Na cestě k deterministickému chaosu

Marnotratně se jevící mnohotvárnost, vedoucí k deterministickému chaosu, nejspíš umožnila vývoj života na zemi.

by Scriba, Jürgen | 24 Apr 2014, 8:20 | determinismus   systém   teorie chaosu   vývoj   poznání  


Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being ...

by Matthews, Robert ; Liu, Charlotte Hua | 27 Nov 2016, 16:55 | konstruktivismus   dialektika   poznání  


Kybernetika a kybernetika druhého řádu

Díky mezioborovosti (interdisciplinaritě), která je kybernetickému uvažování vlastní, je možné je používat k pochopení, modelování a tvorbě libo- volných systémů: fyzikálních, technologických, biologických, ekologických, psychologických, sociálních, nebo jakýchkoliv jejich kombinací. Kybernetika druhého řádu se zaměřuje především na výzkum role (lidského) pozorovatele při vytváření modelů systémů a při konstruování dalších pozorovatelů.

by Heylingen, Francis ; Joslyn, Cliff ; Průdek, David | 9 Apr 2014, 14:10 | 1 comment | 2 reviews | poznání   kybernetika   zpětná vazba   autopoiesa   kontrola   pozorovatel  


Učení jako konstruktivní aktivita

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Štěpánová, Berta | 7 Jun 2015, 8:11 | kybernetika   poznání   klasika  


Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Šašková, Helena ; Pitasi, Andrea | 9 Apr 2014, 11:07 | radikální konstruktivismus   poznání   komunikace  


Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

by Glasersfeld, Ernst von ; Huťanová, Lucía ; Laštovicová, Hana | 15 Jul 2015, 11:03 | poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Poznámky ke konceptu změny

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:24 | změna   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Rozloučení s objektivitou

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:21 | objektivita   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


O konceptu interpretace

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:18 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


JAK konstruujeme význam?

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:16 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus