Articles / studijní materiály/autorské práce |
Jak dělat kariérní poradenství jinak? aneb Možnosti využití systemického přístupu při volbě povolání na základní škole
In: Školní poradenství v praxi. - Roč. 1, s. 18-20. - 2014
Ve své praxi školní psycholožky jsem se často setkávala s přáním dětí, rodičů (a občas i učitelů) poradit. Poradit, na jakou školu by dítě po ukončení základního vzdělávání mělo pokračovat. Jak nejlépe jsem dovedla, snažila jsem se toto přání naplnit a společně s dětmi a rodiči jsme absolvovali „diagnostické kolečko“ (testování intelektu, osobnosti, zájmů) a následné diskuze nad výsledky, které jsme konfrontovali s možnostmi v regionu i v rodině. Nekladu si za cíl vysvětlit čtenáři principy systemického přístupu, mým záměrem je se podělit o návrh konkrétního modelu kariérního poradenství, v němž se odkazuji na konkrétní teoretické zdroje. Nepůjde ale o přesný návod pro práci s žáky. Ze své podstaty jím nemůže být - vzhledem k jedinečnosti každého z dětí. Nabídne však možný náhled na vedení poradenského rozhovoru v duchu systemického přístupu.
Různé: Text je publikován se souhlasem autorky.
V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles