Articles

Arguments Opposing the Radicalism of Radical Constructivism / Saalmann, Gernot

In: Constructivist Foundation. - Roč. 3, č. 1,

Examination of the main arguments for radical constructivism and the critical arguments put forward against it. Although there is no reason to doubt the value of constructivism as such, it can be stated that any epistemological radicalism lacks plausibility. There is ample evidence that we still can adopt a critical realist outlook, even if every part of our world view is a construction.

Viz též: univie

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles

Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined / Matthews, Robert -- Liu, Charlotte Hua

In: International Education Journal. - Roč. 6, č. 3, s. 386-399. - 2005

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being based on contrasting philosophical ideas, are similarly grounded on the dualist separatism of the human mind and the external world. We then present our interpretation of Vygotsky’s historical-dialectical-monist philosophy, through discussions of Vygotskyan concepts including social environment of learning, the role of language, and individual consciousness. The paper concludes that confusions about Vygotsky’s theory often arise from concepts taken literally and from the lack of appreciation of the general philosophical orientation underpinning his works.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Cybernetics of Cybernetics / Foerster, Heinz von

- 1979
In: Krippendorff K. (ed.) Communication and Control in Society. Gordon and Breach, New York: 5–8.

Ladies and gentlemen—As you may remember, I opened my remarks at earlier conferences of our Society with theorems which, owing to the generosity of Stafford Beer, have been called “Heinz von Foerster’s Theorem Number One and Number Two”. This all is now history. However, building on a tradition of two instances, you may rightly expect me to open my remarks today again with a theorem. Indeed I shall do so but it will not bear my name. It can be traced back to Humberto Maturana, the Chilean neurophysiologist, who a few years ago, fascinated us with his presentation on “autopoiesis”, the organization of living things.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Distinguishing Ernst von Glasersfeld’s “Radical Constructivism” from Humberto Maturana’s “Radical Realism” / Kenny, Vincent

Ernst von Glasersfeld has dedicated a lot of effort to trying to define just where his views and those of his friend Humberto Maturana part company, epistemologically speaking (Glasersfeld 1991, 2001).As a contribution to unravelling this puzzle I propose in this article to delineate just where they seem to differ most and why these differences arise.

Viz též: Oikos

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles, Highly Recommended


Reports / překlady

Etika a kybern-etika druhého řádu

In: Mezinárodní konference Systems and Family Therapy, Paris1991. -

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává kybernetikou kybernetiky – kybernetikou II. řádu.

Viz též: HQ team

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Reports


Translations / studentské překlady

Fakta a Self z konstruktivistického pohledu / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola
Hostitelský dokument

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

JAK konstruujeme význam? / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola
Hostitelský dokument

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

V kolekcích: Theses > Translations


Articles / studijní materiály/autorské práce

Konstrukce reality / Foerster, Heinz von

Originální název: On Constructing a Reality

In: International Conference on Environmental Design Research on April 15, 1973, at the Virginia Polytechnic Institute in Blacksburg, Virginia. - - 1973

Draw a distinction!

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles

  • Fulltext:
  • Foerster, Heinz von - On Constructing a Reality
  • PDF
  • Foerster, Heinz von - Konstrukce reality
  • PDF

Translations / studentské překlady

Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Originální název: Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni k aktivnímu zapojení do procesu vlastního vzdělávání. Učitel působí spíš jako facilitátor, který slouží jako prostředník, koučuje, napovídá a pomáhá studentům rozvíjet a hodnotit jejich porozumění a tím tedy jejich vzdělávání. Jedním z nejdůležitějších úkolů učitele je KLÁST DOBRÉ OTÁZKY.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / zlatý fond KN104

Konstruktivismus: k čemu nám může být dobrý: Vědět, kdy stůl není pohovka / Efran, Jay Steven -- Lukens, Micahel, D. -- Lukens, Robert J.

Originální název: Constructivism: What's In It For You? Knowing When A Table Is Not A Sofa

In: The Evolving Therapist. Ten Years of The Family Therapy Networker, 1992. - s. 265-277.

Dobré vzdělání a dobrá konatruktivistická psychoterapie mají hodně společného. Vystavují člověka rizikům. Obojí bylo stvořeno k tomu, aby podněcovalo zvídavost a obojí funguje a obojí funguje nejlépe, když je živým dobrodružstvím a ne jen akademickou zábavou.

V kolekcích: Theses > Translations, Highly Recommended