Articles / studijní materiály/autorské práce

Gordon Pask’s Conversation Theory: A Domain Independent Constructivist Model of Human Knowing / Scott, Bernard

In: Foundations of Science, special issue on "The Impact of Radical Constructivism on Science", edited by A. Riegler. - Roč. 6, č. 4, s. 343-360. - 2001

Although it is conceded (as argued by many) that distinct knowledge domains do present particular problems of coming to know, in this paper it is argued that it is possible (and useful) to construct a domain independent model of the processes of coming to know, one in which observers share understandings and do so in agreed ways. The model in question is part of the conversation theory (CT) of Gordon Pask. CT, as a theory of theory construction and communication, has particular relevance for foundational issues in science and science education. CT explicitly propounds a "radical constructivist" (RC) epistemology. A brief account is given of the main tenets of RC and CT's place in that tradition and the traditions of cybernetics. The paper presents a brief non-technical account of the main concepts of CT including elaborations by Laurillard and Harri- Augstein and Thomas. As part of CT, Pask also elaborated a methodology - knowledge and task analysis - for analysing the structure of different knowledge domains; this methodology is sketched in outline

Hesla: epistemologie

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Postmoderní myšlení jako možné východisko pro integraci různých terapetických přístupů / Zatloukal, Leoš

In: Psychoterapie. - Roč. 1, s. 183-203. - 2007

Příspěvek představuje základní cesty integrace různých psychoterapeutistických přístupů a prezentuje postmoderní myšlení - zejména (radikální) konstruktivismus a sociální konstruktivismus - jako vhodnou bázi pro integraci různých terapeutických přístupů Seznamuje nás se základními východisky postmoderního pojetí epitemologie a kazuistiky a předkládá určitá vodítka pro praxi terapeutů integrujících různé terapeutické přístupy v tomto filozofickém rámci. V článku jsou ukázány některé styčné body mezi postmoderním myšlením a stávajícícmi terapeutickými přístupy. teoretické úvahy jsou doplněny příkladem z praxe.

Hesla: epistemologie ; integrace ; postmoderní myšlení

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Translations / sam KN22

Jak rozumět Batesonovi a Maturanovi / Dell, Paul F. -- Adamovský, Petr (překlad)

Originální název: Understanding Bateson and Maturana: Toward a Biological Foundation for the Social Sciences

In: Kontext. - Roč. 23, s. 45-67. - 1993

Pokusy o pročištění pojmových základů rodinné terapie pomocí “epistemologie” přinesly vzrušení, nudu, podráždění a zmatek. Motivován přesvědčením, že aspoň zmatek je možné zmírnit, předkládá autor tuto stať jako studijního průvodce a tak trochu jako Rozetskou desku pro převod díla Gregory Batesona a Humberta Maturany. Článek ukazuje, že Maturanova práce je dobře slučitelná s prací Batesonovou. Kromě toho článek obsahuje konfrontaci hlavních kontrastních momentů ... Konečně se v článku tvrdí, že důraz na epistemologii odvedl pozornost zastánců i odpůrců od důležitého poselství Batesona a Maturany: sociálním systémům a veškerému lidskému snažení je nutno rozumět ve světle naší existence jakožto biologických entit, které jsou spojeny prostředím. Biologická ontologie implicitní v Batesonových spisech a explicitně načrtnutá v Maturanových může /konečně/ poskytnout spolehlivý základ sociálním a behaviorálním vědám..From Systemic to Clinical Epistemology

Hesla: biologie ; epistemologie ; integrativní pokus ; kritická úvaha ; ontologie ; strukturní determinismus

Viz též: Wiley Online Library

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended