000002036 001__ 2036
000002036 005__ 20150608161550.0
000002036 041__ $$ačesky
000002036 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002036 245__ $$aFakta a Self z konstruktivistického pohledu
000002036 520__ $$aPo dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002036 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002036 65017 $$astudentské překlady
000002036 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002036 8564_ $$s95401$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2036/files/kapitola 3.pdf
000002036 980__ $$aTRANSLATION

000001996 001__ 1996
000001996 005__ 20150702113014.0
000001996 041__ $$ačesky
000001996 100__ $$0AUTHOR|(SYS)batesongregory$$aBateson, Gregory
000001996 245__ $$aForma, substance a diference
000001996 520__ $$aVraťme se k původnímu vyjádření, pro něž Korzybski proslul – tvrzení, že mapa není území. Toto tvrzení je vyústěním velmi širokého proudu myšlení, které se vrací zpět do Řecka a vine se historií evropského myšlení posledních dvou tisíc let. V této historii trvá jakési násilné odtržení a často hluboký rozpor. Přinesl násilí nepřátel a prolévání krve. Počítám, že to všechno začalo s pythagorejci, jejichž spor s předchůdci dostal podobu: "Ptáte se, z čeho je to uděláno – země, oheň, voda atd?" Nebo se ptáte: "Jak je to uspořádáno?" Pythagoras směřoval spíše k hledání uspořádání než k hledání substance (podstaty). Tento spor trvá po celé věky a jeho pythagorejská polovina byla až donedávna polovinou ve všeobecnosti skrývanou. Gnostici byli následníky  pythagorejců, alchymisté gnostiků atd. Spor dospěl k jakémusi vrcholu koncem 19. století, kdy byla postavena a posléze opuštěna pythagorejská vývojová teorie – teorie, která zahrnovala Mysl.
000001996 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000001996 700__ $$0AUTHOR|(SYS)ulehlaivan$$aÚlehla, Ivan$$epřeklad
000001996 765__ $$tForm, Substance and Difference
000001996 773__ $$c455-471$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1027$$xBateson, Gregory: Steps to an Ecology of Mind: Collected essays in anthropology, psychiatry, evolution, and epistemology. London, Jason Aronson Inc.
000001996 8564_ $$s198151$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1996/files/form.pdf
000001996 980__ $$aTRANSLATION

000002491 001__ 2491
000002491 005__ 20220202103156.0
000002491 041__ $$ačesky
000002491 100__ $$0AUTHOR|(SYS)culljane$$aCull, Jane
000002491 245__ $$aHledání mysli$$bHumberto Maturana
000002491 520__ $$aPo staletí jsme měli paradigma myšlení, že mysl je v hlavě. To, že mysl existuje někde v mozku a že zpracovává a ukládá informace. Při bližším zkoumání mozku zjistíte, že entita, kterou nazýváme "mysl", není ve skutečnosti tam, ale používá se jako metafora pro proces myšlení. Metafora je popisem něčeho, co chceme vysvětlit, co existuje v našich zkušenostech; proto metafora nevysvětluje mysl.
000002491 65017 $$astudentské překlady
000002491 700__ $$0AUTHOR|(SYS)blazekovazuzana$$aBlažeková, Zuzana$$epřeklad
000002491 700__ $$0AUTHOR|(SYS)krizovasona$$aKřížová, Soňa$$epřeklad
000002491 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2490
000002491 8564_ $$s198019$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2491/files/blazekova krizova.pdf
000002491 980__ $$aTRANSLATION

000001663 001__ 1663
000001663 005__ 20150609092151.0
000001663 041__ $$ačesky
000001663 100__ $$0AUTHOR|(SYS)munrojdale$$aMunro, J. Dale$$uRegional Support Associates and The Redpath Centre London, Ontario
000001663 245__ $$aIntegrovaný model psychoterapie s Aspergrovým syndromem
000001663 520__ $$aV posledních letech dostávali psychoterapeuti stále více doporučení, jak zacházet s dospívající mládeží a s dospělými s Aspergerovým syndromem. Přesto většina terapeutů potřebuje důkladné vzdělávání a znalosti, aby zajistili poradenství pro tyto složité jedince. Toto pojednání se zabývá důvody, proč mohou být lidé s Aspergerovým syndromem považováni za složité případy pro poradenství. Některé případy (jejich identita je chráněná) jsou uvedeny.
000001663 65017 $$astudentské překlady
000001663 700__ $$0AUTHOR|(SYS)knizkovamarcela$$aKnížková, Marcela$$epřeklad
000001663 773__ $$n2$$pJournal of Systemic Therapies$$p82-96$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/edit/?ln=cs#state=edit&recid=2041$$v29$$y2010
000001663 8564_ $$s172203$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1663/files/pst s aspergr.pdf$$ypreklad
000001663 8564_ $$s467348$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1663/files/Asperger prezentace.pdf$$yprezentace k prekladu
000001663 980__ $$aTRANSLATION

