Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Šašková, Helena ; Pitasi, Andrea | 9 Apr 2014, 11:07 | radikální konstruktivismus   poznání   komunikace  


Učení jako konstruktivní aktivita

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Štěpánová, Berta | 7 Jun 2015, 8:11 | kybernetika   poznání   klasika  


Nejdříve musíme být ve dvou

Konstruktivismus, jejž zastávám, je radikální právě svým pokusem vysvětlovat naše vědění jako vnitřní konstrukci a nikoli jako poznatek. Jistě víte, že celá velká oblast filozofie se nazývá teorie poznání. Vždy se snažím celou tuto oblast přerámovat a mluvit o teorii vědění, protože bych se právěchtěl odpoutat od poznání.

by Glasersfeld, Ernst von ; Strnad, Vratislav | 7 May 2014, 13:06