásadní potíž pracovat, a uměla se tak pro klienty i sebe lépe vymezit?

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Umenie pomahať

2012. 26 s.

Viac ako kedykoľek predtým som si uvedomila, že klientova kompetentnosť je aj o tom, že si vie zhodnotiť natoľko svoju situáciu, pri ktorej dospeje k poznaniu, že niečo nevie, že nie je schopný, že dospel na koniec svojich schopností či možností, a preto vyhľadáva pomoc.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Stačí nevidět černě... / Pajer, Lucie

2007. 11 s.

Uvědomoval si čím dál tím více, jak svým chováním od sebe „odpuzuje své okolí“. Před nedávnou dobou navíc v hádce „ztratil nejlepšího a zároveň jediného kamaráda“ a švagra. Dle jeho slov „má problémy se sebeovládáním“. Touha (a naděje) po odpovědích ho přiměla hledat odbornou pomoc.

Různé: Chvístková, Lucie/AUTHOR|(SYS)chvistkova

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Dovolit si nebrat odpovědnost za druhého

Praha: 2008. 33 s.

Jedná se tedy spíše o zpětnou reflexi toho, kam se terapie ubírala a jaké jsem měla záměry. Stejně tak je těžké vytipovat „zlomové“ body, které klienta posouvají dál. Mnohdy totiž podle mého názoru hrají velkou roli věci, které jsou některou částí sezení vyprovokovány, nastartovány, ale které klient vykoná nebo vymyslí mezi sezeními. Jak například uvidíme v popisovaném příběhu terapie, kde je jedním ze zlomů právě zamyšlení se nad domácím úkolem.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Zbytečná námaha

Provodov: 2012. 21 s.

Pokud se uskuteční třetí setkání, tak mám vypozorováno, že více kontroluji – mám potřebu klienta trochu brzdit, když si myslím, že staví vzdušné zámky a nepřipouští si i možné obtíže. V těchto setkáních musím hodně využívat reflektování, v rámci techniky „pražský výtah“ sjíždět do přízemí a uvědomovat si, co a proč tam dělám a z jakého důvodu nebo mé osobní zkušenosti a předpokladů pokládám tyto otázky nebo mám potřebu si ověřovat motivaci a náhled klienta.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Klient Petr: krátká terapie orientovaná na řešení

2005. 7 s.

Při hodnocení prostoru terapie si uvědomuji, že jsem často byla ovlivněna svojí vlastní osobní zkušeností a také prožíváním problémové situace klientem. Některé jeho zážitky byly tak silné, že sezení byla pro něj uvolněním z napětí a prostorem pro získání nadhledu. V těchto okamžicích jsem se velmi snažila, abych nesklouzla k radám.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

I tento příběh je pouze příběhem

2012. 15 s.

Malým zázrakem je pro mě otázka po zázraku a především způsob, jakým ji dokázala používat Insoo Kim Berg. Vypadá tak jednoduchá k použití, ale skýtá řadu nástrah. Při své krátké terapeutické praxi nemohu říci, že ji často používám. Použila jsem ji několikrát, ale nikdy s dobrým pocitem využití všech možností. Jako kdybych se něčeho zalekla a utekla. Otázku jsem použila také v prezentovaném případě a z mého pohledu se stejnou chybou.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Obhajoba psychoterapeutického stylu

Brno: 2004. 9 s.

V této druhé ukázce vyjasňování se více držím toho, co klient přináší. I když se snažím nějak pojmenovávat, jak to klient má, třeba v případě, že říkám, že klientka byla jinde. V alternativním postupu bych se potřebovala doptávat na to, co znamená, že se problémy rozptýlily. Jestli to znamená, že pominuly, nebo co s nimi je, a zda se mohou zase zhmotnit? Ve druhém vstupu jsem opět spojila dva cíle v jeden. Otázku, kdo určuje, jak a kdy má klientka skončit terapii a potřebu vysvětlit jí, že se necítím kompetentní tohle za ni rozhodnout. V čem by to bylo jiné, kdybych to za Vás rozhodla já?

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports


Thesis / kazuistiky

Užitek, respekt, krása ... a láska

Praha: 2013. 18 s.

Práce s více lidmi v terapii pro mne byla novinkou. Zkoušela jsem, jak to funguje, jak funguji v takové situaci já. Co je mi příjemné a nepříjemné. Jak se mi daří nastavovat prostředí pro všechny členy systému. Myslím, že to nakonec bylo dobré. Hodně jsem musela reflektovat své pocity. Co se se mnou děje? Jak to, že mě něco štve, co, čím? Co s tím udělám? Jak to udělám? Za co ocenit každého z nich? Bylo to pro mne jiné, než v individuální terapii. Nejvíce asi tím, že jsem si ve stejnou chvíli přímo uvědomovala navázanost jednotlivých členů a zároveň jejich uzavřenost a autonomii.

V kolekcích: Theses > Thesis, Case reports