000002037 001__ 2037
000002037 005__ 20150608161835.0
000002037 041__ $$ačesky
000002037 100__ $$0AUTHOR|(SYS)glasersfeldernstvon$$aGlasersfeld, Ernst von
000002037 245__ $$aJAK konstruujeme význam?
000002037 520__ $$aKdyž se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kybernetika$$akybernetika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)poznani$$apoznání
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000002037 653__ $$0SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus$$aradikální konstruktivismus
000002037 65017 $$astudentské překlady
000002037 773__ $$e1883$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1833$$xKey Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola$$z978-90-8790-085-4
000002037 8564_ $$s247776$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2037/files/kapitola 5.pdf
000002037 980__ $$aTRANSLATION

000001065 001__ 1065
000001065 005__ 20150715162130.0
000001065 041__ $$ačesky
000001065 100__ $$0AUTHOR|(SYS)deshazersteve$$aDe Shazer, Steve
000001065 245__ $$aNepřemýšlejte, ale pozorujte$$bJaký význam má práce Ludwiga Wittgensteina pro SFBT?
000001065 520__ $$aPochopitelně jsem často dotazován na můj zájem o Wittgensteinovu práci a jeho časté citace jak v mém psaní, tak na mých vzdělávacích seminářích. Poněvadž tvrdím, že SFBT je cvičení (postup) nebo činnost, která je bez podkladové (důležité) teorie, zdá se přinejmenším podivné, ne-li kontradiktorní se odkazovat stále dokola na filozofovu práci. To mylně vede některé čtenáře a účastníky semináře k myšlence, že Wittgensteinova práce může skutečně poskytnout (chybějící) teorii. Nicméně, jak rychle zjistí, pokud hledají filozofický systém nebo teorii, čtení Wittgensteina je přinejmenším znepokojující a matoucí, protože neposkytuje takový systém nebo teorii.
000001065 600__ $$0AUTHOR|(SYS)wittgensteinludwig$$aWittgenstein, Ludwig
000001065 65017 $$astudentské překlady
000001065 653__ $$aSF
000001065 653__ $$0SUBJECT|(SYS)solutionfocused$$asolution focused
000001065 700__ $$0AUTHOR|(SYS)seehakovakarolina$$aSeeháková, Karolína$$epřeklad
000001065 765__ $$tDon't thing, but observe. What is importance of the work of Ludwig Wittgenstein for solution-focused brief therapy?
000001065 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2120$$xDon't Think, but observe
000001065 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1065/files/Shazer, Steve de  Nepremyslejte, ale pozorujte.pdf
000001065 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1065/files/Shazer, Steve de  Nepremyslejte, ale pozorujte.gif?subformat=icon$$xicon
000001065 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1065/files/Shazer, Steve de  Nepremyslejte, ale pozorujte.gif?subformat=icon-700$$xicon-700
000001065 8564_ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1065/files/Shazer, Steve de  Nepremyslejte, ale pozorujte.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa
000001065 980__ $$aTRANSLATION

000002125 001__ 2125
000002125 005__ 20151010113616.0
000002125 041__ $$ačesky
000002125 100__ $$0AUTHOR|(SYS)berginsookim$$aBerg, Insoo Kim
000002125 245__ $$aNechat mluvit čísla$$bjazyk v terapii
000002125 520__ $$aMetafora terapie jako rozhovoru je stejně tak užitečná jako nebezpečně zavádějící. Nebezpečí spočívá v asi nezbytné změně samohlásky z a (as) na i (is), tedy z „terapie jako rozhovor“ na „terapie je rozhovor“. Záměna samohlásky označuje přeměnu metafory na metaforu, která se tváří jako koncept.
000002125 65017 $$astudentské překlady
000002125 700__ $$0AUTHOR|(SYS)deshazersteve$$aDe Shazer, Steve
000002125 700__ $$0AUTHOR|(SYS)fojtikovapavla$$aFojtíková, Pavla$$epřeklad
000002125 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1568$$xMaking Numbers Talk: Language in Therapy
000002125 8564_ $$s96963$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2125/files/Making Numbers Talk.pdf
000002125 980__ $$aTRANSLATION

000001968 001__ 1968
000001968 005__ 20150906082927.0
000001968 041__ $$ačesky
000001968 100__ $$0AUTHOR|(SYS)whitemichael$$aWhite, Michael
000001968 245__ $$aJeffrey
000001968 520__ $$aA opravdu, za chvíli jsme všichni seděli v mé pracovně – Beth a Andrew na židli a Jeffrey na houpacím koni, kterému přibyly nohy navíc a který se zjevně stal krátkozrakým, protože vrážel do všeho, co mohl. Připadalo mi to zvláštní, ale soustředil jsem se na Andrewa a Beth, abych zjistil, co je ke mně přivádí. Andrew se náhle vymrštil ze židle a skočil na mě – nejdřív jsem myslel, že mě chtěl zasáhnout a netrefil se, protože je taky trochu krátkozraký. Naštěstí se ukázalo, že to nebyl zlý úmysl, ale pokus uchránit mě před padající tabulí za mými zády. Tato příhoda mě trochu rozrušila, ale byl jsem vděčný za jeho snahu. Za několik minut se Beth a Andrewovi podařilo nastolit v místnosti klid a já jsem využil této příležitosti, abych se znovu zeptal na důvod jejich návštěvy.
000001968 65017 $$apřeklady
000001968 65017 $$akazuistiky
000001968 653__ $$0SUBJECT|(SYS)kazuistika$$akazuistika
000001968 653__ $$aAHDH
000001968 653__ $$apřepis rozhovoru
000001968 700__ $$0AUTHOR|(SYS)kunesovaalice$$aKunešová, Alice$$epřeklad
000001968 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1206$$xMaps of narrative practice. New York, N.Y ; London: W. W. Norton & Company, 2007. Výňatek.
000001968 8564_ $$s98940$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/1968/files/Jeffrey.pdf
000001968 980__ $$aTRANSLATION

