Translations / studentské překlady

JAK konstruujeme význam? / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola
Hostitelský dokument

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

O konceptu interpretace / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola
Hostitelský dokument

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Rozloučení s objektivitou / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 13. kapitola
Hostitelský dokument

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční pohledy a víra nahrazeny novými otevřenými perspektivami daleko více než dříve, a proto si zasloužil prominentní místo mezi průkopníky, kteří zahájili nové způsoby myšlení.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Poznámky ke konceptu změny / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola
Hostitelský dokument

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus


In: Why People Dislike Radical Constructivism
Hostitelský dokument

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. To je myšlenka, s níž se těžko souhlasí, a má vážný dopad, protože tě činí opravdu zodpovědným za všechno, co děláš.

V kolekcích: Theses > Translations


Articles

Zen and systemic therapy: Similarities, distinctions, possible contributions of Zen theory and Zen practice to systemic therapy / Groeger, Herbert -- Trenkler, Luigi

In: Brief Strategy and |Systemic Therapy European Review. - č. 2, - 2005

The basic motivation of the article is that the authors experience their going into Zen as enlarging for their work as systemic psychotherapists. On this base they ask how Zen in the context of systemic psychotherapy - on a theoretical and on a practical level - can be seen and practiced respectively can be used.

Viz též: Zen and systemic therapy; PŘEKLAD

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Distinguishing Ernst von Glasersfeld’s “Radical Constructivism” from Humberto Maturana’s “Radical Realism” / Kenny, Vincent

Ernst von Glasersfeld has dedicated a lot of effort to trying to define just where his views and those of his friend Humberto Maturana part company, epistemologically speaking (Glasersfeld 1991, 2001).As a contribution to unravelling this puzzle I propose in this article to delineate just where they seem to differ most and why these differences arise.

Viz též: Oikos

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles, Highly Recommended


Articles / studijní materiály/autorské práce

On the subject of Autopoiesis and it's Boundaries / Kenny, Vincent

Two arguments are unfolded against the viability and advisability of applying the notion of autopoiesis to third-order systems. The first argument comes from the domain of psychotherapeutic praxis and elaborates a critique of 'boundary' and 'family' as third-order phenomena. The second argument , coming from the domain of ethics, uses the paramount individuality of personal consciousness to demonstrate that any third-order human system configured on the metaphor of autopoiesis would necessarily be oppressive, inhuman, and parasocial.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles

Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined / Matthews, Robert -- Liu, Charlotte Hua

In: International Education Journal. - Roč. 6, č. 3, s. 386-399. - 2005

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being based on contrasting philosophical ideas, are similarly grounded on the dualist separatism of the human mind and the external world. We then present our interpretation of Vygotsky’s historical-dialectical-monist philosophy, through discussions of Vygotskyan concepts including social environment of learning, the role of language, and individual consciousness. The paper concludes that confusions about Vygotsky’s theory often arise from concepts taken literally and from the lack of appreciation of the general philosophical orientation underpinning his works.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles