000001704 001__ 1704
000001704 005__ 20150222203240.0
000001704 041__ $$aanglicky
000001704 100__ $$0AUTHOR|(SYS)scottbernard$$aScott, Bernard
000001704 245__ $$aGordon Pask’s Conversation Theory: A Domain Independent Constructivist Model of Human Knowing
000001704 520__ $$aAlthough it is conceded (as argued by many) that distinct knowledge domains do present particular problems of coming to know, in this paper it is argued that it is possible (and useful) to construct a domain independent model of the processes of coming to know, one in which observers share understandings and do so in agreed ways. The model in question is part of the conversation theory (CT) of Gordon Pask. CT, as a theory of theory construction and communication, has particular relevance for foundational issues in science and science education. CT explicitly propounds a "radical constructivist" (RC) epistemology. A brief account is given of the main tenets of RC and CT's place in that tradition and the traditions of cybernetics. The paper presents a brief non-technical account of the main concepts of CT including elaborations by Laurillard and Harri- Augstein and Thomas. As part of CT, Pask also elaborated a methodology - knowledge and task analysis - for analysing the structure of different knowledge domains; this methodology is sketched in outline
000001704 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001704 653__ $$0SUBJECT|(SYS)epistemologie$$aepistemologie
000001704 773__ $$c343-360$$n4$$pFoundations of Science, special issue on "The Impact of Radical Constructivism on Science", edited by A. Riegler$$v6$$y2001
000001704 8564_ $$s40117$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1704/files/Scott, Bernard - Gordon Pasks Conversation Theory.pdf
000001704 980__ $$aARTICLE

000001329 001__ 1329
000001329 005__ 20150222203240.0
000001329 041__ $$ačesky
000001329 100__ $$0AUTHOR|(SYS)zatloukalleos$$aZatloukal, Leoš
000001329 245__ $$aPostmoderní myšlení jako možné východisko pro integraci různých terapetických přístupů
000001329 520__ $$aPříspěvek představuje základní cesty integrace různých psychoterapeutistických přístupů a prezentuje postmoderní myšlení - zejména (radikální) konstruktivismus a sociální konstruktivismus - jako vhodnou bázi pro integraci různých terapeutických přístupů Seznamuje nás se základními východisky postmoderního pojetí epitemologie a kazuistiky a předkládá určitá vodítka pro praxi terapeutů integrujících různé terapeutické přístupy v tomto filozofickém rámci. V článku jsou ukázány některé styčné body mezi postmoderním myšlením a stávajícícmi terapeutickými přístupy. teoretické úvahy jsou doplněny příkladem z praxe.
000001329 65017 $$astudijní materiály/autorské práce
000001329 653__ $$aintegrace
000001329 653__ $$apostmoderní myšlení
000001329 653__ $$0SUBJECT|(SYS)epistemologie$$aepistemologie
000001329 773__ $$c183-203$$pPsychoterapie$$v1$$y2007
000001329 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1329/files/Zatloukal Leos - Postmoderni mysleni jako mozne vychodisko pro integraci.pdf
000001329 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1329/files/Zatloukal Leos - Postmoderni mysleni jako mozne vychodisko pro integraci.gif?subformat=icon$$xicon
000001329 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1329/files/Zatloukal Leos - Postmoderni mysleni jako mozne vychodisko pro integraci.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001329 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1329/files/Zatloukal Leos - Postmoderni mysleni jako mozne vychodisko pro integraci.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001329 980__ $$aARTICLE

000000515 001__ 515
000000515 005__ 20200803111429.0
000000515 037__ $$aKN22
000000515 041__ $$ačesky
000000515 100__ $$0AUTHOR|(SYS)dellpaulf$$aDell, Paul F.
000000515 245__ $$aJak rozumět Batesonovi a Maturanovi
000000515 520__ $$aPokusy o pročištění pojmových základů rodinné terapie pomocí “epistemologie” přinesly vzrušení, nudu, podráždění a zmatek. Motivován přesvědčením, že aspoň zmatek je možné zmírnit, předkládá autor tuto stať jako studijního průvodce a tak trochu jako Rozetskou desku pro převod díla Gregory Batesona a Humberta Maturany. Článek ukazuje, že Maturanova práce je dobře slučitelná s prací Batesonovou. Kromě toho článek obsahuje konfrontaci hlavních kontrastních momentů ... Konečně se v článku tvrdí, že důraz na epistemologii odvedl pozornost zastánců i odpůrců od důležitého poselství Batesona a Maturany: sociálním systémům a veškerému lidskému snažení je nutno rozumět ve světle naší existence jakožto biologických entit, které jsou spojeny prostředím. Biologická ontologie implicitní v Batesonových spisech a explicitně načrtnutá v Maturanových může /konečně/ poskytnout spolehlivý základ sociálním a behaviorálním vědám..
000000515 600__ $$0AUTHOR|(SYS)batesongregory$$aBateson, Gregory
000000515 600__ $$0AUTHOR|(SYS)maturanahumberto$$aMaturana, Humberto
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)epistemologie$$aepistemologie
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)strukturnideterminismus$$astrukturní determinismus
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)biologie$$abiologie
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)ontologie$$aontologie
000000515 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kritickauvaha$$akritická úvaha
000000515 653__ $$0$$aSUBJECT|(SYS)integrativnipokus$$aintegrativní pokus
000000515 65017 $$asam
000000515 65017 $$azlatý fond
000000515 65017 $$acitováno studenty
000000515 678__ $$aFrom Systemic to Clinical Epistemology
000000515 700__ $$0AUTHOR|(SYS)adamovskypetr$$aAdamovský, Petr$$epřeklad
000000515 765__ $$tUnderstanding Bateson and Maturana: Toward a Biological Foundation for the Social Sciences
000000515 773__ $$c45-67$$pKontext$$v23$$y1993
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.pdf
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.gif?subformat=icon$$xicon
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000000515 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/515/files/Dell Paul Jak rozumet Batesonovi a Maturanovi.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000000515 909C4 $$dhttp://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1752-0606.1985.tb00587.x/abstract$$pWiley Online Library
000000515 980__ $$aTRANSLATION