Articles

Mind the gap: the need for a generic bridge between psychoanalytic and systemic approaches / Donovan, Mary Ellen

In: Journal of Family Therapy. - Roč. 25, č. 2, s. 115-135. - 2003

The context for this paper is the ongoing systemic/psychoanalytic debate. It offers an alternative perspective to the recent contribution by Brodie and Wright (2002), in which they are concerned to underscore difference between the two therapeutic approaches. Here it is argued that the relationship is a great deal more complex than Brodie and Wright’s analysis might suggest. Attention is focused on significant areas of commonality, in particular the impact of social constructionist thinking across the two therapies as well as current developments in technique. A case is made for the consolidation of generic space where there is opportunity for cross-fertilization and for integrative and combined systemic/psychoanalytic approaches to be nurtured and developed where appropriate. Case vignettes are used to highlight different aspects of the generic component in child and family therapy and to underline the need for bridge-building between these key therapeutic approaches in the field.

Viz též: Wiley Online Library; PŘEKLAD

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles, Case reports


Translations / studentské překlady

Upozornění na propasti: potřeba jednotícího překlenutí mezi psychoanalytickými a systemickými přístupy / Donovan, Mary Ellen

Originální název: Mind the gap: the need for a generic bridge between psychoanalytic and systemic approaches

In: Journal of Family Therapy. - Roč. 25, č. 2, s. 115-135. - 2003
Hostitelský dokument

Kontextem této práce je pokračující debata mezi systemikou a psychoanalýzou. Tato práce nabízí alternativní pohled na nedávný příspěvek Brodieho a Wrighta (2002), ve kterém se zaměřili na zdůraznění rozdílů mezi těmito terapeutickými směry. V této práci tvrdím, že vztah (mezi oběma směry) je mnohem více komplexní, než napovídá analýza Brodieho a Wrighta. Pozornost je zaměřena na významné oblasti vzájemného propojení, obzvláště pak na dopad sociálně‐konstruktivistického způsobu myšlení napříč oběma terapeutickými směry stejně jako na současné vývojové trendy v oblasti terapeutických technik. Podstatou je vytvoření jednotícího rámce ve smyslu prostoru pro to toho, co je v terapii obecně použitelné, v rámci kterého existuje příležitost pro vzájemné obohacení a také pro podporu integrativních systemicko‐psychoanalytickcýh přístupů tam, kde je to z užitečné. Případové studie jsou použity pro zdůraznění různých aspektů společných prvků v dětské a rodinné terapii a k podtržení potřeby vytvoření překlenutí mezi těmito, na tomto poli klíčovými, terapeutickými přístupy.

Viz též: Wiley Online Library

V kolekcích: Theses > Translations, Case reports