Articles

Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined / Matthews, Robert -- Liu, Charlotte Hua

In: International Education Journal. - Roč. 6, č. 3, s. 386-399. - 2005

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being based on contrasting philosophical ideas, are similarly grounded on the dualist separatism of the human mind and the external world. We then present our interpretation of Vygotsky’s historical-dialectical-monist philosophy, through discussions of Vygotskyan concepts including social environment of learning, the role of language, and individual consciousness. The paper concludes that confusions about Vygotsky’s theory often arise from concepts taken literally and from the lack of appreciation of the general philosophical orientation underpinning his works.

Hesla: dialektika ; konstruktivismus ; poznání

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Translations / studentské překlady

Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus / Glasersfeld, Ernst von -- Huťanová, Lucía (překlad) -- Laštovicová, Hana (překlad)


In: Why People Dislike Radical Constructivism
Hostitelský dokument

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

Hesla: klasika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

O konstruování reality / Foerster, Heinz von -- Marešová, Radka (překlad) -- Krausová, Denisa (překlad)

In: This is an abbreviated version of a lecture given at the opening of the fourth International Conference on Environmental Design Research on April 15, 1973, at the Virginia Polytechnic Institute in Blacksburg, Virginia.. -
In: On Constructing a Reality
Hostitelský dokument

Určitě si pamatujete prostého občana Jourdina z Moliérovy hry Měšťák šlechticem, který se, jako zbohatlík, pohybuje v sofistikovaných kruzích francouzské aristokracie a dychtí po učení. Při jedné příležitosti, kdy jeho přátelé mluvili o poezii a próze, Joudrine zjistil, že kdykoliv mluví, mluví v próze. „Mluvím prózou! Vždycky jsem mluvil prózou! Mluvím prózou po celý svůj život!“

Hesla: klasika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Poznámky ke konceptu změny / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola
Hostitelský dokument

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.

Hesla: klasika ; poznání ; radikální konstruktivismus ; změna

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Rozloučení s objektivitou / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 13. kapitola
Hostitelský dokument

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční pohledy a víra nahrazeny novými otevřenými perspektivami daleko více než dříve, a proto si zasloužil prominentní místo mezi průkopníky, kteří zahájili nové způsoby myšlení.

Hesla: klasika ; objektivita ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

O konceptu interpretace / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 6. kapitola
Hostitelský dokument

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že je tento termín půjčován různými profesemi a je tedy používán v poněkud pozměněném. smyslu, obrazně, či dokonce nesouvisejícím způsobem.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

JAK konstruujeme význam? / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 5. kapitola
Hostitelský dokument

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Fakta a Self z konstruktivistického pohledu / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 3. kapitola
Hostitelský dokument

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní a vnějším světem nazývaným „realita“. Dnes není déle tento způsob uvažování životaschopný.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; radikální konstruktivismus

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Učení jako konstruktivní aktivita / Glasersfeld, Ernst von -- Štěpánová, Berta (překlad)


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 1. kapitola
Hostitelský dokument

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil Sokrates, vzápětí dostal odvar z bolehlavu. Giambattista Vico to udělal v 18 století a filosofický establishment se ho zbavil, jak nejrychleji to šlo.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Pojmová stavba času / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 22. kapitola
Hostitelský dokument

Dovolte mi na úvod říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady, které zde uvádím neslouží k tomu, aby zodpověděly otázku toho, co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to, jak mít správné pojetí o čase. Toto pojetí bylo problémem od počátku Západní filosofie. Vyplývalo to z nesmiřitelného konfliktu mezi Parmenidesovým pojetím věčného, neměnného světa bytí a Heraklidovým ustavičným plynutím.

Hesla: klasika ; kybernetika ; poznání ; čas

V kolekcích: Theses > Translations