Subject: otevírání terapie

Tak jako hudebník před vystoupením i terapeut musí vyladit svůj nástroj. Protože on sám je nástrojem, musí vyladit sebe. Nenaladěnost kazí muziku. Je tedy dobré definovat se jako psychoterapeut, srovnat si náladu a soustředěnost, připomenout si kontext setkání apod. Je dobré si k tomu vytvořit rituál..


Subject: pole společné práce

Je jenom úzce vymezená oblast, v níž se terapeut s klientem setkávají, aby společně pracovali a byli přitom definováni jako klient, který si žádá, a terapeut, který nabízí..


Subject: pomoc

Logicky korektní definice pomoci musí principiálně předpokládat hledání pomoci. … V jiném případě, pokud je „pomoc“ vykonávána nezávisle na žádosti je nutno hovořit o péči, reparatuře, kontrole nebo dokonce a poručníkování nebo o zmocňování se apod..


Subject: pozorovatel a realita

Máme přinejmenším dvě cesty výkladu světa. První vše odvozuje od pojmu skutečnost (realita), kterou chápe jako nezávislou na lidském světě, jemuž předchází. Člověk je v roli objevitele této skutečnosti, odhaluje ji i zákonitosti, kterými se řídí. Realita je přímo přístupná zkoumání..


Subject: pražský výtah

Metafora výtahu (Vratislav Strnad) o třech proveditelných krocích, kterými terapeut může v průběhu rozhovoru pečovat o své, potažmo klientovo, bezpečí. Výtah slouží k rychlému přesunu mezi jednotlivými patry..


Subject: problém

Pro běžný výklad je normální definovat problém skrze jeho příčiny - kořeny či jádro, které problém způsobuje. Řešit problém pak znamená odstranit tyto příčiny, tedy dostat se k jádru, které je ovšem ukryto pod povrchem. To dobře funguje pro „jednoduché stroje“, jako jsou např. žentour, televizor, kombajn, elektronická navigace, části ...


Subject: předpoklady

Konstrukce světa, kterou si člověk vytváří je spletí navzájem propojených předpokladů. Od jednoduchých typu: když zaprší, zmoknu, ke složitějším typu: když budu hodný, lidi mě budou mít rádi, až k velmi složitým teoriím typu: E=mc2. Předpoklady jsou základní jednotkou našeho vědění, poznání, uchopení zkušeností či učení se. Předpokladu můžeme rozumět. ...


Subject: reflektující tým

Reflektování v týmu je jednou z forem organizace reflektování. Reflektování v týmu velmi dobře učí soustředit se na práci se sebou a disciplinované vyslovení námětů pro další rozvoj rozhovoru. Členové reflektujícího týmu, dokud nejsou vyzváni, mlčí, naslouchají a přemítají, co jim přichází na mysl - nápady, pocity, prožitky, nerozumění,. ...


Subject: rozhovor

Klient se s terapeutem sešli, aby každý dosáhl svého. Každý dělá něco jiného a z jiných důvodů. Pracovník používá svou metodu - reflektování. Reflektování není zprostředkování osobních reakcí pracovníka. Je integrující součástí rozhovoru. Reflektování řídí výběr toho, co pracovník řekne či udělá - řídí vše, čím pracovník opracovává rozhovor. Nepůsobí. ...