Articles

Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined / Matthews, Robert -- Liu, Charlotte Hua

In: International Education Journal. - Roč. 6, č. 3, s. 386-399. - 2005

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being based on contrasting philosophical ideas, are similarly grounded on the dualist separatism of the human mind and the external world. We then present our interpretation of Vygotsky’s historical-dialectical-monist philosophy, through discussions of Vygotskyan concepts including social environment of learning, the role of language, and individual consciousness. The paper concludes that confusions about Vygotsky’s theory often arise from concepts taken literally and from the lack of appreciation of the general philosophical orientation underpinning his works.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles



Person: Pitasi, Andrea

Celkem záznamů: 1



Control Number(s):

  • AUTHOR|(SYS)pitasiandrea


Reports

Systemický přístup v supervizi

Praha: Fakulta humanitních studií UK v Praze, 2011. 158 s.

Supervize je v posledních letech dramaticky se rozvíjejícím oborem. Čerpá z velkého množství zdrojů a psychoterapeutické modely jsou jedním z nich. Je významné zabývat se tím, jak mohou teoretická východiska supervizora zabarvovat a ovlivňovat průběh supervize. Tato práce se zaměřuje na moţné vyuţití systemického přístupu v supervizi, neboť je v praxi stále více pouţíván. Vzhledem k tomu, ţe existují jen malé doklady o jeho aplikaci v rámci externí supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, je významné obrátit pozornost na zkušenosti supervizorů, kteří jej ve své praxi vyuţívají. Výzkum se zaměřuje na to, jaké jsou postoje supervizorů k systemickému přístupu a jaké jsou jejich zkušenosti s využíváním tohoto přístupu v supervizní praxi. Pro sběr dat jsou použity semi-strukturované rozhovory doplněné o dotazník, data jsou zpracována kvalitativním způsobem. Z výzkumu jednoznačně vystupuje důraz na postoj supervizorů při uplatňování tohoto přístupu, oproti užívání pouze metodologických postupů. Praxe supervizorů potvrzuje, ţe systemický přístup je v supervizi velmi dobře uplatnitelný. Za zajímavé lze považovat zjištění, že způsob práce supervizorů koresponduje se současným integrativním trendem vsupervizi a ţe systemický přístup je většinou supervizorů považován za zastřešující přístup („suprateorii“).

Různé: Diplomová práce

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Articles

Arguments Opposing the Radicalism of Radical Constructivism / Saalmann, Gernot

In: Constructivist Foundation. - Roč. 3, č. 1,

Examination of the main arguments for radical constructivism and the critical arguments put forward against it. Although there is no reason to doubt the value of constructivism as such, it can be stated that any epistemological radicalism lacks plausibility. There is ample evidence that we still can adopt a critical realist outlook, even if every part of our world view is a construction.

Viz též: univie

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Translations / studentské překlady

Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Originální název: Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni k aktivnímu zapojení do procesu vlastního vzdělávání. Učitel působí spíš jako facilitátor, který slouží jako prostředník, koučuje, napovídá a pomáhá studentům rozvíjet a hodnotit jejich porozumění a tím tedy jejich vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších úkolů učitele je KLÁST DOBRÉ OTÁZKY.

V kolekcích: Theses > Translations



Subject: radikální konstruktivismus

Variant(s): konstruktivismus, constructivism

Celkem záznamů: 12



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)radikalnikonstruktivismus



Subject: konstruktivismus po našom

Solipsisté tvrdili, že realita neexistuje a i kdyby existovala, nemůžeme ji poznat. Naproti tomu vědecký materialismus nepochyboval o její existenci a věřil, že poznání objektivní realitu přímo odráží. My vycházíme z předpokladu, že je nutné rozlišovat interakci a poznání. Jednáme, konáme v interakci s prostředím, získáváme z něj energii a látky potřebné pro život. Poznání je však aktivní činnost probíhající uvnitř organismu, který díky nervové soustavě interpretuje změny, které se uvnitř organismu odehrávají při interakci s prostředím.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)konstruktivismusponasom