000000926 001__ 926
000000926 005__ 20150701073405.0
000000926 041__ $$ačesky
000000926 100__ $$0AUTHOR|(SYS)batesongregory$$aBateson, Gregory
000000926 245__ $$aK teorii schizofrenie
000000926 520__ $$aTento článek referuje o výzkumném projektu, který navrhuje a zkoumá široký a systematický pohled na podstatu, etiologii a terapii schizofrenie. Výzkum vyústil v diskuzi nad různorodými daty a ideami, do které přispívali odborníci se zkušenostmi z oblasti antropologie, komunikační analýzy, psychoterapie, psychiatrie a psychoanalýzy. Stále nebylo dosaženo všeobecné shody ohledně obecných základů komunikační teorie o vzniku a podstatě schizofrenie. Tento příspěvek je předběžnou zprávou o našem pokračujícím výzkumu.
000000926 653__ $$0$$aSUBJECT|(SYS)dvojnavazba$$advojná vazba
000000926 653__ $$aschizofrenie
000000926 653__ $$0SUBJECT|(SYS)klasika$$aklasika
000000926 653__ $$0$$aSUBJECT|(SYS)komunikace$$akomunikace
000000926 653__ $$avýzkum
000000926 65017 $$azlatý fond
000000926 65017 $$astudentské překlady
000000926 700__ $$0AUTHOR|(SYS)jacksondond$$aJackson, Don. D.
000000926 700__ $$0AUTHOR|(SYS)haleyjay$$aHaley, Jay
000000926 700__ $$0AUTHOR|(SYS)weaklandjohn$$aWeakland, John
000000926 765__ $$tToward a theory of schizophrenia
000000926 773__ $$c251-254$$n4$$pBehavioral Science$$v1$$y1956
000000926 773__ $$pToward a theory of schizophrenia$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2075
000000926 8564_ $$s153570$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/926/files/Bateson Gregory  K teorii schizofrenie.pdf$$ypreklad
000000926 8564_ $$s11893$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/926/files/Bateson Gregory  K teorii schizofrenie.gif?subformat=icon$$xicon$$ypreklad
000000926 8564_ $$s44359$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/926/files/Bateson Gregory  K teorii schizofrenie.gif?subformat=icon-700$$xicon-700$$ypreklad
000000926 8564_ $$s220742$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/926/files/Bateson Gregory  K teorii schizofrenie.pdf?subformat=pdfa$$xpdfa$$ypreklad
000000926 909C4 $$dhttp://www.psychodyssey.net/wp-content/uploads/2012/05/TOWARD-A-THEORY-OF-SCHIZOPHRENIA-2.pdf$$pToward a theory of schizophrenia
000000926 980__ $$aTRANSLATION

000002366 001__ 2366
000002366 005__ 20190725135811.0
000002366 041__ $$ačesky
000002366 100__ $$0AUTHOR|(SYS)ludewigkurt$$aLudewig, Kurt
000002366 245__ $$aRodinná deska$$bkapitola 4.4
000002366 300__ $$a10s
000002366 520__ $$aV roce 1978 skupina pod mým vedením na oddělení psychiatrie dětí a mládeže univerzitní nemocnice v Hamburku-Eppdorfu rodinou desku (RD). Měl to být jednoduše použitelný a koncepčně specifický nástroj, který by umožňoval dokumentaci procesů v rodinné terapii a zkoumání otázek dynamiky rodiny. Navíc mělo být možno používat metodu co možná nejvíce nezávisle na omezujících a nepřiměřených kritériích analyticky a pozitivisticky prováděných psychologických testů. Již během prvních zkoumání metody se však ukázalo, že rodinná deska byla i mimo rámec původních cílů vhodná k tomu, aby byla používána k jiným procesům, než jen k procesům vztahujícím se k rodině
000002366 65017 $$astudentské překlady
000002366 700__ $$0AUTHOR|(SYS)palmeklara$$aPalme, Klára$$epřeklad
000002366 700__ $$0AUTHOR|(SYS)vrabcovadana$$aVrabcová, Dana$$epřeklad
000002366 765__ $$tLeitmotive systemischer Therapie
000002366 773__ $$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2213
000002366 8564_ $$s93207$$uhttps://systemika.g-i.cz/record/2366/files/Rodinna_deska.pdf
000002366 980__ $$aTRANSLATION