Další přemýšlení nad kontrolou - staráním se

Ke kontrole máme jako konstruktivisti stále ještě nevyjasněný vztah. To, že jsme ji zahrnuli mezi profesionální způsoby práce z ní nesňalo punc ně­čeho nežádoucího. To že jsme profesionální způsob práce přejmenovali na starání se, ještě nedokončilo vyrovnání našeho pohledu na spolupráci a starání se jako dvě rovnocenné, stejně hodnotné, a ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 6:48


Být psychotereput

Dámy a pánové, doufám, že se Vás nedotknu předpokladem, že i Vy se doma občas střetnete, stejně jako já. Možná také Vás někdy napadlo uplatnit přitom nějaký terapeutický postup. Zvláště, když se tak učebnicově hodil na probíhající situaci. Já ano. Nevím, jak Vy, ale já dopadl bídně. Prostě to nefunguje. ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 6:44


Bezpečí a jistota

Rád bych se s vámi zastavil u specifického momentu terapie. Je to chvíle, kdy jsem jako terapeut v rozhovoru s klientem „na řadě“. Co já to v tu chvíli vlastně dělám? Zdá se, že ze všeho nejvíc se zabývám tím, co se děje ve mně. To znamená procházím svými nápady, ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 6:30


Author: Úlehla, Ivan

Ivan Úlehla, psycholog, Mgr. Dnes psychoterapeut, metodik a lektor výcviků Umění terapie společník GI system s.r.o. a ředitel GI projekt o.p.s..


Sociální kontrola profesionálně

V sociální práci se zhruba 20 let učíme rozlišovat mezi pomocí a kontrolou. Říkáme přitom, že kontrola je stejně profesionální způsob práce jako pomoc. Přesto však kontrola – pokud jde o míru pozornosti, kterou jsme jí věnovali – zůstala tak trochu „Popelkou“. Něčím, co neděláme příliš rádi, protože to není ...

by Šimková, Lenka ; Úlehla, Ivan | 15 Jan 2019, 18:11


Kdo je zákazníkem sociálních služeb?

Ukazuje důležitost rozlišování pojmů ‘zákazník‘ a ‘klient/pacient‘. Je typické, že v oblastech služeb ‘social welfare‘ a ‘mental health care‘, jsou problémy vymezovány a kladeny do souvislostí, aniž by bylo jasné, kdo definuje situaci jako problém a určité jednání jako pomoc. Pokud jsou řešení problémů a pomoc cosi nevyhnutelného a nesporného, může ...

by Salamon, Ernst ; Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 12:03


Systémy pomoci a vznik problému

Tato kniha je příkladem toho, jak se jako sociologové můžeme snášet s psychology, sociálními pracovníky, psychiatry a dalšími, kdo pracují jako profesionálové ve službách lidem, s nimiž, jak se občas říká, soupeříme. Naše přiblížení je možné díky tomu, že každý z nás ve své době a svým způsobem rozvíjí navzájem se doplňující ...

by Miller, Gale ; Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 11:10


Konstruktivismus v bahně velkoměsta

Novicové psychoterapie často popisují zmatky, které mají se svou úlohou: mají být empatickými naslouchači, zrcadlícími odrazy, urovnávači konfliktů, sociálními ad­vokáty, politickými reformátory, konverzujícími hostiteli, psychologickými kouči, náboženskými vůdci nebo guru New Age? Nejasno je vydává na milost klientovým přáním a očekáváním, a pak se také mohou cítit ohroženi přímou otázkou, ...

by Efran, Jay Steven ; Úlehla, Ivan | 16 May 2014, 13:31


Nechme rozdíly pracovat

Jak se terapeut a klient domlouvají a jak zacházejí s tématy obsaženými v jejich rozhovorech, stávají se příběhy konverzace podmínkou změny okolností. Navíc nejasnosti a změny významů mohou být chápány jako změny v terapeutově a klientově vyprávění příběhu. Takové změny do značné míry vyžadují nové "zápletky", jakou je např. záměna tématu problém za ...

KN113

by De Shazer, Steve ; Úlehla, Ivan | 8 May 2014, 12:32 | přepis rozhovoru   kazuistika