Translations / studentské překlady

Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Originální název: Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni k aktivnímu zapojení do procesu vlastního vzdělávání. Učitel působí spíš jako facilitátor, který slouží jako prostředník, koučuje, napovídá a pomáhá studentům rozvíjet a hodnotit jejich porozumění a tím tedy jejich vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších úkolů učitele je KLÁST DOBRÉ OTÁZKY.

V kolekcích: Theses > Translations


Reports / překlady

Systemická terapie v psychiatrickém kontextu - pohled k sousedům

In: Zeitschrift für systemische Therapie. - č. 1, s. 30-45. - 1992

Chtěli bychom proto navrhnout třetí matrici, pomocí které lze porozumět lidskému chování: lingvistickou nebo významovou matrici. Při lingvistické matrici nemusejí být postulovány žádné na pozorovateli nezávislé jednotky jako rodinný genogram nebo struktura rodiny. Naopak dovoluje začlenit všechny hovořící komunikující pozorovatele, resp. účastníky systému včetně terapeutů a ostatních odborníků. Účastníci tohoto systému vytvářejí právě nyní své vlastní významy.

Různé: Poznámky překladatele

Viz též: Systemagazin

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports, Case reports


Translations / zlatý fond

Násilí a systemické hledisko: Problém moci / Dell, Paul F.

Originální název: Violence and the Systemic View: The Problem of Power

In: Family Process. - Roč. 28, s. 1-14. - 1989

Násilí je neobyčejně lineární pojem, který lze jen těžko uchopit ze systemické perspektivy. S Batesonovou systemickou diskvalifikací pojmu moci často bývá automaticky spojována analogická diskvalifikace pojmu násilí. Tento postoj je zkoumán ve světle současné feministické kritiky. Argumentuje se, že (a) násilí a moc jsou podstatnou součástí sféry lidské zkušenosti a (b) lidská zkušenost nesmí být popřena teorií. V souladu s tím se podotýká, že (příslušné) zrušení moci a násilí v rámci systemického výkladu by mělo být chápáno jak jako úmyslná volba, která nutně vyplývá z přijetí systemické perspektivy, tak jako základní omezení této perspektivy. V každém případě by měl být systemický pohled považován za platnou diskvalifikaci lidské zkušenosti násilí a moci.

Viz též: Wiley Online Library

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Translations / zlatý fond KN104

Konstruktivismus: k čemu nám může být dobrý: Vědět, kdy stůl není pohovka / Efran, Jay Steven -- Lukens, Micahel, D. -- Lukens, Robert J.

Originální název: Constructivism: What's In It For You? Knowing When A Table Is Not A Sofa

In: The Evolving Therapist. Ten Years of The Family Therapy Networker, 1992. - s. 265-277.

Dobré vzdělání a dobrá konatruktivistická psychoterapie mají hodně společného. Vystavují člověka rizikům. Obojí bylo stvořeno k tomu, aby podněcovalo zvídavost a obojí funguje a obojí funguje nejlépe, když je živým dobrodružstvím a ne jen akademickou zábavou.

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended


Reports / překlady

Etika a kybern-etika druhého řádu

In: Mezinárodní konference Systems and Family Therapy, Paris1991. -

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává kybernetikou kybernetiky – kybernetikou II. řádu.

Viz též: HQ team

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Translations / studentské překlady

Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. To je myšlenka, s níž se těžko souhlasí, a má vážný dopad, protože tě činí opravdu zodpovědným za všechno, co děláš.

V kolekcích: Theses > Translations



Person: Pitasi, Andrea

Celkem záznamů: 1



Control Number(s):

  • AUTHOR|(SYS)pitasiandrea


Articles

Zen and systemic therapy: Similarities, distinctions, possible contributions of Zen theory and Zen practice to systemic therapy / Groeger, Herbert -- Trenkler, Luigi

In: Brief Strategy and |Systemic Therapy European Review. - č. 2, - 2005

The basic motivation of the article is that the authors experience their going into Zen as enlarging for their work as systemic psychotherapists. On this base they ask how Zen in the context of systemic psychotherapy - on a theoretical and on a practical level - can be seen and practiced respectively can be used.

Viz též: Zen and systemic therapy; PŘEKLAD

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Reports

Systemický přístup v supervizi

Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011. 158 s.

Supervize je v posledních letech dramaticky se rozvíjejícím oborem. Čerpá z velkého množství zdrojů a psychoterapeutické modely jsou jedním z nich. Je významné zabývat se tím, jak mohou teoretická východiska supervizora zabarvovat a ovlivňovat průběh supervize. Tato práce se zaměřuje na moţné vyuţití systemického přístupu v supervizi, neboť je v praxi stále více pouţíván. Vzhledem k tomu, ţe existují jen malé doklady o jeho aplikaci v rámci externí supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, je významné obrátit pozornost na zkušenosti supervizorů, kteří jej ve své praxi vyuţívají. Výzkum se zaměřuje na to, jaké jsou postoje supervizorů k systemickému přístupu a jaké jsou jejich zkušenosti s využíváním tohoto přístupu v supervizní praxi. Pro sběr dat jsou použity semi-strukturované rozhovory doplněné o dotazník, data jsou zpracována kvalitativním způsobem. Z výzkumu jednoznačně vystupuje důraz na postoj supervizorů při uplatňování tohoto přístupu, oproti užívání pouze metodologických postupů. Praxe supervizorů potvrzuje, ţe systemický přístup je v supervizi velmi dobře uplatnitelný. Za zajímavé lze považovat zjištění, že způsob práce supervizorů koresponduje se současným integrativním trendem vsupervizi a ţe systemický přístup je většinou supervizorů považován za zastřešující přístup („suprateorii“).

Různé: Diplomová práce

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports



Subject: radikální konstruktivismus

Variant(s): konstruktivismus, constructivism

Celkem záznamů: 12



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus