Articles / studijní materiály/autorské práce

Cybernetics and the Art of Living / Glasersfeld, Ernst von

In: 13th European Meeting on Cybernetics and Systems Research. Vienna. - - 1996

So let me start my talk by saying I sincerely hope that a knowledgeable scholar will collect and record the history of the first ten or fifteen years of cybernetics before too many of the fascinating personal and intellectual details of its inventors are irrevocably forgotten. I, unfortunately, am anything but a knowledgeable scholar. I only had by chance some opportunities to witness the development of this revolutionary discipline as an enthusiastic outsider who was profoundly influenced by it.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Jak dělat kariérní poradenství jinak? aneb Možnosti využití systemického přístupu při volbě povolání na základní škole / Neuwirthová, Barbora

In: Školní poradenství v praxi. - Roč. 1, s. 18-20. - 2014

Ve své praxi školní psycholožky jsem se často setkávala s přáním dětí, rodičů (a občas i učitelů) poradit. Poradit, na jakou školu by dítě po ukončení základního vzdělávání mělo pokračovat. Jak nejlépe jsem dovedla, snažila jsem se toto přání naplnit a společně s dětmi a rodiči jsme absolvovali „diagnostické kolečko“ (testování intelektu, osobnosti, zájmů) a následné diskuze nad výsledky, které jsme konfrontovali s možnostmi v regionu i v rodině. Nekladu si za cíl vysvětlit čtenáři principy systemického přístupu, mým záměrem je se podělit o návrh konkrétního modelu kariérního poradenství, v němž se odkazuji na konkrétní teoretické zdroje. Nepůjde ale o přesný návod pro práci s žáky. Ze své podstaty jím nemůže být - vzhledem k jedinečnosti každého z dětí. Nabídne však možný náhled na vedení poradenského rozhovoru v duchu systemického přístupu.

Různé: Text je publikován se souhlasem autorky.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

The contribution of Humberto Maturana 
to the sciences of complexity and psychology / Ruiz, Alfredo B.

In: Journal of Constructivist Psychology. - č. 9, s. 283-302. - 1996

This work attempts to present the most important contributions of Humberto R. Maturana to the field of psychology, in an effort to reveal them directly. The main conclusion is that Maturana has expanded the understanding of humanness and therapy through the biology of the observer.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Proč a jak psát kazuistiku? / Mihál, Vladimír

In: Psychiatrie pro praxi. - č. 3, s. 149-151. - 2003

Dlouho jsem se chystal napsat tento článek, který ani v náznaku nemá ambice někomu něco radit, nebo dokonce někoho poučovat. Na nedávném setkání se svými studenty jsem se ujistil, že i toto elementární téma může vyvolat obrovský zájem, a byl jsem rád, že se mi podařilo upozornit na nenahraditelné místo kazuistického zpracování medicínského problému. Kazuistika je totiž jádrem medicínských znalostí a duší medicínského důvtipu. Je ale také „popelkou“ mezi váženějšími formami lékařských prezentací, jakými jsou monografie, souhrnné referáty, randomizované vědecké studie a jiné. Často se však setkáváme i s jistým opovržením, že se jedná pouze o „obyčejnou“ kazuistiku. Málokdo z nás si dnes uvědomuje, že na základě jednotlivých kazuistik byla objasněna například elementární funkce štítné žlázy, že bylo upozorněno na typické pří- znaky syndromu získané poruchy imunity (AIDS) nebo nemoci šílených krav. Kazuistiky jsou dnes neodmyslitelnou součástí obsahu většiny kvalitních světových časopisů. Stávají se zdrojem nových informací a mají i neodmyslitelnou vzdělávací funkci pro každého z nás. Když profesor Dušek přišel s novou formou praktické výuky patologie s tzv. „problem based learning“, vyvolal u mnohých studentů zvídavý zájem a posléze nadšené přijetí tohoto programu. Co většina z nás tehdy považovala za „revoluční“ změnu, to věděl William Osler na počátku dvacátého století, kdy již tehdy formuloval pozoruhodnou myšlenku: „Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“.

Hesla: kazuistika

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles, Case reports


Articles / studijní materiály/autorské práce

Cats Under the Stars: A Narrative Story / Zimmerman, Jeffrey -- Beaudoin, Marie-Nathalie

In: Child and Adolescent Mental Health. - Roč. 7, č. 1, s. 31-40. - 2002

This paper provides an introduction to Narrative Therapy. This post-structural approach represents a movement away from the dominant therapeutic approaches that privilege psychological or biological theories over the client's experience of problems. Distinctions are made between narrative ideas and traditional psychosocial points of view in the areas of what a problem is, how change occurs, and about notions of the self. Narrative ideas and practices are illustrated by presenting work done with a problem affecting a young man in a school setting. Narrative work involves experience and meaning; the paper is organised to provide this for the reader.

Hesla: narativní přístup

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Komplexní posuzování potřeb klientů v rámci poradenského rozhovoru z hlediska přístupu zaměřeného na řešení / Zatloukal, Leoš -- Havlík, Miloš -- Doleček, Zdislav -- Šotola, Jaroslav

Potřeby klientů lze vnímat jako jeden z ústředních konceptů v oblasti poskytování sociálních služeb. Zjištění či přesněji „posouzení“ potřeb tvoří jádro individuálního plánování služby (Černáková, Johnová, 2002), a proto lze tuto dovednost považovat za jednu z klíčových kompetencí sociálních pracovníků a terapeutů. Posuzování potřeb má přesah i mimo rámec případové práce s klienty – mělo by se kupříkladu promítnout i na lokální úrovni do plánování sociálních služeb (Zatloukal, 2008a; Havlík, Koldinská et al., 2009). Tento text nabízí teoretickou reflexi pojmu „potřeba“ i praktickou inspiraci pro sociální pracovníky zaměřenou na otázku, jak lze postupovat při posuzování potřeb v každodenní práci s klienty.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Reflections on Reflecting Teams / Vega, Kristen

Reflecting teams have had a remarkable impact on therapy. This process is unique in that it gives the client multiple perspectives from a team of therapists and this sharing of ideas reveals new possibilities for the client. The idea originated from Tom Andersen and its process is described in vast detail. Additionally, Andersen offers several suggestions for therapists who wish to incorporate reflecting teams in practice. There has not been a great deal of research on this topic; however, a summary of a qualitative study will be provided. The study was conducted to obtain clients’ impression of the reflecting process. The research showed the recurrent theme was the value of multiple perspectives, which were most effective when they contained dialectic tensions. In other settings, Andersen’s ideas have been expanded in numerous ways; therefore, a few examples will be given. In one situation, the reflecting team process is used as a tool for training graduate students. Another team demonstrated how personal reflections can be intertwined in the reflecting process, in order to create a more authentic atmosphere. These examples show there are endless possibilities of incorporating reflecting teams, but they would not be possible without Andersen’s idea.

Viz též: Reflections on Reflecting Teams

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Constructivism, Cybernetics, and Information Processing: Implications for Technologies of Research on Learning / Thompson, Patrick W.

In: Constructivism in Education, ed. By L.P. Steffe and J. Gale, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. - s. 123-133. - 1995

Constructivism, as a philosophical orientation, has only been widely accepted in mathematics and science education since the early 1980s. As it became more broadly accepted, it also became clear that there were incongruous images of it. In 1984, von Glasersfeld introduced a distinction, echoed in Steier's chapter 5, between what he called naive constructivism and radical constructivism. At the risk of oversiinplification, suffice it to say that naive constructivism is the acceptance that learners construct their own knowledge, whereas radical constructivism is the acceptance that naive constructivism applies to everyone-researchers and philosophers included. von Glasersfeld's distinction had a pejorative ring to it and rightly so. Unreflective acceptance of naive constructivism easily became dogmatic ideology, which had, and continues to have, many unwanted consequences.(1) On the other hand, I attempt to make a case that to do research, we must spend a good part of our time acting as naive constructivists, even when operating within a radical constructivist or ecological constructionist framework. The orientation I have in mind is not unreflexive, therefore I call it utilitarian constructivism, and use the chapters by Steier and Spiro et al. (chaps. 5 and 6, respectively) as starting points in its explication.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Life and mind: From autopoiesis to neurophenomenology. A tribute to Francisco Varela / Thompson, Evan

In: Phenomenology and the Cognitive Sciences. - Roč. 3, s. 381-398. - 2004

This talk, delivered at “De l’autopoie`se a` la neurophe ́nome ́nologie: un hommage a` Francisco Varela; from autopoiesis to neurophenomenology: a tribute to Francisco Varela,” June 18–20, at the Sorbonne in Paris, explicates several links between Varela’s neurophenomenology and his biological concept of autopoiesis.

Hesla: autopoiesa

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Constructivism and Collaborative Enterprises / Steward. Alan

In: Seized by Agreement, Swamped by Understanding. Lloyd Fell, David Russell & Alan Stewart (Eds.) A collection of papers to celebrate the visit to Australia in August 1994 by Humberto Maturana. - - 1994

This paper is a contribution to a dialogue on contructivist ideas in qualitative research in which collaborative inquiry is a central feature. By this I mean a process of finding out how both 'researchers' and 'subjects' have come to conceive an issue through sharing of their perceptions. Collaborative or participatory action research is an example of this approach. I propose that a constructivist methodology or epistemology for collaborative inquiry can be developed from primary theoretical concepts such as Structural Determinism of Maturana, second order cybernetics of von Foerster and van Glasersfeld and of Personal Construct Theory of Kelly. I further propose that secondary interpretations of these seminal ideas by family therapists helps to show how to use this epistemology in collaborative inquiry.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles