Translations / studentské překlady

Poznámky ke konceptu změny / Glasersfeld, Ernst von


In: Key Works in Radical Constructivism. Rotterdam, Sense Publishers. 2007. 16. kapitola
Hostitelský dokument

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se složitějšími a zajímavějšími schopnostmi jakéhokoli organismu nadaného inteligencí. Mezi aktivity, které nikdy nebude možné přímo pozorovat, patří myšlení a reflektování.

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

O konstruování reality

In: This is an abbreviated version of a lecture given at the opening of the fourth International Conference on Environmental Design Research on April 15, 1973, at the Virginia Polytechnic Institute in Blacksburg, Virginia.. -
In: On Constructing a Reality
Hostitelský dokument

Určitě si pamatujete prostého občana Jourdina z Moliérovy hry Měšťák šlechticem, který se, jako zbohatlík, pohybuje v sofistikovaných kruzích francouzské aristokracie a dychtí po učení. Při jedné příležitosti, kdy jeho přátelé mluvili o poezii a próze, Joudrine zjistil, že kdykoliv mluví, mluví v próze. „Mluvím prózou! Vždycky jsem mluvil prózou! Mluvím prózou po celý svůj život!“

V kolekcích: Theses > Translations


Translations / studentské překlady

Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus


In: Why People Dislike Radical Constructivism
Hostitelský dokument

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

V kolekcích: Theses > Translations


Articles

Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined / Matthews, Robert -- Liu, Charlotte Hua

In: International Education Journal. - Roč. 6, č. 3, s. 386-399. - 2005

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being based on contrasting philosophical ideas, are similarly grounded on the dualist separatism of the human mind and the external world. We then present our interpretation of Vygotsky’s historical-dialectical-monist philosophy, through discussions of Vygotskyan concepts including social environment of learning, the role of language, and individual consciousness. The paper concludes that confusions about Vygotsky’s theory often arise from concepts taken literally and from the lack of appreciation of the general philosophical orientation underpinning his works.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles

Arguments Opposing the Radicalism of Radical Constructivism / Saalmann, Gernot

In: Constructivist Foundation. - Roč. 3, č. 1,

Examination of the main arguments for radical constructivism and the critical arguments put forward against it. Although there is no reason to doubt the value of constructivism as such, it can be stated that any epistemological radicalism lacks plausibility. There is ample evidence that we still can adopt a critical realist outlook, even if every part of our world view is a construction.

Viz též: univie

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles


Articles / studijní materiály/autorské práce

Cybernetics of Cybernetics / Foerster, Heinz von

- 1979
In: Krippendorff K. (ed.) Communication and Control in Society. Gordon and Breach, New York: 5–8.

Ladies and gentlemen—As you may remember, I opened my remarks at earlier conferences of our Society with theorems which, owing to the generosity of Stafford Beer, have been called “Heinz von Foerster’s Theorem Number One and Number Two”. This all is now history. However, building on a tradition of two instances, you may rightly expect me to open my remarks today again with a theorem. Indeed I shall do so but it will not bear my name. It can be traced back to Humberto Maturana, the Chilean neurophysiologist, who a few years ago, fascinated us with his presentation on “autopoiesis”, the organization of living things.

V kolekcích: Books, Articles & Reports > Articles