Subject: zázračná otázka

Mám takovou zvláštní, možná nezvyklou otázku; otázku která vyžaduje kus představivosti....


Sociální kontrola profesionálně

V sociální práci se zhruba 20 let učíme rozlišovat mezi pomocí a kontrolou. Říkáme přitom, že kontrola je stejně profesionální způsob práce jako pomoc. Přesto však kontrola – pokud jde o míru pozornosti, kterou jsme jí věnovali – zůstala tak trochu „Popelkou“. Něčím, co neděláme příliš rádi, protože to není ...

by Šimková, Lenka ; Úlehla, Ivan | 15 Jan 2019, 18:11


Fenomén jazyka v psychoterapii

Ačkoli od dob Charcota panuje poměrně dalekosáhlá shoda v tom, že psychoterapie je jednoduše „léčbou psychologickými prostředky“, je dnes velmi obtížné tento lapidární a tautologický výrok vhodně a aktuálně interpretovat, aby bylo přitom zachováno tehdejší ambivalentní zakotvení psychologie do pomezí mezi fyziologií (psychofyzikou) a metafyzikou. Je významné, že psychologie ...

by Strnad, Vratislav ; Úlehla, Ivan | 11 Oct 2022, 13:24


Author: Úlehla, Ivan

Ivan Úlehla, psycholog, Mgr. Dnes psychoterapeut, metodik a lektor výcviků Umění terapie společník GI system s.r.o. a ředitel GI projekt o.p.s..


Subject: koncept člena

Vznik, komplexní schéma a model sociálního systému podle K. Ludewiga..


Subject: koncepty terapie

Spolupráce ve střední části rozhovoru si terapie se může ubírat různými cestami, podle různých konstruktivistických modelů, či škol. Terapeut mezi nimi volí podle kontextu kýžené změny..


Subject: končení terapie

Na konec spolupráce je třeba myslet od počátku - rozhovor končí vyčerpáním domluveného času, dohodou, dosažením cíle spolupráce, naplněním (nenaplněním) představ klienta, klient už nepřijde. V končení se mísí odborné představy pracovníka s konzumentskou spokojeností klienta..


Subject: konstruktivistické školy

SF, narativní terapie, sytemická terapie, GI


Subject: kvadranty pomoci K. Ludewiga

Pozorovatel může použít toto schéma, aby precizněji rozlišil - odlišil jednotlivé roviny součinnosti pracovníka a klienta